Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: avl - farveren?  (Læst 4301 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
avl - farveren?
« Dato: 12 Maj , 2016, 13:34 »
Jeg har tre dejlige dværg kochin damer; en hvid, en blå (eller er det isabellafarvet? hvad kalder med den der lysegrå farve?) og er tværstribet. Jeg bruger ikke selv deres æg til andet end at spise, men overvejer nu at udskifte min (flyvske) dværghane ud med en renracet dværg kochin hane. Både for at få en hane som ikke flyver, men mest for at få renracede rugeæg som jeg kan sælge lidt af. Men mit spørgsmål er nu; giver det mening at sælge rugeæg når de ikke vil være farve-rene? Min nuværende dværghane er en blanding af ukendt afstamning. Han er en rigtig sød og flink fyr, så jeg vil kun skifte ham ud, hvis jeg kan forvente at sælge lidt rugeæg fra damerne. Hvad tænker I?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Carsten Blohm

• Bruger
Sv: avl - farveren?
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2016, 19:29 »
Hvis du vil sælge rugeæg, så er der flere ting du skal tage højde for

Er dine dyr uden A-fejl

Der kun komme helt rene æg ud af to dyr af samme farve
Er dine høner hvide og Blå
Så kan du bruge en Blå eller Sort hane
Og så fortælle køberne at der er chance for at der kommer Blå,Sorte og hvid/sort spættede kyllinger
Ovenstående er den måde man har lavet blå og holder den blå farve kørende

Med chance for at få ørerne i maskinen, vil  jeg sige at det ikke giver mening at sælge rugeæg, der ikke bliver farve rene, men det er jo som man ser på det

Held og lykke med projektet
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2016, 21:20 »
Så er det første jeg er nødt til at spørge om - hvad er A-fejl? Jeg har ikke planer om at udstille mine høns, så meget går jeg ikke op i det med racerne. Men det kunne være sjovt at bidrage til udbredelsen af racehøns som gode havehøns. Jeg bor i Vestjylland og her er altså ikke ret mange som går op i høns. De fleste i mit nabolag som har høns har "de røde - dem der lægger mange æg". Så når jeg selv har skullet skaffe rugeæg, har jeg måtte køre ret langt efter dem. Derfor tænker jeg at der måske kunne være lidt marked for æg fra forskellige racer her hvor jeg bor.

Ellers så har jeg som sagt en hvid, en blå og en sort/hvid spættet høne. Så ved en sort hane giver det som du siger mulighed for netop de tre farver.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2016, 21:32 »
Hvis man vil avle racehøns, så hvorfor ikke gå hele vejen og avle dem efter standarden?
For gode racetypiske høns fylder, æder og s..... lige så meget som mindre gode dyr. Og de kan selvfølgelig også være lige så søde, rare, kønne og sunde også.
Og endvidere avler man racetypiske dyr, ja så har man lige pludselig to "kundegrupper" nemlig andre opdrættere og havehønsefolk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2016, 21:34 »
Og så har racen også en specialklub www.kochinklub.dk hvor der helt sikkert vil være hjælp og vejledning at hente.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2016, 07:01 »
Det er ikke fordi jeg ikke vil avle efter standard. Det vil jeg såmænd gerne. Men, farve og udseende betyder ikke så meget for mig som hønsenes sind og personlighed - og nuttethedsfaktor. Så jeg vil ikke udskifte mine søde dejlige damer som jeg er glad for. Men det kan altså også sagtens være at de opfylder standarden for racen - jeg kender bare ikke standarden og har ej heller tænkt mig at bruge tid på at lære den at kende. For selvom jeg læser den, så vil jeg stadig ikke ane hvordan mine dyr så ser ud i fht.  :o

Men noget andet, man bør vel egentligt kender befrugtningsprocenten på ens egne rugeæg. Så hvor mange hold bør man ruge ud førend man nogenlunde ved hvor god befrugtningen er?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster