Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Suppeøse sat ind i kampen om æggene  (Læst 769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Suppeøse sat ind i kampen om æggene
« Dato: 03 Juli , 2016, 15:50 »
Jeg har en frygtelig hidsig skruk, som hakker vildt efter mig, når jeg prøver at fjerne æggene (de er ubefrugtede, og det er slet ikke min mening at hun skal ruge).
Faktisk hakker hun så meget efter mig, at jeg selv med handske på, ikke rigtig tør stikke hånden ind under hende  ::)
Jeg har prøvet at fjerne æggene under hende med en håndrive, det er ikke spor nemt, og dermed også stressende for hønen. Den ene dag gik ægget da også i stykker, da jeg fik trillet det ud over redekanten. Hun viger på ingen måder fra redekassen, men bliver presset helt op i en krog af kassen  :(
Nu har jeg været i køkkenskuffen og hente den gode gamle suppeøse fra Rosti. Med dens runde form, er den lidt nemmere at få ind under hende (alt imens hun hakker på bagsiden af den). Og når skeen ligger over ægget, er det lige et lille sving, og så ligger ægget godt og sikkert i skeen  ;D
I dag havde hun valgt at ligge med bagenden i front af redekassen. Så i dag var det bare at tage hånden med handske ind under hende  ;)
Det er ikke hendes eget æg jeg fjerne hver dag. Det et dobbelt så stort æg, som bliver lagt at min enlige hybrid. Jeg gad nok vide hvordan den lille spinkle hidsigprop, får den store førerhøne til at lægge æg i "hendes" redekasse hver dag  ???
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Suppeøse sat ind i kampen om æggene
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2016, 16:01 »
Hønen lægger æg der, for der er en der vil ruge på det. I naturens hønseflokke findes der storrugere og knap så meget-rugere - dem der ruger knap så meget lægger så til gengæld så mange flere æg. Når de dels om opgaverne, kommer der alt i alt flere kyller ud af det.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene71

• Bruger
Sv: Suppeøse sat ind i kampen om æggene
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2016, 18:27 »
Ahhh - de er sgu smarte  ;) Og dog, den anden lægger sit æg i den ledige, midlertidigt opsatte redekasse (en væltet papkasse med halm i).
Kloge vil jeg så ikke kalde dem. Var de kloge, ville de vide, at det ikke tjener et formål at ligge og ruge på en tom redekasse  ;D
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)