Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ingen æg  (Læst 5002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bodilbc

• Passiv bruger
ingen æg
« Dato: 08 April , 2016, 16:44 »
Jeg har 3 unge store wyandottehøner og en kok.

hønerne begyndte og ligge æg for 2 måneder siden og jeg fik så en ældre wyandot høne som blev sat sammen med flokken, i et par uger herefter kom der næsten 3 æg hver dag, men nu skal jeg være heldig om der et om dagen.

Forstår ingenting af deres pludselige stoppen med at lægge æg.?

De har fri adgang til æglægningsfoder, skaller og vand, samt 100kvm hønsegård.

Nogen der har en idé til hvad der kan være galt?

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: ingen æg
« Svar #1 Dato: 08 April , 2016, 17:00 »
Skader, krager, rotter, katte - ja, find selv på flere :) Måske de nyder godt af dine æg i stedet?
Har de adgang til haven er det også muligt at de har fundet et "bedre" sted at lægge æg end i redekassen  ;)
Kan også være en af hønsene selv der mæsker sig  ;)
De kan være i lægge pause pga. eksempelvis lus, blodmider eller andet  :o
For mange rester/godter ved siden af æglægningsfoderet kan også føre til æggestop pga proteinmangel/fedme.

Hos os ligger vi lige nu i skarp konkurrence med et skadepar der frækt flyver ind i begge hønsehuse og stjæler æg   >:(
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline bodilbc

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 April , 2016, 17:12 »
Der er ingenting der tager æggene, har ladet 3 æg ligge i redekassen i en uge nu, for netop og se om de forsvandt. De går pt kun i hønsegården og den er endevendt for at se om de blev lagt andre steder og der var intet og finde. Så er ret sikker på de er stoppet med at lægge æg. Hønsehuset bliver grundigt rengjort en gang om måneden og strøjet med hemexide under strøjelsen. Så hvorfor de er stoppet, kan jeg ikke finde ud af.?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 08 April , 2016, 22:10 »
Du bør nok alligevel tjekke hønsene for utøj. Det bør gøres af og til under alle omstændigheder.

Måske har sammensætningen med den nye høne givet lidt stress? Så har de lige fået de æg igennem systemet, som var sat i produktion, og så holder de en pause.

Ellers tænker jeg at det er meget naturligt at holde pause en gang imellem. En normal vild høne vil jo heller ikke lægge æg hele tiden. Det er faktisk meget unaturligt. I naturen lægger de jo kun et kuld æg (måske 10-15 æg), og så er det meningen at de skal ruge dem ud. Det er også det mønster jeg ser hos mine skrukkende høner, og hvis de af en eller anden grund ikke lægger sig skruk eller bliver forstyrret i det, så tager de en pause med æglægningen på nogle uger, inden de går i gang igen. Måske er det noget af det, der spiller ind hos dine høner.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline bodilbc

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 April , 2016, 11:50 »
Tror det må være noget utøj. idag er den ene høne meget sløv i det.. Sprayede dem med noget staldchok igår aftes og gjort grundigt rent ved dem og strøjet hemexcide i hønsehuset. de har fået hønseguf 3 gange denne uge. er der andet jeg kan gøre for at få dem på ret køl igen?

Offline bodilbc

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 April , 2016, 19:47 »
nu lå 2 af dem døde imorges. de blev bar mere og mere sløve. sys ikke der er tegn på utøj.. fatter simpelthen ikke hvad de fejler.? en mere virker sløv og tror den ender på samme måde. så er der hanen og en høne tilbage, som virker helt upåvirket og friske.. hvad gør jeg? er dyrlægen næste mulighed?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 12 April , 2016, 20:15 »
Er den nye høne en af de døde? Kan hun måske ha haft noget smitsomt med til flokken? Måske kunne det være en idé at få den syge aflivet og obduceret, men det kan være ret dyrt. Personligt ville jeg nok (nu du ikke har flere høns), vælge at aflive den syge, og så se tiden an med de sidste to i hvert fald en måned, og så supplere op på flokken, hvis ikke der kommer mere sygdom.

Offline bodilbc

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 April , 2016, 20:23 »
har 11stks 2 måneders kyllinger i nabogården, som dog ikke virker ramt af noget. men hende den nye er den som virker meget sløv i det nu. tænker også hun må have haft noget med. men afliver hende imorgen og håber det er det..

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 12 April , 2016, 20:31 »
Jeg krydser fingre for at der ikke kommer flere syge hos dig! Lad os endelig høre hvordan det går.