Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Iberisk skovsnegl (dræbersnegl) og e-coli/salmonella  (Læst 874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gunni

• Passiv bruger
Iberisk skovsnegl (dræbersnegl) og e-coli/salmonella
« Dato: 22 Juli , 2016, 19:14 »
Hejsa

Jeg sad lige og læste at vores kære dræbersnegle kan indeholde e-coli og salmonella bakterier og der er endda i Norge fundet listeria i sneglene.

Nu er det så jeg sidder og tænker at dem fodre vi vores ænder med dagligt, er der en mulighed for at ænderne kan blive smittet med nogle af disse bakterier?

Det undre mig lidt at jeg ikke har kunne finde et indlæg om dette da ALLE jo opfordre til at man skaffer ænder mod dræbersneglen.

Er der nogen der ved noget om dette?

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Iberisk skovsnegl (dræbersnegl) og e-coli/salmonella
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2016, 22:06 »
E-coli er jo naturligt forekommende stort set overalt, inkl. i mennesker, jorden, planter, andre dyr osv. Ligeledes er fjerkræ jo den naturlige vært for salmonella - jo også derfor fjerkræ skal gennemsteges. Problemerne opstår jo ved den ukorrekte tilberedning, ukorrekt håndtering eller ukorrekte opbevaring af maden hvor vi så ender med at blive smittet.

Har aldrig hørt om ænder eller andre fjerkræ, vilde fugle etc. der er blevet syge af dræbersnegle - dræbersneglene indeholder vel nøjagtigt de samme bakterier som andre nøgensnegle i samme område, blot er de meget interesserede i de samme fødeemner som os i køkkenhaven, derfor skal vi være ekstra obs. på dem i forhold til smittefare fra køkkenhaven :)

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gunni

• Passiv bruger
Sv: Iberisk skovsnegl (dræbersnegl) og e-coli/salmonella
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2016, 10:02 »
Ja du har nok ret, jeg har heller ikke før hørt om, at det skulle være et problem det undrede mig bare at det ikke rigtig var beskrevet nogen steder. her hjemme stopfodre børnene vores ænder med de kræ ja selv naboens børn kommer med dem fra deres egen have...

Så blev lige i tvivl om det egentlig var en god ide.