Jeg købte en stamme voksne faverolles sidste år og de var ret tamme/nysgerrige. Særligt ved fodringstid om aftenen, når guf-skålen kom frem med hele dagens husholdsningsrester, så var jeg ved at falde over dem

Og vi kæler og nusser ellers ikke med vores høns. Så vi har ikke forsøgt at præge dem til at være tamme. Racemæssigt vil jeg mene at faverolles er en af de racer som nemt bliver tamme. Jeg har også en del af de lette racer og de er meget mere bange og bliver nemt skræmte. Så flakser de rundt og forsøger at flyve/springe væk. En af mine skruk udrugede en kuld maraner her i foråret og det er absolut de tammeste høns vi har. De er 3 mdr. Nu og meget kontaktsøgende. Årsagen er at det hold kyllinger med skrukken fik lov til at gå frit i haven de første 6-8 uger af deres liv. Så når vi var ude i haven kom de hen til os, undersøgte os, hvad vi lavede og tiggede godbidder

jeg ruger kun ud under skruk, så jeg ved ikke om der er forskel på maskinudrugede kyllingers sind. Men jeg tænker da også at prægning er vejen frem. De høns du har nu, vil du sikkert også kunne gøre tamme med en aktiv indsats. Lad dem søge dig og ikke omvendt. Her virker den samme hvide guf-skål. De ved at når jeg kommer ned i haven med en hvid skål i hånden, så kommer der mad. Så kommer de allesammen løbende, så jeg nærmest ikke kan komme ind i hønsegården uden at falde over dem.

men ingen af mine bliver nu siddende og vil nusses/aes. Fordi jeg aldrig har vænnet dem til det. Vi tjekker dem om aftenen, når de er gået på pind og det finder de sig i. Ellers kan vi ikke røre dem. Og det gælder alle de forskellige racer. Så jeg tror nok mere at det handler om opdragelse/prægning end om gener. Ligesom alle hunde kan trænes, alle heste kan rides, så kan alle høns sikkert også gøres til hyggehøner - med en aktiv indsats.
Mht. Din plads, lyder det af ret lidt. Jeg synes også hønsene hurtigere bliver skræmt, hvis de føler sig klemt og ikke kan se en naturlig flugtvej. Er der beplantning på arealet? Noget de kan gemme sig under? For det vil helt sikkert også gøre dem mere trygge. Hvis du lukker dem ud i haven, vil de komme mere omkring dig, og du får en større chance for at komme til dem. Jeg vil dog advare - faverolles har nogle kæmpe klatter, så hvis de skal gå i haven, skal du ikke regne med at komme til at gå i bare tæer