jeg har en maran, som er skruk, det har hun snart været i 3 uger, har ikke lige styr på dagen. Hun lagde sig skruk på 3 æg, det var 3 grønne æg, jeg gav hende så et brunt æg, så der var nu 4 æg. Jeg har ikke været særlig heldig med at ruge ud i rugemaskinen, så jeg tror ikke at der er noget i æggene, men det er da hyggeligt at have en skruk, (selv om hun er noget hys, hvis man røre hende). Hun er ikke til at flytte, og opføre sig underligt. Jeg har i de seneste uger ikke fået ret mange æg, og har da spekuleret over hvordan det kunne være. I sidste uge var hun i en anden rede, mens en af grünlæggerne lå på hendes æg, jeg troede at hun var gået forkert, da hun også i den rede lå på 4 æg, men hun flyttede over til sin egen rede, og der var ro på igen. Forleden var hun af reden igen, for at spis, og jeg lurede og blev noget overrasket, nu lå hun på 7 æg, 6 grønne og 1 brunt. Og i dag var hun af reden igen, og en grünlægger vikarierede for hende, men hun kom ind, og ville på reden så grünlæggeren måtte gå af, men jeg kiggede lige på hvordan det gik med æggene, og nu var der 11 æg 6 grønne og 5 brune. Jeg synes det er helt utroligt, at de andre høns lægger æg hos hende, men hvad med udrugningen, skal jeg tage de andre æg, hvis der kommer kyllinger, de vil jo ikke blive udruget samtidig, og jeg vil da gerne prøve om der er kyllinger i dem. Er det almindeligt, at det er på den måde det foregår? Sidst jeg havde en skruk, flyttede jeg hende, og dagen efter kunne jeg smide æggene ud.