Hej Maria
Det er desværre rigtig trist når det sker at en hane træder hønsene for hårdt. Du bør tjekke hanens sporer, da det ofte er dem som laver sår på siderne af hønsene. Min erfaring er at når en hane bliver omkring omkring to år +/-, så bliver hans sporer/kløer for store, lange og skarpe og så er der stor fare for at han sårer hønsene. Jeg har også måttet aflive et par høner i mine første år med høns af denne samme grund.
Her i min hønsegård betyder det nu at Hanen bliver tryllet om til en "suppehøne" til fryseren når den er ca 1,5 år gammel eller når sporerne begynder at blive store, for det vil jeg simpelthen ikke byde mine høns. Så finder jeg hellere en ny yngre hane som ikke skader hønsene. Denne metode har fungeret for mig, men der er også andre metoder.
Der er adskillige tidligere indlæg om hvordan du enten kan Klippe sporen, dog skal du passe meget på for der kan ikke klippes for meget for så rammer du blodåre og så kan det gå galt, så læs gerne en del om dette hvis du overvejer en sådan metode. Der er også nogen som køber eller syer et "hønsedækken" som hønen så går rundt med, således at den beskytter hende, men det har jeg aldrig benyttet her i min hønsegård.
Hvis du bruger søgefeltet her på siden, så kan du finde meget mere info om de forskellige metoder.
Hilsen Trine