Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Hvad fejler mine høns?  (Læst 15998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BetJ

• Passiv bruger
Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Dato: 01 August , 2016, 12:38 »
Vi (min kæreste og jeg) er ret nye i hobbyhøns. Det betyder at når de begynder at være syge, så har jeg ingen ide om hvad de fejler  :'(

Vi startede med at købe 5stk; 1 tværstrippet skovhøne, 1 hvid sussex, 2 sorte sussex og 1 konigsberger - de er ved at nærme sig de 16-18 uger, og dermed æglægningen.

Skovhønen udviklede sig ikke som de andre høns, og så egentlig ud som om udviklingen gik i stå (i forhold til de andre). For et par dage siden begyndte den at skrænte og det gik ret hurtigt. Den blev først lidt slatten, lå bare ned, problemer med balancen og ville ikke rigtig spise og drikke. Det endte med den en aften lå i gården, hvor de andre var gået ind. Vi aflivede den, den aften, fordi den ingenting kunne. Det skete i løbet af to døgn.

Efter den blev aflivet er de to sorte sussex nu begyndt at virke småsyge og sløje.
Jeg har læst op på hvad de kan fejle, og tror (og håber) ikke det er lammelse, da deres lemmer virker fint og de kan gå og vingerne sidder hvor de skal.
Deres haler hænger, intet udflåd fra hverken næse eller øjne og klatterne ser også normale ud (der er ingen "underlige" klatter i gården).
Jeg læste også at sussex ikke er modtagelige overfor mareks, så hvad kan der dog være galt med mine gokker? 

Jeg (og kæresten) er fuldstændig grønne på det område, og jeg ved ikke hvad vi skal gøre ved det - det er så synd.
Jeg læste smitten kan blive hængende i et år, så det betyder at vi jo ikke kan tilføre nye høns - eller? Skal vi så helt opgive vores høns? Nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #1 Dato: 02 August , 2016, 00:22 »
Da de er købt hos en forhandler, så ville jeg tage kontakt med dem og forhører mig om hvad det kan være.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline BetJ

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 August , 2016, 23:03 »
Vi fandt ud af det var coccidiose, grundet fejlslagen vaccination hos nogle af hønsene.

Det underlige er nu, at vi har en mørk sussex, som vi troede havde det, men det ligner mere en depression.
Hun sover meget, er lidt sløj, har dog ikke problemer med balancen og både spiser og drikker som hun skal. Hun har tynd mave og virker underudviklet i forhold til hendes (nu afdøde) søster.
Er det coccidiosen, for det virker ikke som det, men mere som en slags sorg. Hun er til stede men kammen er aldrig blevet helt rød og halen hænger. Nogle bud eller er løsningen øksen? :(

Offline BetJ

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 August , 2016, 23:05 »
Og hun lyder lidt anstrengt når hun trækker vejret, så måske noget luftvejsinfektioner? Men kan det have indvirkning på udviklingen?

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 16 August , 2016, 23:16 »
Det er noget af en sygejournal må jeg sige. Men du kan da glæde dig over, at det er hårdføre dyr du har. Ellers ville de være døde for længst, når de blev syge allerede for over 14 dage siden.

Jeg kan ikke give et fingerpeg om hvad de kan være galt, men mon ikke en dyrlæge var klogt at kontakte, når det er så længe siden det startede

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #5 Dato: 17 August , 2016, 14:07 »
Har alle hønsene så fået en kur mod coccidiose nu?
Nb! Coccidier er parasitter, og dem kan man ikke vaccinere mod. De skal bekæmpes med medicin fra en dyrlæge - og det er vigtigt at de bliver det.

At hønen lyder anstrengt ved vejrtrækningen, kan skyldes at hun har det skidt, sikkert fordi den tynde mave tager på kræfterne - og på udviklingen!

Høns kan godt reagere på dødsfald blandt deres 'nærmeste', men når de er sløje, virker de også depressive. Så mit gæt er, at denne høne stadig har problemer med maven. Se at få hende behandlet - og forkæl hende gerne med hønseguf (opskrift finder du ude til venstre her på siden), - det er god støtteterapi, især ved maveonder.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 17 August , 2016, 14:23 »
Har alle hønsene så fået en kur mod coccidiose nu?
Nb! Coccidier er parasitter, og dem kan man ikke vaccinere mod. De skal bekæmpes med medicin fra en dyrlæge - og det er vigtigt at de bliver det.

Øh, jo det kan man godt. Jeg har mistet mange til coccidiose her i sommer, og har i den forbindelse haft besøg af en dyrlæge med speciale i fjerkræ. Han mener at jeg fremover skal vaccinere mod coccidiose, fordi min gamle stald har for mange krinkelkroge til at rengøre 100%
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 August , 2016, 15:16 »
Hvordan foregår sådan en vaccination. Hvor mange mistede du til coccidiose. Jeg blev også ramt af det men har kun mistet 2 og håber nu det er overstået.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 17 August , 2016, 16:01 »
Vaccinationen er gennem drikkevandet. Jeg har mistet 52 indtil videre, og kæmper hårdt for de sidste. Der er vist 33 tilbage, hvoraf de 5 ældste vist er ved at være immune. Resten er stadig i farezonen.

Vaccinationen er dog lidt dyr, da man skal købe til 1000 kyllinger. Det er jo det typiske med medicin til fjerkræ. Den koster over 1100,- og skal bruges over ret kort tid, så man kan ikke bruge den over flere måneder, som vel er det de fleste hobbyfolk har brug for, når man får kuld løbende.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 August , 2016, 16:14 »
Det var godt nok mange. Jeg vidste ikke at det tog så lang tid inden de var ude af farezonen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 17 August , 2016, 16:37 »
Jo hvis ikke man har et miljø hvor smitten (parasitternes æg) kan fjernes helt, så bliver de ved med at blive smittet, de har først udviklet resistens når de er ret gamle. Ved desværre ikke hvor gamle, det vil jeg også gerne selv vide. Mine ældste er 5 måneder gamle, og jeg håber meget de sidste 5 klarer den, men de virker meget friske. Men så sent som i sidste uge døde der en fra flokken og en anden blev aflivet, men det skyldes sandsynligvis følgevirkninger af skader i tarmene fra parasitterne, som har gjort de ikke kunne optage næring optimalt.

Offline BetJ

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 August , 2016, 12:31 »
Problem solved!

Jeg kørte i går ud i land og fritid, købte en spand Hermexcide, gav hønsegård, hus, høns og foder en ordentlig omgang og i dag, er min sussex glad og tilfreds.
Hun pudser sig (har hun ikke gjort et stykke tid), og har endda overskud til at hakke lidt efter de nye i flokken.
Jeg kunne ikke være gladere over denne succes! (Især efter vi har aflivet to)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 19 August , 2016, 21:48 »
Hermexcide er altså ikke medicin, der løser dit problem med coccidiose. Du skal til en dyrlæge og få den rigtige medicin - se hvad Razel skriver !

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #13 Dato: 20 August , 2016, 22:56 »
Øh, jo det kan man godt. Jeg har mistet mange til coccidiose her i sommer, og har i den forbindelse haft besøg af en dyrlæge med speciale i fjerkræ. Han mener at jeg fremover skal vaccinere mod coccidiose, fordi min gamle stald har for mange krinkelkroge til at rengøre 100%
Nå, der kan man bare se  :o
Men selvfølgelig hvis vaccine er at gøre immun over for noget, ja så kan det 'noget' vel lige så vel være parasitter som virus.

Jeg kender en der starter alle kyllinger op på startfoder til fasan-kyllinger. Det skulle være tilsat cocciostat (eller hvad midlet mod dem nu hedder). Det er muligt det ikke er 'kradst' nok, når man er så hårdt angrebet, men for vedkommende har det i hvert fald løst problemet.
Gad vide om man kan købe (gennem dyrlæge) cocciostat seperat og selv tilsætte foderet?

Hermexide skulle jo virke både mod lus, lopper, mider og indvoldsorm, så hvorfor ikke også coccidier? Hvis hønen har det bedre, er alt vel ok.
Og måske var hendes problem slet ikke coccidier men lus eller andet utøj - de pokkers kryb kan jo suge kræfterne ud af hønsene, så de netop bliver sløve og sløje og miste balancen og endda give anstrengt vejrtrækning.
Så skønt hvis du har fundet løsningen :)
Giv gerne en melding om virkningen holder, og hønen kommer sig helt :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #14 Dato: 21 August , 2016, 09:27 »
Mette: min dyrlæge nævnte også startfoder tilsat "hvad det nu hedder mod coccidiose", men så skulle jeg købe min 1 tons foder. Men jeg vil prøve at undersøge det til fasankyllinger... kunne være det var en mulighed. Jeg bruger i øvrigt også meget hemexide i stalden, men har jo som sagt stadig mistet mange kyllinger her i sommer... er oppe på 55 døde i dag :(