Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk har trådt æg i stykker  (Læst 4998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Klumpfisken

• Passiv bruger
Skruk har trådt æg i stykker
« Dato: 16 April , 2016, 18:24 »
Nej hvor er der mange spørgsmål med sådan en skrukhøne for første gang.

Nu har min dejlige orpingtonskruk trådt et æg i stykker, som jeg har læst, at de ofte gør når de ruger.
Men hvad gør jeg nu? Der er æggesnask på de andre æg, og jeg er bange for om de går til ved det? Bliver jeg nødt til at skifte alle æggene ud med nye,  de bliver jo sikkert også snasket på et tidspunkt?

Det er første gang vi skal prøve at have kyllinger og jeg har kun haft høns i et halvt år, så jeg er ret grøn...
Mvh Kristian

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk har trådt æg i stykker
« Svar #1 Dato: 16 April , 2016, 18:43 »
Hvor lang tid har hun ruget? Hvor mange æg har hun fået? Umiddelbart vil jeg sige, at du skal lade dem ligge og se hvad der sker. Du kan jo evt lyse dem nu og så om nogle dage igen, og se om du kan se liv eller noget fremskridt. Det kan bare være ret svært, hvis man ikke er erfaren til at lyse æg.

Det med smadrede æg er grunden til at jeg har opgivet at lade mine brahmaer ruge selv. Jeg lader dem ligger på falske æg, og giver dem daggamle kyllinger i stedet. I hvert fald skal de ikke ha mange æg. Max 8 æg, synes jeg. Så er risikoen ikke så stor for at de smadrer dem. De gange mine har haft 10 æg, har de smadret flere af dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Klumpfisken

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 April , 2016, 19:34 »
Hun har fået 8 æg, som jeg selv har samlet og har kun ruget i 3 dage. Jeg har også mest lyst til at se tiden an , for ellers skal jeg ud og købe rugeæg :)

Men ja, de er da nogle klumpedumper, men jeg er jo allerede så bidt af det , at jeg ikke kan undvære dem :)
Mvh Kristian

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 16 April , 2016, 19:52 »
Prøv at lys dem efter 7-8 dage. Der skulle du gerne kunne se tydelige blodårer og måske et lille foster, der bevæger sig :)

Her er min yndlingsside om at lyse æg og helt generelt om kyllingernes udvikling og klækning mm http://www.raising-happy-chickens.com/candling-eggs.html

Offline Klumpfisken

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 April , 2016, 19:57 »
Tak!!
Jeg vil prøve efter 7-8 dage og se om jeg kan se noget som helst eller om jeg bare er et stort spørgsmålstegn 😁
Mvh Kristian

Offline Klumpfisken

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 April , 2016, 09:16 »
Nu prøvede jeg for første gang nogensinde at lyse æg i går. Alle de resterende syv havde en fin "edderkop" i sig  ;D Tænk at man kan blive så glad i låget over at se noget der ligner en edderkop i et æg, jeg tror jeg har fået en hobby for livet  :)
Mvh Kristian

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 20 April , 2016, 10:21 »
:) :) :)