Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Favarolles som ikke lever op til forventningerne  (Læst 12820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SimoneJensen

• Passiv bruger
Favarolles som ikke lever op til forventningerne
« Dato: 10 August , 2016, 21:45 »
UPDATE hønsefrøknerne er flyttet ud til et sted med 400kvm hønsegård og andre hønser og hanser. Tak for alle jeres gode svar
Hej Med jer.
Jeg har noget jeg gere vil spørge jer om.
Jeg købte for nogle mdr siden nogle 10 ugers høniker, valget faldt på dem fordi jeg flere steder havde læst at de var gode begynderhøns og de var meget nemme at få tamme og de var rolige og omgængelige. Nu står jeg så med høns på knapt 6 mdr, som er alt andet en tamme, de går nogle gange helt amok inde i hønsegården og flakser skræmt rundt, de er stadig ikke sikre på om jeg er ufarlig eller vil halshugge dem, de er på trods af de mange MANGE gange daglig ser mine hunde stadig bange for dem, de flygter ind i hønsehuset så snart der sker noget i haven, om jeg slår græs samler blommer eller bare leger med hunden. Jeg har været omk dem siden jeg fik dem, fik det råd at bære på dem hver dag så de blev vant til at blive håndteret, jeg sidder hos dem og snakker med dem, men ikke om de vil komme tættere på en max 30 cm. I en bog læste jeg at jeg skulle passe på ikke at "falde over dem" så nysgerrige var de... NOPE!!
Jeg har så i dag talt med dem jeg har købt dem af og hun fortalte mig at det er helt normalt at de er sådan, de er en prydfugl og har et stærkt flugt instinkt som man kun sjældent får bugt med. Alle hendes opføre sig på samme måde. Dette er jo en stor skuffelse som første gangs hønseholder, at de fugle man har købt slet ikke er det man troede. Som at købe en schæferhundehvalp og få en puddelhund... /d /d /d.
Jeg er kommet til den konklusion efter nogen overvejelser at de må finde et andet sted at bo.... nu skal jeg så bare finde det... og så vil jeg gerne have min anden ønske høne, en gul sortsømmet orpington.. ( har fået a vide at den sortsømmet og den sort rendet er samme fugle med 2 forskellige navne er dette korrekt) og vil det opfylde mit ønske om en nysgerrig tilidsfuld/tam høne og hvor mange ville I sætte ind i en hønsegård på 12 kvm??
Tak for hjælpen.. :-*
« Senest Redigeret: 16 August , 2016, 20:51 Fra SimoneJensen »
3 mennesker Mor datter og søn, 3 hunde ( pip kylle er Chihuahuaer og Karma er schæfer), 3 katte ( Ogge er perser, Gina Maine Coon og Krymmel er skovkattemix)
1blå og 2 gul sortsømmede opingtondamer

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Favarolles som ikke lever op til forventningerne
« Svar #1 Dato: 10 August , 2016, 22:00 »
Som med alt andet, så er der noget, som er generelt for racen og så er der indimellem individer, som falder igennem. Og da temperament i høj grad er arveligt, så ligesom aggressive haner arver det videre til sit afkom, så arver nervøse dyr det helt sikkert også videre- og så er det måske rigtigt vigtigt at præge dyrene fra dag 1 af...
Der findes jo også f.eks. nervøse schæferhunde...

Sømmet og randet er ikke det samme. Og orpington er sømmede.
Forskellen er at de randende har halefarve i randens farve og de sømmede har halefarve i grundfarven.

For øvrigt er dine hunde rolige eller springer de på hegnet / løber efter hønsene?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline SimoneJensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 August , 2016, 22:14 »
jeg har 2 små chihuahuaer som er helt lige glade med hønsene, i starten skulle de jo lige se hvad det var for noget og gøede af dem men det stoppede hurtigt, så har jeg en schæfer som også i starten lige skulle se dem an og der tog vi intinsiv høns-er-ikke-legetøjs træning. Ingen af hundene springer op af hegnet, de har kun gøet af hønsene.
Hønsene kommer ikke ud i haven de er kun i hønsegården.
Der hvor jeg har kik på orpington fik jeg af vide at randet og sømmet var det samme, men har set mange steder at nogle skriver randet og andre steder står der sømmede... og så blev jeg i tvivl. Syntes nemlig også at der på nogle billeder ser ud som om der er en bred sort rand og på andre billeder en lille tynd søm på fjerkanten..
3 mennesker Mor datter og søn, 3 hunde ( pip kylle er Chihuahuaer og Karma er schæfer), 3 katte ( Ogge er perser, Gina Maine Coon og Krymmel er skovkattemix)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 August , 2016, 00:32 »
Du har været uheldig at få faverolles fra en avler der ikke har lagt nok vægt på at udvælge avlsdyr med et godt temperament. De faverolles jeg har haft har vadet rundt på mine fødder for at være der, hvor tingene foregik - sjove og søde høns.
Dine fugle vil i øvrigt elske at få lov at komme ud i haven og gå den igennem for græsukrudt og insekter og orme - kan hønsene ikke have haven i time share med hundene?
Nogle maraner, nogle araucana.

gunvor66

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11 August , 2016, 06:37 »
hvor ærgeligt at de ikke lever op til dine forventninger  :( men tror mange har prøvet at have en race eller stamme
hvor man tænker det er ikke lige mig  :P .
Orpington lyder som et godt valg for dig  :) jeg har dem i 3 forskellige farver ( bl.a. gul/sortsømmet ) og de er alle rolige og hyggelige dyr.
hvis du kigger på siden : landsklubben for orpington , kan du se alle de forskellige farvevarianter  :)
der findes både en gul/sortsømmet og en guld/sortbåndet

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 11 August , 2016, 08:03 »
Der hvor jeg har kik på orpington fik jeg af vide at randet og sømmet var det samme, men har set mange steder at nogle skriver randet og andre steder står der sømmede... og så blev jeg i tvivl. Syntes nemlig også at der på nogle billeder ser ud som om der er en bred sort rand og på andre billeder en lille tynd søm på fjerkanten..

Det er ikke korrekt at det er den samme tegningsform, men der findes folk, som enten tror det eller bare er ligeglade. Det ses især på folks salgsannoncer i de brede annonce grupper (DBA, G&G, FB salgsgrupperne osv.), hvor der tit bliver skrevet forkert om farver, tegning, race eller mangel på samme....
Både sømme, rande og bånd kan varierer meget i "tykkelse" og ikke mindst være mere eller mindre omkransende de enkelte fjer alt efter kvaliteten på dyrene.
« Senest Redigeret: 11 August , 2016, 08:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline SimoneJensen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 August , 2016, 17:07 »
Mange 1000 tak for jeres indput. Jeg ved ikke om jeg skal nævne det for opdrætteren at det "dårlige" temperament kommer fra deres egne høns.. for hun fortalte mig i går i telefonen da vi talte sammen at hendes også er sådan... virkelig ærgerligt at jeg fik købt dem.

Omk at slippe dem ud i haven ville jeg rigtig gerne men er faktisk bange for de ikke kommer hjem til huset... på den anden side er de så "skræmte" at de nok slet ikke vil ud..  ;)

Hvordan vil I hønsekloge folk sige pladsen er på 12kvm til feks 6 høns, som egentligt var tanken til at starte med.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 August , 2016, 08:25 »
Jeg havde samme oplevelser med det første hold Australorps jeg havde - købt som kyllinger. De var frygtsomme og aggressive - både haner og høner - og jeg tænkte at det vist ikke var en race for mig. Især efter at de var ved at slagte een af Orpingtonhønerne, og vi var nødt til at skille racerne og bygge ekstra hønsehus.
Men Australorperne er virkelig gode stabile æglæggere og livskraftige dyr, så de fik chancen og de næste to hold kyllinger jeg købte har været helt anderledes.

I holdet fra i år er en hane som hver aften lige skal op og sidde på knæet eller skulderen og nusses lidt. Nogle gange stikker han hovedet ind under min arm ('vinge') og falder i søvn. Jeg har på intet tidspunkt selv taget ham op. Han handler af egen drift og det er en stor glæde med sådanne dyr.

Synes dog at der er en tendens til at hanerne er mere tamme end hønerne, der er mere reserverede og forsigtige. Jeg ved ikke om det altid er sådan, men det har været et gennemgående træk her. Hønerne bliver tillidsfulde med tiden.  Selv hønerne fra det første hold er endt med at være tillidsfulde, men det tager tid. De voksne høns får hver en godnatnussen, når de er på pind om aftenen - så de bliver vant til at blive berørt.
« Senest Redigeret: 13 August , 2016, 08:27 Fra Lene Skelmose »

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 August , 2016, 13:02 »
Til pladsen vil jeg sige at det er ½ så meget som en industri øko/frilandshøne - men mere end en skrabe/bur høne, så det er absolut lovligt, om det er nok er smag og behag. Husk at jo mindre plads => jo mere lugt/rengøring.

Hvis jeg var dig ville jeg da bare forsøge samme race igen, men fra en anden opdrætter også være opmærksom på sælgers dyrs temperament. Som flere også skriver så betyder prægning også rigtigt meget - hos mig er maskinudrugede kyller der er blevet krammet af husets unger jo ikke til at afholde fra at pikke i bukseben og fingre og træde en over tæerne, kan aes og tages op, mens kyller med samme forældre der har været under skruk står skrækslagne i den anden ende af hønsehuset når man træder ind ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 14 August , 2016, 15:02 »
Med hensyn til æglægning tror jeg nok man får mere/flere fra australorps end fra faverolles. Faverolles lægger ret små æg i forhold til deres størrelse, synes jeg. Pæne, regelmæssige beigefarvede. Men jeg kender ikke australorps fra andet end et godt rygte :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline SimoneJensen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 August , 2016, 20:05 »
Rigtig mange 1000 tak for jeres svar.
Omk pladsen tror jeg vil holde det til max 4.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 14 August , 2016, 20:10 »
+ jo mindre plads, jo mere kan man også få mistrivsel og unoder hos sine dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 16 August , 2016, 07:11 »
Jeg købte en stamme voksne faverolles sidste år og de var ret tamme/nysgerrige. Særligt ved fodringstid om aftenen, når guf-skålen kom frem med hele dagens husholdsningsrester, så var jeg ved at falde over dem  :o Og vi kæler og nusser ellers ikke med vores høns. Så vi har ikke forsøgt at præge dem til at være tamme. Racemæssigt vil jeg mene at faverolles er en af de racer som nemt bliver tamme. Jeg har også en del af de lette racer og de er meget mere bange og bliver nemt skræmte. Så flakser de rundt og forsøger at flyve/springe væk. En af mine skruk udrugede en kuld maraner her i foråret og det er absolut de tammeste høns vi har. De er 3 mdr. Nu og meget kontaktsøgende. Årsagen er at det hold kyllinger med skrukken fik lov til at gå frit i haven de første 6-8 uger af deres liv. Så når vi var ude i haven kom de hen til os, undersøgte os, hvad vi lavede og tiggede godbidder  ;D jeg ruger kun ud under skruk, så jeg ved ikke om der er forskel på maskinudrugede kyllingers sind. Men jeg tænker da også at prægning er vejen frem. De høns du har nu, vil du sikkert også kunne gøre tamme med en aktiv indsats. Lad dem søge dig og ikke omvendt. Her virker den samme hvide guf-skål. De ved at når jeg kommer ned i haven med en hvid skål i hånden, så kommer der mad. Så kommer de allesammen løbende, så jeg nærmest ikke kan komme ind i hønsegården uden at falde over dem.  /o men ingen af mine bliver nu siddende og vil nusses/aes. Fordi jeg aldrig har vænnet dem til det. Vi tjekker dem om aftenen, når de er gået på pind og det finder de sig i. Ellers kan vi ikke røre dem. Og det gælder alle de forskellige racer. Så jeg tror nok mere at det handler om opdragelse/prægning end om gener. Ligesom alle hunde kan trænes, alle heste kan rides, så kan alle høns sikkert også gøres til hyggehøner - med en aktiv indsats.

Mht. Din plads, lyder det af ret lidt. Jeg synes også hønsene hurtigere bliver skræmt, hvis de føler sig klemt og ikke kan se en naturlig flugtvej. Er der beplantning på arealet? Noget de kan gemme sig under? For det vil helt sikkert også gøre dem mere trygge. Hvis du lukker dem ud i haven, vil de komme mere omkring dig, og du får en større chance for at komme til dem. Jeg vil dog advare - faverolles har nogle kæmpe klatter, så hvis de skal gå i haven, skal du ikke regne med at komme til at gå i bare tæer  :P
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 16 August , 2016, 11:22 »
Tiden og kontakt er alt afgørende for hvordan ens dyr bliver. Som andre skriver, så vil maskinudrugede altid være mere kontaktsøgende, da man jo er deres madleverandør. Nyindkøbte voksne skal have god tid til at finde sig til rette. Alt er jo nyt - hus - reder - hønsegård - evt haven - mennesker - nye lyde osv osv.

Her gælder det - syntes jeg - om at give dyrene tid til at finde sig selv efter flytningen. Jeg lader dem komme mig i møde og ikke omvendt. Jeg går i en bue uden om dem, når vi mødes. Det lærte jeg da jeg havde en Gase. Det viser hønen at man respektere dens privatsfære.

Min skruk med 6 kyllinger, har vist sine små, at de skal holde sig til, når jeg viser mig med en skål. Nu hvor de ikke længer går sammen med hende, holder de sig meget for sig selv - de blander sig ikke med de andre høns og kikker meget opmærksomt på mig og kommer ikke altid. Om aftenen skal jeg lære dem at sidde på pindene og ikke i rederne. De giver lyd fra sig, når jeg tager dem i hånden, men finder sig i at bleve flyttet og tier, når de er på pinden og jeg giver dem et strøj er det ok.

Så du skal have god tid, rigtig meget tid. Det skal nok komme, at de bliver mere tillidsfulde. Om de bliver helt tamme, det kan jeg godt tvivle på. Men det må du så lære de næste generationer - hvis det er det du vil.

Offline SimoneJensen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 August , 2016, 20:50 »
Jeg købte en stamme voksne faverolles sidste år og de var ret tamme/nysgerrige. Særligt ved fodringstid om aftenen, når guf-skålen kom frem med hele dagens husholdsningsrester, så var jeg ved at falde over dem  :o Og vi kæler og nusser ellers ikke med vores høns. Så vi har ikke forsøgt at præge dem til at være tamme. Racemæssigt vil jeg mene at faverolles er en af de racer som nemt bliver tamme. Jeg har også en del af de lette racer og de er meget mere bange og bliver nemt skræmte. Så flakser de rundt og forsøger at flyve/springe væk. En af mine skruk udrugede en kuld maraner her i foråret og det er absolut de tammeste høns vi har. De er 3 mdr. Nu og meget kontaktsøgende. Årsagen er at det hold kyllinger med skrukken fik lov til at gå frit i haven de første 6-8 uger af deres liv. Så når vi var ude i haven kom de hen til os, undersøgte os, hvad vi lavede og tiggede godbidder  ;D jeg ruger kun ud under skruk, så jeg ved ikke om der er forskel på maskinudrugede kyllingers sind. Men jeg tænker da også at prægning er vejen frem. De høns du har nu, vil du sikkert også kunne gøre tamme med en aktiv indsats. Lad dem søge dig og ikke omvendt. Her virker den samme hvide guf-skål. De ved at når jeg kommer ned i haven med en hvid skål i hånden, så kommer der mad. Så kommer de allesammen løbende, så jeg nærmest ikke kan komme ind i hønsegården uden at falde over dem.  /o men ingen af mine bliver nu siddende og vil nusses/aes. Fordi jeg aldrig har vænnet dem til det. Vi tjekker dem om aftenen, når de er gået på pind og det finder de sig i. Ellers kan vi ikke røre dem. Og det gælder alle de forskellige racer. Så jeg tror nok mere at det handler om opdragelse/prægning end om gener. Ligesom alle hunde kan trænes, alle heste kan rides, så kan alle høns sikkert også gøres til hyggehøner - med en aktiv indsats.

Mht. Din plads, lyder det af ret lidt. Jeg synes også hønsene hurtigere bliver skræmt, hvis de føler sig klemt og ikke kan se en naturlig flugtvej. Er der beplantning på arealet? Noget de kan gemme sig under? For det vil helt sikkert også gøre dem mere trygge. Hvis du lukker dem ud i haven, vil de komme mere omkring dig, og du får en større chance for at komme til dem. Jeg vil dog advare - faverolles har nogle kæmpe klatter, så hvis de skal gå i haven, skal du ikke regne med at komme til at gå i bare tæer  :P
mange tak for dit gode svar... jeg har siden jeg fik dem prøvet både bare og side og snakke med dem, lokke dem til med guf og bare side hos dem og kigge, jeg har de første mange dage jeg havde dem, dem i hånden hver dag fordi de ikke rigtig kunne finde ud af at bruge stien ind til huset men også fordi jeg havde fået fortalt at det var godt at vende dem til at blive rørt.
Jeg fik dem da de var ca 10 uger nu er de knapt 6 mdr så jeg tvivler på kontakten bliver bedre.

Jeg kan så opdatere og fortælle de nu bor på 400kvm og 26 andre høns og hans og at der var en anden favarolle som straks sluttede sig til dem...