Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har vejet ællinger idag  (Læst 2915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Har vejet ællinger idag
« Dato: 14 Maj , 2009, 21:31 »
Mine 4 ællinger gror stadig helt vildt (Jer der har haft mange ænder ved det jo godt...), og jeg forbløffes. Derfor har jeg vejet dem idag.
Moskusællingen er 20 dage gammel og vejer knap 500 gram
'Cherry Valley' ællingerne er 17 dage gamle og vejer mellem 800 og 900 gram!!  :o
Så godt og vel en 10-dobling af vægten på så få dage. Imponerende.
Mvh Marianne

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Har vejet ællinger idag
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2009, 22:51 »
Fantastisk!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2009, 07:01 »
Det er helt utroligt, men også skræmmende, at man i den grad kan manipulere med avlen, så man får dyr, der vokser så hurtigt, og hos dig har de jo et "normalt" liv, og ikke et liv, hvor de bliver pacet til æde og æde. Det bliver rigtig sat i relief, når man ser, at de vokser op med en ikke-ædemaskine og de vokser så hurtigt i forhold til den. Ved samme fodring og under samme forhold
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2009, 07:55 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2009, 07:23 »
Yep, jeg tilslutter mig Marianne.
Det er simpelthen utroligt, hvad målrettet avl kan skabe. Dine industri-ællinger ;) må jo være fremavlet med turbo-vokse-gener.
Jeg er bare glad for, at de får et ordentligt liv hos dig, istedet for turbo-industri-livet!

Hvor store mon de kan blive??

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2009, 11:06 »
Jeg væmmes da også til tider ved at man laver dyr der vokser så hurtigt.
Men et eller andet sted er det da også lidt fascinerende at man igennem "simpel" avl eks. har lavet kyllinger der kan nå en slagtevægt på 1400 gram på bare 32 dage. Når jeg har en kylling på 32 dage så vejer den vel kun et par hundrede gram.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2009, 16:55 »
Ja - og det værste er næsten, at en af industriællingerne nu ser ud til at være for tung til sine ellers ret kraftige ben. I hvert fald, begynder den at vralte og ligger helst ned, også når den spiser.
Nu bliver de sat på en mere afmålt kost, for fri adgang til foder skal de åbenbart ikke have. Jeg vil gå over til voksefoder - som der jo nok ikke er helt så meget 'krudt' i som i startfoderet. Ligeledes vil de fra nu være ude hele tiden, og kan spise andre fødeemner mere frit.
Selvfølgelig kommer under tag om natten.
De siger at de kommer til at veje omkring 3 kg. slagtet på 3 måneder. Jeg tror de bliver til strudse på korte ben...  ;)
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2009, 09:36 »
HVordan går det med den fede ælling?
De må jo være disponeret for at æde mere uden at blive mætte - ligesom labradorer ;) og så må maden jo rationeres. Det lyder rigtig fornuftigt. Det spændende er, synes jeg, om du kan styre den alt for hastige vækst og faktisk få et fornuftigt andeliv ud af det!
Fortæl, fortæl!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2009, 11:22 »
Jeg tror også ædegenet er kæmpestort ...
Det er stadig lidt det samme, men den ser ellers ud til at have det fint nok, så jeg gør ikke noget drastisk (endnu). Vi må lige se...
Jeg har en fornemmelse af, at vi ses i morgen aften  ;)
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2009, 11:31 »
Jeg sku' lige tænke mig om.. hvorfor du ku' ha' sådanne forudanelser...("Oh. Gud, får jeg uanmeldte gæster Her hersker jo CHAOS (Can't Have Anyone Over Syndrome...), men så dæmrede det for mig, at vi måske har et fælles Tupper-Party at gå til.

Gad vide om der findes hønserelateret Tupperware?! Men det er jo en helt anden snak!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2009, 11:35 »
 ;D
Jeg kan ellers godt lide andres CHAOS, fordi det forpligter mig selv mindre...
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2009, 11:36 »
 ;D

Jeg er også holdt op med at tage det så tungt. Jeg vil hellere hygge mig end blive desperat, så man kan roligt komme forbi uden at være inviteret. Meeen man er jo ikke bedre end at tanken kan komme på en... "Oh, hvad tænker naboerne ikke" (Men de tænker nok deres i forvejen med alle de kræ, der færdes på grunden.)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2009, 11:41 »
Ja, et kræ fra eller til... (mig)!
Nej, jeg skal nok sørge for at vi har en aftale først - hihi

Hvis din mand skal se rugemaskinen kan du lige overveje, om han skal se den på den optimale dag - på lørdag hvor æggene skulle klække... eller er det ALT for farligt. Nu har du et lille forspring.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2009, 19:23 »
Her kommer endnu et billede af de 'små' ællinger. Det de så lystigt snadrer i, er en 25 cm's bageform.... Det er Ælling nærmest til venstre, de andre er Cherry valley hybriderne.
Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2009, 21:21 »
Ej! :o Det var dog helt utrolig som de har forandret sig...også lidt sørgeligt at de ikke er så bitte små og nuttede mere, ikk'? ;D Men smukke er de nu stadig!*h

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2009, 21:43 »
Ja de er godt nok blevet store på kort tid. Flotte ænder  !d
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste