Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min hane "bomber" ind i mig!?  (Læst 1430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LiseS

• Passiv bruger
Min hane "bomber" ind i mig!?
« Dato: 06 April , 2016, 16:39 »
Hejsa, har lige været ude i hønsegården. Min hane (dværg Wyandot) bombede ind i mig flere gange. Jeg stoppede op nogle gange derude og han bombede ind i mig med hele sin kropsvægt. Er han sur eller hvad? I forgårs har jeg lukket hønsegården af til min gårdsplads, så de har ikke længere samme kontakt til mig, mest fordi min kat er lidt bange for ham, og lige skal vænne sig til de 2-benene. Men de har stadig naboens 4000 km til fri rådighed. Kan det var det han er sur over, at hans område er blevet indskrænket? Aner ikke om en hane tænker så langt.... Vel næppe 😊

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Min hane "bomber" ind i mig!?
« Svar #1 Dato: 06 April , 2016, 16:54 »
Det er helt klart en aggressiv adfærd. Sådan er nogle haner desværre. Det er ikke til at sige om det har sammenhæng med at du har lukket af for dem. Jeg tror det faktisk ikke. Hvis det er noget der fortsætter, så vil jeg desværre anbefale en aflivning, især hvis du har planer om avl. Aggressiv adfærd er arveligt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline LiseS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 April , 2016, 17:38 »
Tak for svar. Øv, jeg tænkte selv det samme i øjeblikket. At det duer ikke. Blev faktisk også lidt skærmt i øjeblikket, det kom så uventet. Jeg synes at ham Emil desværre til tider er voldsom ved sine piger. I morges da jeg skulle ud med noget grønt, helt fra morgenstunden ved 7 tiden hakkede han voldsomt ud efter en af pigerne, så hun hylede op. Jeg er ikke haft høns før, så er i tvivl hvad der skal accepteres. Ingen tvivl om at han er fristet af sine piger fra morgenstunden.... Men så voldsomt behøver det vel ikke at være.... ? Jeg har ikke beslutter mig for avl endnu. Uanset hvad skal der jo helst være god ro og orden, nogenlunde i hvertfald, i hønsegården. Vil være dejligt med nogle gode råd.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 06 April , 2016, 20:39 »
Hvis du kun har en hane, skal han opfører sig ordentlig overfor sine damer. Han skal - af naturlige grunde - naturligvis være ops på at parre sig med dem. Syntes du han er for aggressiv, vil jeg sørge for flere høner til ham.

Hvis min hane bare så meget som lagde an til at ville angribe mig, ville jeg omgående slagte ham. Vi skal respektere hinanden - jeg ham og omvendt. Er jeg på hans banehalvdel, skal jeg ikke tirrer ham, ved at drille eller jagte hans høns for sjov - jeg skal holde en vis afstand til ham, for at vise, at jeg respektere ham - men så heller ikke mere. *e

Offline LiseS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 April , 2016, 21:14 »
Tak for dit svar Hans-Kurt. Jeg har mega meget for for jeres sparring. Måske skulle jeg få mig en Buddy herinde. Han angreb alle 3 gange da jeg havde ryggen til ham. Lige forinden havde jeg siddet og småsludret lidt med dem alle 4 og de er jo enormt tillidsfulde og løber altid efter mig i håb om at der falder noget lækkert af. I øjeblikket fik jeg da også truet ham med øksen. Jeg vil være lidt mere opmærksom på, at det er hans domæne, og holde mig lidt mere på afstand af hans damer. Det med at slagte er bestemt ikke mig. Pyyy.... Sidste gang følte jeg jeg mig som en bøddel, da jeg måtte få slagtet 3 overskydende haner. Jeg ønsker ikke at have flere høns lige nu, så må tage konsekvensen hvis det fortsætter. Jeg ved, at det er bagsiden af medaljen ved at have høns, for mig.... Når de skal af med hovedet. Ja, hvad det angår er jeg en ret stor kylling. Men det er jo en hel anden snak.

Offline anja b

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 April , 2016, 08:04 »
Jeg ved ikke om det virker, men har læst at nogen har haft held med at fange hanen når den angriber, holde den fast og hive et par fjer ud. Så den får respekt.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 07 April , 2016, 08:09 »
Jeg ser det sådan at det skal være hyggeligt at ha høns. Hvis man hele tiden skal gå og være nervøs over at blive angrebet, og hele tiden tænke på hvordan man opfører sig over for hans damer, så er det jo ikke hyggeligt mere. En stor del af hyggen er jo at sidde og sludre med dem og håndfodre dem. Der er så mange søde og rare haner derude, så hvorfor leve med en sur en af slagsen. Personligt har jeg 6 haner lige nu, og ingen af dem er bare den mindste smule aggressiv, og de to af dem kan jeg bare gå hen til og tage dem op. Jeg har tidligere i mit hønsehold slagtet to aggressive haner.

Bare et lille input fra mig, det er jo din hane og din beslutning :)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 April , 2016, 22:44 »
Jep, sådan en skal man ikke beholde. En hane må gerne være ivrig efter at træde hønenrne om morgenen, baske med vinger og gale og hvad de ellers gør for at holde deres territorium, men de skal ikke angribe mennesker. Det er som regel ikke så vanskeligt at skaffe en anden hansemand.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline LiseS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 April , 2016, 15:19 »
Lige en update på Emil. Jeg har kun oplevet det en gang siden da. Bemærkede denne gang at han kommer løbende sidelæns.... Der er også blevet mere ro overfor pigerne, så vi har stadig Emil 😊

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 23 April , 2016, 16:19 »
Dejligt :)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 23 April , 2016, 22:03 »
ok, så er han acceptabel. Det er hans hel.