Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodig bagdel - er min høne syg?  (Læst 3709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vibesh

• Passiv bruger
Blodig bagdel - er min høne syg?
« Dato: 21 Maj , 2016, 16:28 »
Hej! Jeg har nu kigget rundt på nettet, uden lykke om hvad det er min høne fejler... Den er meget 'træt' og nedstemt... Spiser ikke rigtig noget, og den kan hellere ikke komme af med noget. Det ser også ud som om at den bløder ud af bagdelen og at der også er kommet indvolde med ud?! Hver gang vi får et æg fra den er det blodigt med blod pletter på... Er den ved til sætte træskoene eller??? Jeg håber virkelig at i kan eller ved hvad der er galt med den...
Forresten glemte lige at sige at det er en Isa Brown høne og at den normalt ligger et æg hver dag. Jeg er også nødt til at holde den fra de andre da de bliver ved med at pigge i den. Hvad gør jeg???

UPDATE: En time senere efter jeg har skrevet dette oplæg, har jeg sat den indenfor i hønsehuset, dog stadig isoleret fra de andre. Jeg har checket på den flere gange. Nu ser det bare ud som at den har en hævet gump. Men der kommer stadig en lille smule blod ud, samt dens afføring, som den kan komme af med, er gulligt og tyndt...  Jeg har dog lidt mere håb lige nu om at den overlever, end jeg havde for 1 time siden.
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2016, 17:32 Fra vibesh »

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Blodig bagdel - er min høne syg?
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2016, 17:29 »
Det lyder til, at din høne har en æggelederprolaps. Når hønen er nedstemt og ikke særlig fødesøgende, så er det fordi den ikke har det godt og højst sandsynlig er i smerter, så jeg tror desværre ikke, du kan gøre så meget andet end at udfri den af pinslerne
men prøv at læse her

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/%C3%86ggelederprolaps
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline vibesh

• Passiv bruger
Sv: Blodig bagdel - er min høne syg?
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2016, 17:38 »
Det lyder til, at din høne har en æggelederprolaps. Når hønen er nedstemt og ikke særlig fødesøgende, så er det fordi den ikke har det godt og højst sandsynlig er i smerter, så jeg tror desværre ikke, du kan gøre så meget andet end at udfri den af pinslerne
men prøv at læse her

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/%C3%86ggelederprolaps
Jeg er glad for at du har svaret... Lige nu ser det ud som om den har det bedre og at æggelederen er inde igen. Jeg har isoleret den fra de andre og har gjort det lige siden jeg startet oplægget. Jeg håber den får det godt igen, men som du siger ender det nok med at vi er nødt til at sige farvel til hende, hvilket vil blive sørgeligt men det er bedre at hun bliver friet fra sine smerter end at hun lider. :)