Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk eller ikke skruk?  (Læst 6046 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Skruk eller ikke skruk?
« Dato: 06 Juni , 2016, 20:09 »
Jeg har igen brug for hjælp fra Jer erfarne hønseejere  ::)

Jeg har en høne (dværg wayndotter) på ca. 1 år, som jeg ikke kan finde ud af om er skruk eller ej.
Jeg er ikke så meget hjemme i øjeblikket, og kan derfor ikke følge hendes færden hele dagen.
Næsten hver gang jeg kommer hjem, ligger hun i reden - men det kan jo også blot være for at lægge et æg. Når jeg stikker hånden ind i redekassen og kæler hende, forsvinder hun efter et stykke tid. Den ene dag blev hun ude resten af dagen. En anden aften måtte jeg flytte hende fra redkassen til pinden - og hun blev på pinden hele natten. Da jeg havde forstyrret hende i dag - og taget alle æggene - vendte hun efter et stykke tid tilbage til den tomme redekasse. Efter en tid var der en kaglen uden lige fra hønsehuset, og en af de andre høner kom ud af den redekasse, hvor min "måske-skruk" også lå. Der lå et æg ved siden af "måske-skrukken", som jeg tænkte at den anden høne havde lagt. Efter måske 10 min. var det æg så forsvundet ind under "måske-skrukken". Da jeg så forstyrrede hende igen, så hun gik sin vej, tog jeg ægget. Umiddelbart lignede det et af hendes egen æg - men jeg er langt fra sikker - jeg kender endnu ikke min nye høner så godt, at jeg med sikkerhed kan sige, hvem der lægger hvilke æg (æggene er ikke fuldstændig ens ;)).

Jeg har kun nået at bygget én redekasse, men da alle æg bliver lagt i den, er den åbenbart ikke besat hele dagen (hvilket måske peger på "ikke-skruk"). Men inde jeg gik fra hønerne i dag, blev kattens bakke hurtigt omdanne til en ekstra redekasse - blot for en sikkerheds skyld.

Da jeg ikke må og kan have kyllinger, er det udelukket at min "måske-skruk" får rugeæg ind under sig. Så nu til mit spørgsmål: Hvad er det bedste jeg kan gøre nu? jeg går efter den mest stilfærdige løsning, hvor hønerne ikke vil stå og skrige.

1) Jeg kan markerer et par æg, og så blot lade hende ligge og passe sig selv i - er det 28 dage? - og så tage æggene fra hende igen.

2) Jeg har lod mig fortælle, at jeg kan afskrukke en høne, ved at stille hende i en papkasse på et koldt gulv i 1 døgn. Jeg har ikke et koldt gulv på den her årstid, så badeværelset bliver det koldeste. Mit bløde hjerte, synes det vil være synd (noget nær dyreplageri), at gemme et levne væsen i en papkasse et helt døgn. Men er det sådan man gør? Og skal hun have vand og mad med ind i kassen?

3)Jeg har også hørt, at jeg kan afskrukke en høne, ved at lade hende gå alene i 3 dages tid, et sted hvor der ikke er en redekasse, og kun ganske beskeden mængde bundstrøelse. Mit hønsehus er indrettet, så jeg med lidt fix-faxerrier godt kan dele det op. Men det betyder, at hun skal gå indendørs i flere dage på max. 1 m2, og hele hønsehuset kun kan blive luftet ud gennem hønselemmen (normalt lufter jeg grundigt ud gennem døren hver dag).

4) Hmmmm.....jeg kan selvfølgelig også lade hende bo i badeværelset nogle dage. Det må være til at gøre rent bagefter, men kan hun ødelægge vaskemaskine-installationer eller lignende?

5) Her venter jeg på flere gode råd og erfaringer  :laugh:

Er min høne overhovedet skruk? Og hvis jeg skal "afskrukke" hende, hvordan finder jeg så ud af hvornår hun kan komme tilbage til de andre?

Er de i øvrigt ikke meget sent på året, at en høne bliver skruk? Går hendes artsfæller ikke rundt med deres afkom på nuværende tidspunkt.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Skruk eller ikke skruk?
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2016, 22:24 »
Du skal lade hende være. Lad hende ligge i reden, hvis det er det hun vil. Fjern æg, som du plejer.

Når du ikke ønsker at få udruget kyllinger, så skal du ikke bekymre dig om hun er skruk eller ej. Giv hende fred, i stedet for hele tiden at tjekke op på hendes færden.

Efter min mening, skal kolde gulve eller andet pjat for at afskrukke en høne helt undlades  /d. Enten skal hun have lov til at udføre sin helt naturlige trang til at ruge og fører kyllinger. Ellers skal hun bare have lov til at ligge i reden eller gå rundt. Er hun skruk, stopper hun med det på et tidspunkt.

Din hønserace er mig ikke bekendt, men du bør vælge høns der sjældent eller aldrig bliver skruk - feks Barnevelder  ;)

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2016, 11:53 »
Det kan godt lyde som at din høne er det jeg kalder begyndende skruk, det var sådan mine høns opførte sig 1-2 uger før de lagde sig. Ved ikke om det er sent på året, har en høne som ligger på æg der bliver klækket om ca 1 uge og en der går med næsten 3 uger gamle kyllinger.

Jeg ville også bare lade hende ligge, og så bare tage æggene under hende. Jeg prøvede at sætte mine op på siddepinden om aftenen, og opfordrede dem venligt til at gå ud sammen med de andre om morgen, men jeg tror at vil de være skruk så vil de :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2016, 15:05 »
Ak ja alt det skrukkeri. Her har Marie lagt sig skruk for 2. Gang i det her år. Sidst var i marts. Denne gang lader jeg hende bare ligge. Så om ca 3 uger er hun vel færdig. Tænk hvis vi andre også lagde os skruk hele tiden.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2016, 09:11 »
Hun ER skruk, for nu ligger hun på en tom rede hele dagen. Men det går fint, hun får lov at passe sig selv, og jeg har fred  i hønsegården;). Tak for rådet. /o

I starten fik hun de andre til at lægge æg i "hendes" rede. Nu har de heldigvis lært at lægge dem i den anden redekasse. Men hver dag kigger jeg lige efter æg under hende. Hun siger en meget sjov lyd når jeg nusser hende og stikker hånden ind under - og så piler hun ud af hønsehuset som om hun er bange for mig  ;D

Udenfor opfører hun sig så helt normalt og er fuldt accepteret af de andre. Tager del i godbidderne og sandbader. Den ene dag i godt vejr, lå hun næsten en hel time og sandbadede sammen med en af de andre høner - de tophyggede  ;D

Men jeg har et spørgsmål tilbage. Skal hun have rent halm i redekassen en gang om ugen?
Hun sviner ikke, så halmen ser fuldstændig ren ud. Men jeg tænker på risikoen for utøj, selvom jeg bestemt ikke har fornemmelsen af at der er utøj hos mine høns og i deres hus og gård.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2016, 09:55 »
Det er ikke nødvendigt med rent halm hver uge. Jeg skifter kun måske hver 3 måned med mindre det er beskidt af afføring.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2016, 10:21 »
Nu vi er ved det. Jeg bruger hø som jeg køber på brugsen beregnet til hamster og kanin. Men mine høns på nær en er ildrøde nedenunder. Og der er tjekket for utøj. Jeg kom så til at tænke på her igår da jeg lagde nyt halm ind til dem at det da kradsede voldsomt så måske det er for hårdt for dem. Hvad bruger i andre i reden.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2016, 12:51 »
Jeg bruger blødt halm. Jeg har tp typer af halm, noget blødt og lækkert noget og noget der er stift og hårdt i det, som jeg bruger på gulvet. Kan ikke huske hvilken sort der er hvad.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2016, 13:15 »
Ok tak for svar

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2016, 14:19 »
Jeg bruger tørret græs fra græsplænen, som jeg samler ind i løbet af sommeren, så jeg har nok til vinteren igennem :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2016, 14:31 »
Det kunne jeg måske også gøre