Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beplantning i hønsegården  (Læst 2645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LailaK

• Passiv bruger
Sv: Beplantning i hønsegården
« Svar #15 Dato: 17 Juni , 2016, 10:41 »
jeg skal ikke gøre mig klog på noget, da jeg er helt nyudklækket hønsemor. :) men jeg har sat en krukke med ærteplanter i. Jeg troede de ville overfalde og guffe løs, men det gør de ikke. Der er en troldepilgren, som ærterne kunne gro op ad, men pludselig kom der blade på den døde gren :) så nu giver den skygge til hønsene og det ser lidt pænt ud :)
2 maraner en hvid og en kobberfarvet venter på 4 tværstribede Plymouth Rock høns og 1 hane
1 sort mini schnauzer

Offline løv

• Bruger
« Svar #16 Dato: 09 Juli , 2016, 17:19 »
Jeg har forskellige gårde. Den mindste på måske 50 m2, har bregner, et blommetræ og en busk, der giver læ og skygge OG hygge om sommeren. Jeg putter så også lidt barkflis på indimellem. Min store gård på ca 180 m2 har hasselnøddebuske og et stort kirsebærtræ. Det fungerer super godt :-)
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #17 Dato: 09 Juli , 2016, 20:53 »
Peberrod,  som her
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline løv

• Bruger
« Svar #18 Dato: 10 Juli , 2016, 16:58 »
Ja, vi har faktisk også peberrod....de bliver kanonflotte, og hønsene spiser ikke af bladene
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #19 Dato: 11 Juli , 2016, 12:08 »
Jeg har en figenebusk i min hønsegård. Den rør de skægt nok ikke. Og i år er der endda figener på! Indtil videre umodne, men dem rør de heller ikke....

Alt hvad jeg har af planter i hønsgården, er hegnet ind helt inde ved roden (blot i 20 cm. højde), så planten ikke bliver skrabet op.

Klatrerose op ad plankeværket fungerer også. Klatreroser er stort set nøgne forneden, så der er ikke noget at spise, og roden er dyb i stedet for bred, så den er godt nok beskyttet af min lille indhegning.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #20 Dato: 08 August , 2016, 12:19 »
Jeg så for nylig en film fra økologisk landsforening og DN øko. Æggeproducdnt. de anbefaler bær- og frugttræer. Fx hyldebær og rønnebær og mirabelle, som er billige, men hvis man også selv vil spise af frugterne så kan man lige så godt plante æbler, blommer, nektarin, abrikos, spise kirsebær, pære osv. Der er også spisekastajner, valnødder, hasselnødder mm. Og alle former for bærbuske. Øko. Landmanden satte planterør omkring de unge træer for neden, så hønsene ikke ødelagde barken nederst.

Vores høns er ret vilde med de mirabelle som falder ned lige nu. De små sure vildæbler gider de dog ikke. Men den spiser fuglene heller ikke. Så jeg tror det skal være sødlige frugter og bær. Bærbuskene skal beskyttes for neden med tråd, sådan at de kun kan tage af de grene med bær som vokser ud igennem hegnet
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline KEW

• Bruger
« Svar #21 Dato: 08 August , 2016, 12:28 »
Hmmm lyder til mine høns ikke er høns men spioner fra det ydre.
Der er så nu kun 2 tilbage men der har alle dage været grønt. Jeg har hindbær stikkelsbær solbær og knæhøjde græs.
Jeg har lavet et lille ly de kan gå ind under når det regner og der har de alle dag ligget og feset husleje der er så vokset en snebær op som de trimmer så det passer med de har et godt skjul med udkig
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #22 Dato: 08 August , 2016, 13:12 »
Tja, det har nok noget med mængden i fht areal at gøre. Pt har vi 28 stk af alle aldre, et par haner og 10 høner i æglægning, dertil kyllinger i alderen 2,5 mdr til 1,5 uge. Så deres hønsegård er ryddet for grønt opnå ca 60 cm. Men det er som sagt inde i et læhegn med høje træer, heraf nogle frugttræer, så de har masser af ly og skjul, men ikke så meget at æde. Vi lukker dem ud i en ekstra indhegning når vi er hjemme, der er masser af græs, tre kompostbeholdere som de elsker at rode i og en hel del ukrudt. Vi har også vores grenbunke/bålplads på det areal, så enten er der en grenbunke med dertilhørende krible-krable, og ellers er der trækul. Begge dele holder de af at rode i. Men da der kun er lavt hegn omkring og ræven kommer tæt på (dog på den anden side af elhegnet!), så er det areal kun til når vi er hjemme. Så eftermiddag og weekender.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster