Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med høns  (Læst 8860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Christina Landmark

• Passiv bruger
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Problemer med høns
« Dato: 07 Juni , 2016, 15:47 »
Lad mig sige det lige ud, jeg er træt af mine høns. Godt nok er der kun to af dem, men de er de mest kræsne ubehøvlede irriterende par jeg nogensinde har haft.  >:( Den ene høne er okay når det kommer til opførsel, men den anden, den opfører sig som om den er konge og kan bestemme over alt i verden.  :o Den er aggressiv og stædig, lige meget hvad jeg gør, så er den stadig dominerende og jeg begynder at tvivle på om jeg er skabt til høns. Det virker jo som om faverolles er en glimrende race, men nej, det var den største fejltagelse i mit end til videre korte liv.  :-X Den ene høne har bragt mere ulykke og afskrækkelse end alle andre høns jeg har haft, tilsammen!  :'(
Udover det er de angrebet af lungeorm og dårlig mave, men jeg ved intet om hvordan man kurere det og har heller ikke tid til syge høns længere. Skal have velfungerende kræ der kan vente til jeg endelig får tid.

Misforstå mig ikke, jeg elsker dyr, også høns, men siden første gang jeg fik høns, er min interesse ætset væk. Jeg er ikke motiveret, jeg har det ikke sjovt, og er det ikke sjovt, så ender det med at blive pligter og pligter er dårlige, for det betyder jeg skal have ansvar, men så langt er jeg ikke nået.  :( Lige nu er jeg teenager og er pænt sikker på det er derfor. Jeg er mere interesseret i mine venner, at være social og have det sjovt med dem. Som jeg bliver ældre, vil det nok blive lettere.  ::)

Men ved ikke hvad jeg skal gøre, selv om jeg ved nok så meget om høns. Jeg kan ikke sælge dem, det ville ikke være fair for køberen på nogen måde, og de er ikke spiselige. Men det er også kun den ene jeg har et problem med, men det er ikke godt at fjerne den anden på den måde. Jeg ved ikke hvordan hun vil reagere hvis hun fik nye damer at gå med. På den anden side tror jeg ikke lige frem hun har det sjovt med at gå med en aggressiv høne. Jeg har også en idé om at den dominerende høne er overvægtig og den anden er undervægtig. Det kan jeg ikke gøre noget ved.  :blank:
Men håber nogen kan hjælpe, hvad ville være bedst. Jeg elsker den ene høne, men hader den anden. Skal de begge aflives/gives væk eller er det okay bare at beholde en og finde en ny kammerat? :-[
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Problemer med høns
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2016, 15:59 »
Se at komme af med dem i en fart, om det så må være øksen eller forær dem væk til nogen, som kan holde høns.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2016, 16:17 »
Du kan jo ikke bare ha syge høns til at gå uden behandling. Så hvis du ikke vil/kan ofre dyrlæge på dem, så få dem aflivet hurtigst muligt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2016, 16:24 »
jamen dog, det lyder da ganske forfærdeligt det der. Se at blive færdig med at holde høns. Hvis du kun er teenager endnu så vent nogle år til du er mere afbalanceret. Kan dine forældre ikke hjælpe dig i det her for det er ikke værdigt for dyr i det hele taget.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2016, 16:30 »
Vi har prøvet at give ormekur mod lungeormene, desværre løb vi tør og det hjalp ikke, vi har også prøvet piller, forskellig mad og mærkeligheder, men de har stadig dårlig mave. jeg ved det er ondt at lade dem gå og være syge, men sker det igen, så er jeg nødt til at finde ud af hvorfor!  :-\ Hvis jeg får høns igen, så er det jo rart at vide hvordan det kan kureres. Dog har intet virket end til videre, selv om det har virket på andre høns. Vil det så bare sige at mine høns ikke kan kureres af underlige årsager?
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2016, 19:10 Fra Anna Christina Landmark »
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2016, 18:42 »
Nåh, fik snakket med min mor, og hun fast besluttet på at beholde dem, da hun hader at sende dyr væk eller aflive dem uden god grund. Det er på en måde også en lettelse for mig, fordi ingen høns er en stor forandring i min hverdag. Det vil betyde at jeg aldrig skal ud at lukke op og ned for slusen, aldrig fylde skåle op med mad og vand, aldrig kæmpe en satans kamp for at holde liv i dyr. Min mor mener det er godt for mig at have sådanne pligter, og det er det nok også. Men hun mener også at vi bør skille os af med de mindre fugle, hvilket jeg ikke er enig i. Så hellere prøve at lave en voliere, men så skal min far hjælpe til, hvilket ikke ligefrem er let.
Spørgsmålet er så bare, skal vi aflive dem, prøve at kurere dem, lade dem være sådan som de er eller få nogle nye høns. Det er enten eller. Jeg synes det er dyremishandling at lade dem leve sådan, når man ved det kan kureres, på den anden side, er det det værd?  ???
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2016, 19:09 Fra Anna Christina Landmark »

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2016, 21:15 »
Hvis dyrene er syge, så må man tage det ansvar enten at kurere dem eller aflive dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2016, 21:43 »
Enig med Lene. Alt andet er et voldsomt brud på dyreværnsloven. Hvis ikke man vil tage det ansvar, så skal man slet ikke ha dyr. Men når det er sagt, så kan jeg også huske min teenagetid, hvor jeg kæmpede med næb og kløer mod mine forældre for at få lov til at tage syge dyr til dyrlægen. Du er kun 15 år, så dyrene er stadig dine forældres ansvar. Jeg mener at loven skiller ved 16 år. Derefter er det dit ansvar, og dig der kan bliver retsforfulgt for dyremishandling og/eller vanrøgt.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2016, 21:46 »
Så enig. Forældrene må se og komme på banen og være deres ansvar bevidst.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2016, 23:20 »
Det må jeg så sige til min mor i morgen, enten dyr kur eller aflivning. Min far skal aflive, da ingen andre har nerver til det... så lige ud over mig, men det ved min mor ikke. Dog er det vægten der afgør om jeg kan gøre det eller ej. 5 kilo høne er ikke så lidt.

Jeg stemmer personligt for nye høns og det SKAL være dværg. Om min mor så vil af med dem eller ej. Så har vi en chance for at starte forfra og rette op på de fejl jeg har begået.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2016, 07:41 »
Hvis I skal have høns igen?.
Så skal der vel overvejes grundigt om man egentligt gider dem. For der kan jo opstå problemer igen, og de skal jo trods alt også passes hver evig eneste dag- og det skulle jo ikke ende op med at være en sur pligt med dumme dyr igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2016, 10:46 »
Når der er helbredsproblemer med dem I har nu, så er der stor risiko for at der ligger smittekim i hønsehuset og gården. Så en grundig rengøring og desinfektion er vigtig inden evt anskaffelse af nye dyr. Og som Lene skriver, så tænkt det grundigt igennem først.

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2016, 22:48 »
"Misforstå mig ikke, jeg elsker dyr, også høns, men siden første gang jeg fik høns, er min interesse ætset væk. Jeg er ikke motiveret, jeg har det ikke sjovt, og er det ikke sjovt, så ender det med at blive pligter og pligter er dårlige, for det betyder jeg skal have ansvar, men så langt er jeg ikke nået.  :( Lige nu er jeg teenager og er pænt sikker på det er derfor. Jeg er mere interesseret i mine venner, at være social og have det sjovt med dem. Som jeg bliver ældre, vil det nok blive lettere.  ::)"

Når man læser denne tekst, vil jeg sige: Vent med nye høns til du bliver ældre, det er også at tage ansvar at vælge fra, og sige til din mor: Jeg er ikke motiveret til at have høns lige nu. :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 09 Juni , 2016, 00:28 »
Det er i hvert fald synd for fuglene, hvis det skal gå ud over dem, at du ikke lige er psykisk parat til høns :-)
Nogle maraner, nogle araucana.