Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Muligvis skruk  (Læst 5298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline den_

• Passiv bruger
Muligvis skruk
« Dato: 13 Juni , 2016, 21:50 »
Hej allesammen

Den ene af vores høner har nu siden igår aftes ligget i den ene redekasse ( konen har være hjemme hele dagen idag og den har ikke været ude af hønsehuset

Vi kunne godt tænke os at se om det kunne føre til nogle kyllinger, så vi skal have fat i nogle ruge æg.
Men der er nogle spørgsmål til dette og hele processen.

1. Hvor hurtigt skal vi ligge rugeæggene ind under hende?

2. Skal hun holdes adskilt fra de andre høns mens hun ruger

3. Hvis der kommer nogle kyllinger ud af det skal vi skille hende og kyllingerne fra folken?

4. Mange æg ville i ligge under hende?
Tanken er at der skal Maran æg hvis vi kan finde nogle, de hanekyllinger der sku komme vil blive slagtet eller videre solgt, vi vil gerne beholde 1 måske 2 resten skal så sælges eller slagtes

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Dennis
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex
Der udover 2 franske bulldog drenge, 500L saltvand og en dejlig kone

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Muligvis skruk
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2016, 21:57 »
Jeg har lidt på min blog om udrugning under skrukhøne http://hobbydyrene.blogspot.dk/p/udrugning-under-skrukhne.html

Hvis der er noget du synes du mangler svar på, så spørg endelig igen :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2016, 22:46 »
Raziels blog er supergod :)

Jeg har haft to høns som har ruget her i foråret, den ene gik det godt med at flytte, så hun lå for sig selv (fik kyllinger for 3½ uge siden), den anden nægtede, så hun har ruget i hønsehuset (det sidste æg er ved at klække nu). Den første fik 15 æg, hvor der kom 9 kyllinger, den anden fik 12 æg, 2 gik i stykker efter en dag (mistænker kragerne da hun var ude en tur) 3 døde i ægget undervejs, så hun får 7 kyllinger. Tror mellem 10 og 14 æg et sted, hvis hønen er alm. stor. Tror det er lidt at føle sig frem når man lægger dem under hende hvornår det er nok. Jeg gjorde nok den fejl med nr. 1 høne at hun havde en lidt for stor aflang rugekasse, så hun fik ikke den rigtige samling på æggene. Nr. 2 høne har lagt i en kvadratisk rugekasse hvor hun har haft masser af hø, så hun har kunnet lave en runding i høet og kunnet give god varme til æggene. Kyllingerne er overraskende nok kommet 1 dag før forventet, da det kun er 20. dag i dag (har ikke regnet den første dag med hvor hun fik æggene).

Det giver klart den bedste ro for skrukken hvis hun ligger for sig selv, men de har sin egen mening nogen gange ;)

Jeg har haft nr. 1 skilt fra flokken, men haft hendes dags indhegning hvor de andre høns går (de går frit i haven) så de har kunnet blive kendt. De sidste par dage har jeg haft kyllingerne til at lå frit - hønemor mente det var nu de skulle helt ud, og det har gået uden de helt store problemer. Hun vil ind hvor hun rugede om natten, så flytter dem morgen og aften. Hvis hønemor nr. 2 vil, flytter jeg hende for sig selv når hun vil ud med kyllingerne, for vi har 4 katte hvor de to af dem godt kan finde på at jage hønsene og kyllingerne.

Held og lykke med projektet :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline den_

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2016, 20:21 »
Mange tak for tilbage meldingerne det hjalp og raziels blog var rigtigt god og gav svar på flere af dem.

Men hvornår ville i ligge rugeæggene under hende.?
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2016, 21:05 »
Når hun har lagt fast i 3-4 dage, min nr. to skruk har været ude en tur hver dag for at spise og strække ben. Hun har været ret fin rød i kammen hele tiden. Æggene blev halvvejs kolde nogen af gangene uden at det gjorde noget. Nr. 1 skruk gik helt i selvsving ang. rugning, så hun var ikke ude særlig tit. Den sidste uge gav jeg hende majs i rugekassen for hun var ved at se meget sløj ud, det hjalp en del på farven i kammen.

Offline den_

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2016, 12:59 »
Ja så var nr 21 dag igår og idag har vi set 2 små fine kyllinger, kan ikke se hvordan det går med de 3 sidste æg.
Det bliver spændene at se hvad de andre i flokken siger til de små pus og må nok heller have lavet kant på stigen/rampen op til huset så de kan komme sikret op og ned
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2016, 13:07 Fra den_ »
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2016, 18:27 »
Det er så hyggeligt med kyllinger :) men du skal nok ikke forvente at de andre høns syntes det samme, de kan godt være noget hårde ved kyllinger. Så mit råd er, enten at skærme af med et net, så hønemor og kyllinger kan gå lidt for sig selv i hønsehuset den første tid, eller hold godt øje med hvordan det går med de store. Jeg har haft mine skruk med kyllinger til at gå for sig selv i en indhegning, hvor de andre har kunnet se dem (det 1. kuld og 2. kuld havde jeg i stalden den første uge, derefter i en dagsindhegning, hvor de andre kunne gå udenfor indhegningen og blive kendt med de nye. Kuld 1 til de var 3½ uge og kuld 2 til de var 2 uger. Min erfaring er at skruk helst vil gå lidt for sig selv med kyllingerne, de to jeg har haft i år er gået væk og fået kyllingerne med sig, når de andre er kommet for tæt på. Mine kyllinger på 7½ uge går for sig selv (hønemor har forladt dem), de 3 der ikke er skruk går for sig selv, og hønemor med de små på 4 uger i en flok for sig selv. De går alle løs i haven, men går i 3 flokke.