Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane tramper hønen i stykker !  (Læst 4220 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Hane tramper hønen i stykker !
« Dato: 07 August , 2016, 08:42 »
Vi måtte desværre slagte en høne igår  /d Hun havde været lidt sløv til at komme af pinden i et par dage, så igår ville jeg lige tjekke hende og da jeg løfter op i hendes ene vinge opdager jeg til min skræk et stort (og desværre gammelt) kødsår! Vi slagtede hende umiddelbart efter og da hun lå død kiggede jeg nærmere på såret. Det passede i placering og størrelse fuldstændig med hanens klør  :-\ altså, hvis han er hoppet på hende og så er kloen kradser ned ad siden på hende, under vingen. Hanen er en ret stor Orpington og han gik så med to faverolles høner, og fra sidste uge af også to 5 mdrs sussex høner. Her i løbet af efteråret i takt med kyllingerne bliver gamle nok får han hhv. 2 orpington, to maran og to krydsninger orpington/faverolles at gå med. Det var i hvert fald planen... Men jeg synes det er helt vildt at han sådan kan flænse en høne op. Er der andre som har prøvet noget lign? Begge faverolles havde mistet fjerene på ryggen, men jeg har da set mange steder, hvor høner er slidte på ryggen her sidst på sæsonen inden de fælder. Så jeg har nok tænkt at det var normalt, og når han snart får mange flere høner at dele gunsten med, så ville de ikke blive så slidte... Men nu er heg alligevel begyndt at tro at han er for stor!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Hane tramper hønen i stykker !
« Svar #1 Dato: 07 August , 2016, 12:38 »
Hej Maria
Det er desværre rigtig trist når det sker at en hane træder hønsene for hårdt. Du bør tjekke hanens sporer, da det ofte er dem som laver sår på siderne af hønsene. Min erfaring er at når en hane bliver omkring omkring to år +/-, så bliver hans sporer/kløer for store, lange og skarpe og så er der stor fare for at han sårer hønsene. Jeg har også måttet aflive et par høner i mine første år med høns af denne samme grund.

Her i min hønsegård betyder det nu at Hanen bliver tryllet om til en "suppehøne" til fryseren når den er ca 1,5 år gammel eller når sporerne begynder at blive store, for det vil jeg simpelthen ikke byde mine høns. Så finder jeg hellere en ny yngre hane som ikke skader hønsene.  Denne metode har fungeret for mig, men der er også andre metoder.

Der er adskillige tidligere indlæg om hvordan du enten kan Klippe sporen, dog skal du passe meget på for der kan ikke klippes for meget for så rammer du blodåre og så kan det gå galt, så læs gerne en del om dette hvis du overvejer en sådan metode. Der er også nogen som køber eller syer et "hønsedækken" som hønen så går rundt med, således at den beskytter hende, men det har jeg aldrig benyttet her i min hønsegård.

Hvis du bruger søgefeltet her på siden, så kan du finde meget mere info om de forskellige metoder.

Hilsen Trine
« Senest Redigeret: 07 August , 2016, 12:41 Fra Trines »
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 August , 2016, 19:58 »
Tusind tak for svaret. Men det er dog ikke sporerne der har gjort det, idet hanen er fra november sidste år og hans sporer endnu kun er stumpe små dutter. Men det er faktisk et godt tip, som du skriver at lade hanen blive max 2 år. Jeg havde egentligt tænkt at en ældre erfaren hane er bedst, men jeg kan godt se problemet med sporerne som du nævner. Min lille dværg hane på 1,5 år er ved at udvikle nogle tydelige sporer. Men ingen af hans høns er det mindste slidte. De fleste af hans høner er nu også større end ham, og dværghønerne som er mindre har brugt det meste af foråret skruk, og så er han jo heller ikke ved dem. Måske det er naturens måde at give hønerne lidt fred og ro  ???

Vi har besluttet at lade hanen gå med de unge høner som planlagt, og hvis så de begynder at blive slidte på ryggen, ja så ryger han altså. For det dur ikke hvis han er alt for stor!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 August , 2016, 14:23 »
Det lyder som en fin plan, men husk endelig ikke kun at kigge på ryggen af hønsene, for der kan de godt se ok ud og så samtidig på siden/under vingen have rifter eller kødsår.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 August , 2016, 11:32 »
Ja, du har naturligvis ret. Tak for gode råd  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster