Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns, hvor og hvilke?  (Læst 4843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kristina.B

• Passiv bruger
Nye høns, hvor og hvilke?
« Dato: 06 Juli , 2016, 17:04 »
Hej alle.
Vi er i år startet med at have høns i haven. Vi har isa Brown som vi købte som et årige. De var i noget dårlig stand da vi fik dem og har derfor været nød til at aflive et par stykker.
Nu vil vi så gerne have nogle nye, og gerne en anden race. Vi har lidt kig på tværstribet skovhøne pga temperament og så synes vi den er enormt flot. Planen er at når vores hegn til haven om nogle uger er helt færdig skal de gå frit i hele haven, så derfor skal racen være godmodig og børnevenlig.
Har i mon nogle forslag til en anden race som kan opfylde vores krav?
Vi bor i Solbjerg ved Århus, da vi ikke har mulighed for at ruge æg selv eller passe kyllinger har vi brug for at få hønsene når de er klar til at komme ud hønsegården og haven. Kender i evt til en opdrætter i nærheden af os så vi ikke skal kører voldsomt langt efter nogle høns?

Det blev et langt spørgsmål, men håber nogle af jer kan hjælpe mig  :)
Mvh Kristina

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nye høns, hvor og hvilke?
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2016, 20:08 »
Når I vælger hybrider igen, kan de kun købes hos forhandlere og ikke hos opdrættere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kristina.B

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2016, 20:14 »
Vi har som sådan ikke valgt racen endnu. Netop derfor jeg også spurgte om nogle havde andre idéer.
Uanset har jeg stadig svært ved at Google mig frem til både opdrættere og forhandlere i området.
Afstanden til opdrætter/forhandler kan også være afgørende for hvilken race vi kommer til at vælge.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2016, 20:47 »
Vi har som sådan ikke valgt racen endnu. Netop derfor jeg også spurgte om nogle havde andre idéer.

Sådan har jeg også forstået dig.

Prøv at kontakte Carsten Blom. Jeg tror ikke han bor så langt fra dig, og han ved ALT om høns, og hvem der har hvad.
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2016, 20:48 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2016, 20:51 »
Stort set alle tunge racer vil være fine,  de er ikke flyvende og rolige i temperament.  Wyandotter,  Barnevelder,  Sussex, Orpington,  Plymouth Rock,  Australorp,  New Hampshire. 
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2016, 20:53 »
På racefjerkrae.dk er der link til både specialklubben for de enkelte racer og den lokale fjerkræklub kan også findes der.
 Der er typisk en oversigt over lokale avlere
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Alice

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2016, 22:29 »
Mine erfaringer, som selvfølgelig ikke behøver at være almengyldige: Jeg har en meget blandet hønseflok. Den eneste høne, der konsekvent fløj ud af udegården, som er indhegnet med 1,25 m højt hegn, var en wyandotte. En ensom høne på afveje falder let som bytte for høgen, og det skete desværre.

Hendes søster havde kyllinger, som hun efter knap 6 uger mistede interessen for, men hun er ikke efter dem på nogen måde. 3 uger efter er hun skruk igen.

Når I ikke vil have kyllinger, er det måske smart med en race, som ikke let bliver skruk.

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2016, 11:27 »
Jeg har 3 hønekyllinger, håndfodrings tamme Sussex - lys (måske blandet med mørk Sussex) - de er 7 uger gamle i dag og vant til at gå frit i haven, hvis det har interesse. Det tager jo lige lidt tid før de begynder at lægge æg, og så bor vi ikke helt i nærheden af dig.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte