Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behandling Hakkesår ?  (Læst 4880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landlyst Æg

• Passiv bruger
    • DK-Showhopnose
Behandling Hakkesår ?
« Dato: 10 August , 2016, 11:39 »
Hej. Vi har opdaget 5-6 stykker af vores fritgående høns har fået noget sort ved hovedet og kammen. ( se billeder )
Først troede vi det var jord fordi de roder rundt, men har kigget lidt nærmere på det, og det virker som sår. Har hørt det kunne være hakkesår. Nogen gode råd til en evt behandling ? Eller skal det bare gå over af sig selv.

Mvh Sonny

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Behandling Hakkesår ?
« Svar #1 Dato: 10 August , 2016, 14:34 »
Det er overfladiske sår, ser det ud til og de heler sig selv meget hurtigt, men når det går ud over mere end en eller to høner og det ikke kun drejer sig om et enkelt hak, som kan undskyldes som uheld, så skal du finde ud af, hvad pokker der foregår og hvorfor de hakker hinanden - det der hakkeri kan meget nemt ende galt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Landlyst Æg

• Passiv bruger
    • DK-Showhopnose
« Svar #2 Dato: 10 August , 2016, 15:59 »
Nå ved ikke om det jeg skrev før blev sendt så prøver lige igen ;-

Tak for svaret ;-)
Vi ha en flok på 40 høns og 1 hane. Han vil gerne bestemme over os alle ;-)
De går ude i ca 500 m2 indhegnet hønsegård og går ind om natten og sover.
Tror måske det er hakkeordnen de stadig er i gang med, vi fik dem i midt juli som 15 ugers så det er først nu de lige er kommet op på fuld æglægning.

Holder lige øje med dem, men vi oplever ikke de store problemer generelt med hakning.

Tak for dit svar.

Mvh

Sonny

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 10 August , 2016, 21:27 »
Flokken er relativt stor for den enkelte høne. Mig bekendt, kan en høne overskue en flok på 25 stk. Er der flere, så virker de måske forvirrende - alle de andre. Det giver måske kampe, i stedet for egentlig hakkeorden - men det kan jeg ikke sige med bestemthed, da min erfaring ikke rækker til det.

En hane er heller ikke meget. På den store plads de har, må der kunne være flere. Han er åbenbart aggressiv - mon ikke det skyldes, at han har meget svært ved at passe sine pligter med 40 damer  ::)

Offline Landlyst Æg

• Passiv bruger
    • DK-Showhopnose
« Svar #4 Dato: 10 August , 2016, 21:50 »
Tak Hans-Kurt.

Ja det er et rimelig stort harem han har ;-)  men nej han er som sådan ikke agearasiv, men han passer godt på dem ;-)  Han kommer med det samme vi kalder på ham og vil gerne lige markere sig, men ellers går han som fredelig rundt og hygger... Det gør de som allesammen men klart de kar også deres hakkeorden de skal holde.

Har også læst et sted de kun kan overskue op til 25 høns, men og have 2 haner vil nok give endnu flere problemer og kampe. 

Så vi prøver lige at se tiden an, har fået et par gode råd så det skal prøves ;-)

Tak for svaret.

Sonny

Offline Alice

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 August , 2016, 21:42 »
Jeg tror, at man ikke bare kan lukke flere voksne haner ind til flokken, de skal kende hinanden. I min hønsebog anbefales 3 haner, da en vil gå imellem, hvis de andre kommer op at toppes.

Jeg har en hønseflok på 18 høner og to haner, som deles om arbejdet. 1. hanen holder opsyn, 2. hanen klarer forpligtelserne med æglægningen i hønsehuset. Han bliver af og til sat på plads, men det er fredeligt. 1. hanen er helt sikkert overbevist om, at nr. 2 er hans afkom.

Jeg havde en 3. hane, men han endte som suppehane, for han fik for mange bank af de ældre (dog aldrig hak, der ramte, kun skrig og skrål en gang imellem, men ingen høner gad at have med ham at gøre. For frustrerende for staklen).

En flok på 40 høns er for stor til fredelig sameksistens. De kan dele udeareal, men de vil have det bedre med hver sin afdeling i hønsehuset: 1 flok= 1 hane med høner i sit eget soveværelse og egen spisestue.