Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ideer til pladsbesparende nedfrysning søges.  (Læst 3114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Ideer til pladsbesparende nedfrysning søges.
« Dato: 02 ſeptember , 2016, 11:39 »
Fryser I hele kyllinger ned eller gør I noget for at de skal fylde mindre? Købte ekstra fryser sidste år - kan gentage det igen i år, hvis ikke jeg finder en smart metode til at få kyllingerne til at fylde mindre.

Har overvejet at skære bryst og lår fra og koge suppe på resten. Suppen skal så koges ind for at fylde mindst muligt. Kan ikke rigtig gennemskue om det er pladsbesparende. Suppe fylder jo også. ???

Har lige nu en del bagværk i fryseren - da overskudsæg jo skal bruges ! - det er absolut ikke smart på denne årstid - men nu er det sådan. Frugt og grønt begynder også at tage en del plads.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Ideer til pladsbesparende nedfrysning søges.
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2016, 11:45 »
jeg parterer dyrene og putter det i poser som passer nogenlunde til det vi skal bruge. Hvis du så bruger nogle minutter på og "flade" poserne ud, så synes jeg det er lettere og få til og passe ind i fryseren.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2016, 11:55 »
jeg parterer dyrene og putter det i poser som passer nogenlunde til det vi skal bruge. Hvis du så bruger nogle minutter på og "flade" poserne ud, så synes jeg det er lettere og få til og passe ind i fryseren.

Fryser du ned med skelet? Altså f.eks i halve eller kvarte eller skærer du kødet fra - vel mest aktuelt for brystkødet.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2016, 15:02 »
Nogen af kyllingerne parterer jeg også. Jeg gemmer lår (både over og under) for sig selv, og bryst for sig selv. Skrogene gemmer jeg så til suppe. De kan evt halveres eller bare presses flade, så fylder de ikke så meget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2016, 20:51 »
Man kan eventuelt komme suppen i 1-liters poser, som man forer en mælkekarton med. Man binder så knude på posen, og stiller mælkekartonen op det første døgn. Når suppen er frossen kan man tage den ud af kartonen, og man har en suppeterning på 1 liter, lige til at stable.
Samme kan gøres med most, saft, sovs etc :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 03 ſeptember , 2016, 07:49 »
For meget kød af egne avl og for mange æg er et luksus problem. Som mange af os har.

Jeg har hver gang planlagt at nu skal de næste slagtede haner enten parteres eller hakkes til fars, men men når jeg så når så vidt, så er tiden altid knap og de ryger så hele i fryseren, og de fylder godt og ja, jeg har også to frysere, men overvejer at nedlægge den ene igen.
Jeg er begyndt at slagte hanerne tidligere, så de er på 1000-1500 gram, hvilket er alt rigeligt til mig kontra hvis de går og bliver til 2500-3500 gram.
Så kommer de også hurtigere væk og dermed er der bedre plads til de kommende nye lovende gode avlsdyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 ſeptember , 2016, 10:47 »
Jeg har det ligesom dig - Lene. Gider/orker ikke mere når først de er slagtede - men bliver vist nødt til det i år. Vi er også begyndt at slagte dem tidligere.I år bliver det 4-mdr. En 6 mdr Australorp kan vi leve af i mere end en uge - længere hvis der koges suppe på den først. Jeg plejer at nedfryse den færdige ret i mindre portioner, for at det ikke skal blive for trivielt. Vores form for fastfood :). Og ja - hvilket luksusproblem!!!!

Jeg bruger også tricket med mælkekartoner eller 1 1/2 l juicekarton. Praktisk, nemme at pakke i fryseren og ingen spildplads. Hvis man nu koger suppen ind til et koncentrat må det da hjælpe på pladsen.

Har ikke prøvet at presse skroget sammen - slet ikke tænkt på muligheden. Synes Australorpernes knogler er ret kraftige og stærke. Har i hvert fald problemer med at skære underben af. Er gået over til at bruge et ørnenæb og/eller en kraftig kniv som jeg banker på med en hammer.

Hvad bruger I som parteringsredskab?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2016, 18:17 »
Jeg bruger en skarp smal kniv og en fjerkræsaks. Jeg har jo også store racer, men synes ikke benene er slemme at få af. Et snit med kniven i ledet, et enkelt knæk bagud med hænderne og så fjerkræsaksen, så går det nemt.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2016, 18:30 »
Fjerkræsaksen er godt nok blevet mit yndlingsredskab til slagt!

Sendt fra min D6603 med Tapatalk

1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2016, 18:39 »
Vi havde for øvrigt også planer om en ekstra fryser, men godt vi ikke fik købt det i år. Vi plejer at ha store pladsproblemer, fordi jeg plejer at slagte ca 30 store haner, og min mand plejer at fange en del fisk. Desværre har ingen af os haft heldet med os i år. Han har ikke fanget ret meget, og jeg har mistet de fleste af mine kyllinger til coccidiose. Jeg skal vist være heldig hvis jeg får 10 haner i fryseren i år, og der er der lidt silker imellem, så det bliver sløjt med søndagshanestegen denne vinter :(

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #10 Dato: 04 ſeptember , 2016, 07:38 »
Det er mange år siden jeg har haft en fjerkræsaks - de gik altid i stykker. Nok købt for billigt. Kan I anbefale nogle gode ?

@Pia - Ja det er en svingende fornøjelse at være delvist selvforsynende. Godt vi ikke bor et sted hvor vi er afhængige af hvad vi får produceret og godt vi ikke skal udregne timeløn!!! Det ville nok gøre det hele mindre sjovt.

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 ſeptember , 2016, 13:26 »
Jeg har en hel almindelige havesakse indkøbt til formål som fjerkær saks  endda  købt i Aldi  /o det fungerer og den tåler opvaskemaskinen
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2016, 14:08 »
Den bedste fjerkræ saks er Fiskars,  men vores fjerkræ har jo solide knogler så selv den kan have det svært.  Alternativt,  som Ege skriver,  en solid havesaks
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 11 ſeptember , 2016, 07:14 »
God ide med havesaks. Fås jo også i forskellig 'kraftighedsgrad'. Tak.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2016, 16:50 »
Fryser du ned med skelet? Altså f.eks i halve eller kvarte eller skærer du kødet fra - vel mest aktuelt for brystkødet.

Jeg skærer det som regel ud i lår med rygstykke, bryst stykke og vinge. Vingestykker ryger i en pose for sig selv, og det andet deles op så det passer. benene er som regel på stykkerne, men selve rygbenet, og hals kommer i en pose for sig selv til suppe
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk