Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken Race er han. samt hjælp til sammensætning.  (Læst 12786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kristian Andersen

• Passiv bruger
Hvilken Race er han. samt hjælp til sammensætning.
« Dato: 14 August , 2016, 21:27 »
Hejsa.
Har fået denne hane kylling af en nabo.
Men hvad hedder denne race endeligt ?

Samt hvor stor/ gammel skal den være før den kan komme ind til De 10 isa brown høns jeg har.

Har os en isa brown hane ( Lars )
Hvornår er det bedst at fjerne ham så den nye hane (bob) kan overtage hans rolle:)

Mvh Kristian og BOB
0.10 isa brown. 0.4 lys sussex 1.0 En eller anden hane kylling 1.0 voksen hane.

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Hvilken Race er han. samt hjælp til sammensætning.
« Svar #1 Dato: 14 August , 2016, 23:31 »
Hvis din lille hansemand har gule fodsåler, vil jeg gætte på han er en jersey kæmpe - så bliver han en rigtig stor en! Han kunne også være en maran/marankrydsning, som mangler fjer på benene.
Høns blander gerne gener med andre racer end deres egen, så det er nemt at lave krydsninger. Hvis de passes godt og får ordentligt foder har de tit det gode udseende der fælger med et sundt og velplejet dyr. Så selv om Hansen ikke er raceren, kan han jo godt være en køn fugl. Og alt efter hvilket formål man har med sit hønsehold, kan det være af betydning - eller ikke - om fuglene har papirerne i orden.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 15 August , 2016, 07:22 »
Hvad er den købt som?

Og var det muligt med et bedre billede?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 August , 2016, 10:48 »
efter noget googling. er jeg kommet frem til han må være racen grønlægger. :)
Hvornår ville han være stor nok til at komme ind til de 10 isa brown igen.

Sidste jeg prøvede var hønsene efter ham hele tiden.
Han kom ind til dem sammen med 4 lys sussex.
men de gamle høns går kun efter ham.

Samt hvornår ville det være godt og fjerne den gamle kok ?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 15 August , 2016, 12:57 »
Bare lige for at opklare noget ;)

Isa brown haner eksisterer ikke. Isa brown er hybrider (ikke racehøns), som bliver fremstillet på store fabrikker. Alle haner bliver smidt levende i en kværn og brugt til minkfoder, straks efter klækningen. Derfor findes der ikke haner af denne type høns.

Grønlægger er ikke en race. Nogle er hybrider som er fremstillet hos forhandlerne fordi folk synes det er sjovt med de rønne æg. Andre høns der også kaldes grønlæggere, er når man parrer en race der lægger brune æg med en race, der lægger blå æg. Afkommet kommer til at lægge grønne æg, og kaldes grønlæggere.

Jeg tænker din hanekylling skal være kønsmoden for at kunne sætte sig i respekt over for sådan en flok madammer, så vel omkring 5-6 mdrs alderen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 August , 2016, 13:18 »
okay takker for info. Er helt ny idet med høns.
så må jeg have taget et billede af den "gamle hane" så jeg kan finde ud af hvilken en hane han er :)

Hmm så aner jeg ikke hvilken race men nye hane er så. :( googler videre og finder bedre billede senere idag :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 15 August , 2016, 13:21 »
Hvis ikke du af sælgeren kan få oplyst racen, så er han nok sandsynligvis en blanding.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 August , 2016, 13:40 »
Tror han er en blanding. Min nabo havde fået nogle grønne/ lidt turkis blå æg.

som han så rugede ud, så fik jeg ham her hanen med hjem, da naboen havde alt for mange.

Men skal jeg placere ham i et hegn for sig selv eller sætte ham ind med de 4 sussex kyllinger på 50 måneder. ham her er vel 2 måneder ca. halv størrelse af sussex'ne
de skal ind til 10 isa brown. :)

Offline Alice

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 August , 2016, 14:16 »
Mine erfaringer (-og Hr. Hansens!): Han var 5 måneder, isbar, som sikkert minder om din grønlægger, og skulle være høvding for 8 madammer af blandet herkomst. Hønerne var 8 mdr. gamle.
De var så stride ved ham, at han gemte sig på hanebjælken om aftenen. Han måtte tage et slagsmål med hver eneste. før han var accepteret. Det begyndte med en lille silkehøne, som i ramme alvor prøvede at banke ham. Senere blev hun dybt forelsket og veg ikke fra hans side.
Men jeg har hørt, at ISA'er, især de brune, kan være ret skrappe, så hvis han ikke skal mishandles, skal han nok være 6 måneder. Han skal i hvert fald have fysisk styrke til at sætte damerne på plads.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 August , 2016, 14:39 »
Mine erfaringer (-og Hr. Hansens!): Han var 5 måneder, isbar, som sikkert minder om din grønlægger, og skulle være høvding for 8 madammer af blandet herkomst. Hønerne var 8 mdr. gamle.
De var så stride ved ham, at han gemte sig på hanebjælken om aftenen. Han måtte tage et slagsmål med hver eneste. før han var accepteret. Det begyndte med en lille silkehøne, som i ramme alvor prøvede at banke ham. Senere blev hun dybt forelsket og veg ikke fra hans side.
Men jeg har hørt, at ISA'er, især de brune, kan være ret skrappe, så hvis han ikke skal mishandles, skal han nok være 6 måneder. Han skal i hvert fald have fysisk styrke til at sætte damerne på plads.

Så får han sin ejen lille hønsegård med hvad der skal til indtil han er udvokset. samt lige så længe bliver den gamle hane :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 15 August , 2016, 15:29 »
Man kan af og til støde på isa hybrid haner hos forhandlerne eller hønserierne, hvis der er en nogle, som er smuttet i sorteringen. Men størstedelen af dem gasses, kværnes straks efter klækning på rugerierne.

Grønlæggere er ikke racehøns, men der i mod krydsninger mellem alt muligt og umuligt efterhånden, da grønne æg pt. er in.
For krydser man høns, som lægger blå æg med høns, som lægger brune æg, så kommer der måske/måske ikke høns, som lægger grønne æg.
Og så sælger forhandlerne forøvrigt også hybrider, som for det meste også kaldes for grûnleger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 15 August , 2016, 15:37 »
Sussex på 50 måneder er da temmelig gamle...

Jeg ville i hvert fald ikke smide ham til 10 voksne hybrid høner, for så vil de højst sandsynligt æde ham. Så vent til han er udvokset og fået noget haneadfærd. Eller find en voksen hane til dem i stedet for.
Evt. en sussex, som passer til sussex hønerne. ;)
For øvrigt er sussex købt hos en forhandler, så forvent ikke at de er ægte sussex, for forhandlerne sælger masser af look alike sussex hybrider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 August , 2016, 15:47 »
Sussex på 50 måneder er da temmelig gamle...

Jeg ville i hvert fald ikke smide ham til 10 voksne hybrid høner, for så vil de højst sandsynligt æde ham. Så vent til han er udvokset og fået noget haneadfærd. Eller find en voksen hane til dem i stedet for.
Evt. en sussex, som passer til sussex hønerne. ;)
For øvrigt er sussex købt hos en forhandler, så forvent ikke at de er ægte sussex, for forhandlerne sælger masser af look alike sussex hybrider.
De her sussex er købt ved en privat, nogle han havde udruget hvor halvdelen skulle sælges og resten skulle han avle videre med :)
men om de er ægte eller ikke gør mig ikke det store, bare de ligger æg og kan slagtes når der engang kommer kyllinger :) undskyld der røg et 0 for meget med :) de er 5 måneder gamle.

så bliver bob sat i ejen bås til han er fuldt udvokset. :)

Der er en voksen hane ved de 10 isa men planen var at bob skulle overtage hans plads.

hmm hvis jeg nu gerne vil have gode æglægnings høns der tænkte jeg isa brown og så nogle lyse sussex som slagte høns. hvad kan ellers bruges som gode slagte høns. :)
« Senest Redigeret: 15 August , 2016, 15:50 Fra Kristian Andersen »

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 15 August , 2016, 16:21 »
Isa er jo ikke specielt egnede som slagtedyr... så der kan alt andet nok være bedre.
Ren sussex er en af de utallige kombi racer, som er gode både til æg og kød.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 August , 2016, 16:29 »
Tænkte isa bronze kun til æg og måske suppe
Så sussex som slagt tænkte denne combi alternativt en anden type kød høne 👍 Nogle forslag :)