Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skedesvamp?  (Læst 5908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Astrids høns

• Passiv bruger
Skedesvamp?
« Dato: 17 Maj , 2016, 16:38 »
Kære kloge hønsefolk,

Jeg har en høne vis bagdel ikke ser ud som den skal. Der er brunlige skorber, som man kan pille af. Og så lugter det fælt.

Min første tanke var, at det er en form for svamp, og jeg behandlede det med et middel mod fodsvamp (det har jeg læst på et amerikansk forum, at man kan). Men det har ikke hjulpet, og det er på trods af, at jeg har fortsat behandlingen i nu knap to måneder.

Hendes adfærd er ikke ændret ligesom hun lægger æg ganske upåklageligt. Det er en Barnewelder.

Jeg har tilladt mig at vedhæfte et par billeder af problemet selvom jeg godt ved, at det ikke ligefrem er appetitligt.

Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe mig.

Offline Astrids høns

• Passiv bruger
Sv: Skedesvamp?
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2016, 16:40 »
Jeg er ikke sikker på, at billederne kom med...

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2016, 20:08 »
Har du prøvet at vaske hende? Jeg ved ikke om høns kan få svamp, men måske en dyrlæge ved det?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2016, 22:53 »
Jeg har googlet på livet løs og lander hele tiden på den lidelse, som englænderne kalder 'Vent Gleet'. Det er en svampeinfektion, forårsaget af gærsvampe.

Det kommer når hønens immunsystem er truet af diverse stressfaktorer, som hver især måske ikke ser særlig alarmerende ud, men - hvis hønen er lidt i ubalance i sine fordøjelsesbakterier - kan give anledning til at svampen kan få fæste i kroppen på hønen.

Der anbefales: Vask hønens kloakområde med lunkent vand og fjern forsigtigt skorper osv. Dup tørt efter vask og smør med salve til behandling af fodsvamp, plus en antibiotisk creme (kan man købe det herhjemme, det må være sådan noget som Fusidinsalve - det er vist på recept?) Salverne skal gnides godt ind i huden i det ramte område, så hønen ikke blot pikker det af igen og æder det.

Det anbefales at 'rense ud' i fuglens fordøjelse, fx ved at give 1 tsk Epsom salt blandet i 2 spsk vand - gives til hønen med engangssprøjte eller teske.

Eller man kan give 1 spsk melasse (hvor køber man det?) rørt ud fx i 1 kopfuld æblemos.

Gå hønens miljø igennem, fjern alle kilder til svamp: kompostbunker, gammelt fugtigt foder, fugtighed i det hele taget. Gør rent i hønsehus og gård, skift underlag til rent og frisk sand og smuld. Sørg for sol, lys, luft, plads.

Undgå foder med megen væde som fx vandmelon. Og andre foderemner som erfaringsmæssigt kan give tynd mave.

Det anbefales at fodre med æbler, da pektinen i æblerne virker rensende på fordøjelseskanalen.

Det anbefales at tilsætte økologisk æblecidereddike til drikkevandet (øko cidereddike indeholder en bakterieflora som bekriger gærsvamp) 1-2 spsk til 4-5 liter vand. Det skal helst ikke lugte for surt.

Det anbefales at give hvidløg og syrnet mælk (hønseguf) det virker afbalancerende på tarmfloraen.

Det anbefales at tjekke at det anvendte foder er frisk - under 6 uger gammelt, ikke har været fugtigt, og at der bruges den korrekte blanding. Har hønsene fri andgang til knuste østersskaller?

Det var vist cirka essensen af dette:

https://hoovesandfeathers.wordpress.com/2013/06/03/vent-gleet-clearing-up-messy-vents-in-laying-hens/
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Astrids høns

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2016, 09:10 »
Kære Bente,

Tusind tak for dit meget fine svar!

Du er tydeligvis bedre end mig til at google...

En del af tingene har jeg dog allerede gjort ud fra intuition. Det med salven mod fodsvamp har jeg jo forsøgt - i lang tid. Jeg har også vasket hende, fjernet skorper etc hver aften.

Jeg har lige i begyndelsen af måneden gjort forårsrent hos hønsene og forsøger generelt at holde en god hygiejne, både i forhold til huset og gårdens stand og i forhold til deres mad og vand. Hun er ude i haven hver dag og maj har jo hovedsagligt været meget tør og varm, så forudsætningerne for, at det skulle forsvinde har jo været til stede.

Hun har fået æbler og hønseguf, men det med æblecider har jeg ikke prøvet ej heller en saltkur. Eller antibiotika, men det vil jeg heller ikke. I en verden med et stort overforbrug af antibiotika er der ingen grund til at jeg bidrager - om end det naturligvis er en så lille skala at det hverken gør fra eller til.

Så, jeg tror jeg giver hende endnu en uge med de tiltag, som du anbefalede, og sker der ikke en bedre, så bliver hun slagtet. Det er ikke min fornemmelse at hun lider under det, men alligevel...

Tror du, man kan spise hende? Normalt spiser vi naturligvis ikke syge høns, men det her er jo en udvortes sygdom. ... men jo mere jeg tænker over det, har jeg ikke lyst til at spise hende...

Tak!

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2016, 20:12 »
Jeg ville ikke have lyst til at tage sådan en høne ind i mit køkken - hvis sygdommen bliver ved trods alle tiltag, er det måske noget andet end man lige går og tror. Men vi hønsefolk går måske ikke til dyrlægen og betaler 600 kr + apotekervarer for at få behandlet et dyr der koster 150 kr i anskaffelse. Det kan lyde kynisk, men det er lidt sådan jeg fungerer - livet er også for kort til at pine en høne med salver og afkog i ugevis, hvi s det ikke rykker noget.
Nogle maraner, nogle araucana.