Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke hønseracer til en orpington hane?  (Læst 6364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Hvilke hønseracer til en orpington hane?
« Dato: 12 Maj , 2016, 12:28 »
Ja, som overskriften lyder; hvilke hønseracer, udover naturligvis orpington selv, ville være fine at have til at gå sammen med en orpington hane? Jeg har nemlig en rigtig fin hane, men da de øvrige kyllinger også var haner, så går han pt. med mine faverolles og jeg har nogle sussex kyllinger som jeg overvejer at sætte sammen med ham når de er store nok og jeg kan kønsbestemme dem. Men han er jo en ordentligt kleppert. Så hvilke racer ville være gode sammen med ham? Jeg ved ikke helt endnu om der skal avles videre på ham, han er nemlig ikke farveren  jeg synes bare han er super flot og så er han rar og venlig  :D . Men hvis jeg gør, så bliver det nok primært til slagt. Men vi vil naturligvis gerne have racer som har en rimelig æg ydelse også, og må de gerne skrukke. Jeg synes det virker naturstridigt med en race som ikke selv kan finde ud af ruge kyllinger ud. Hvorfor jeg også har planer om at skifte faverollesene ud. Hønerne er også hhv. 2 og 3 år gamle, så de ryger i suppen til efteråret.

Jeg har selv tænkt på mine sussex - men bliver de store nok til at kunne klare ham? Og så har jeg tænkt barnevelder eller maran, da jeg gerne vil have en race der lægger brune æg og måske australorps. Det bliver nok max 6-7 høner i alt, jeg har ikke rigtig plads til flere.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

• Bruger
Sv: Hvilke hønseracer til en orpington hane?
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2016, 12:44 »
Nå ja, jeg glemte lige en vigtig deltalje - det skal være racer som ikke flyver, da den hønsegård de skal gå i kun er indhegnet med 90 cm hegn.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2016, 14:12 »
Brahma er i mine øjne et oplagt valg, og er sikker på det bliver nogle gode slagtekyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2016, 19:34 »
Australorps uden tvivl,  Australorps er jo fremavlet i Australien på grundlag af Orpington, der af navnet og i Australorps får du den bedste æglægger af de racer du selv nævner
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2016, 20:35 »
Jeg ville vælge racer der er mindst ligeså store som orpington høner. Australorps, brahma, kæmpe jersey, kochin er dem jeg lige kan komme i tanker om.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2016, 22:56 »
Nu er både sussex, barnevelder og maran ca. lige store.
Medmindre selvfølge at det er hybrid udgaven af sussex du har, for de er noget mindre og kleinere end racen sussex er.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2016, 09:19 »
Nej det er ikke hybrider. Så de burde blive store nok. Men de er kun 8 uger nu  ;) så der et stykke vej endnu.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline KragenDK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2016, 11:09 »
Interessant duskussion, så hægter mig lige på her ;)

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2016, 20:50 »
Jeg kan opdatere med - og til dem der har fulgt med i min anden tråd omkring æg der ikke klækker, som viste sig at være tomme /d , at jeg har været ude og hente nogle daggamle kyllinger til min skruk i dag, og det blev til et par orpington og nogle maraner. Så, hvis alt går vel og de vokser som de skal, så håber jeg at kunne sætte 1-2 orpington damer, nogle sussex og nogle maraner sammen med min orpington hane. Naturligvis - hvis og såfremt der er hønekyllinger iblandt.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster