Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flytning af udrugede kyllinger ?  (Læst 2939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanna Laursen

• Passiv bruger
Flytning af udrugede kyllinger ?
« Dato: 11 Maj , 2009, 16:42 »
Vi har en høne, der har ligget på æg i en redekasse 50 cm over gulvet i hønsehuset med en trappe derop.
Kyllingerne er nu ved at klække - indtil videre kun 2, hvoraf en er død (havde brækket det ene ben).
Hønen virker lidt forvirret over det, der sker og napper efter den levende kylling. Samtidig opholder andre høner sig i redekassen meget af tiden.
Spørgsmålet er, om jeg skal flytte hønen med uudrugede æg og udrugede kyllinger ned i en kasse på gulvet i hønsehuset, hvor der er mere ro. De små kyllinger kan vel heller ikke selv gå ned ad trappen fra redekasserne.
Er der nogen, der kan give mig et godt råd??? Jeg vil jo helst, at der er så mange som muligt, der overlever. Det er første gang, jeg prøver dette.

Med venlig hilsen
Hanna

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Flytning af udrugede kyllinger ?
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2009, 16:47 »
Jeg havde en høne der lagde i en redekasse med kyllinger, da hun så skulle gå tur med dem faldte de jo ned og ku ikke komme op igen, næste morgen var der 2 der var frosset ihjel på jorden for moderen havde jo ikke fået dem med op igen, så det skal man passe på med.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2009, 17:14 »
Det er da synd, det virker måske lidt stressende for hende, jeg gør det at jeg tager hende inden de skal klække kommer hende i en rede der står på gulvet, og så ind i et rum i samme hønsehus men sådan at hun har fred, jeg vil gøre det i aften når der er mørkt, jeg håber det lykkes for dig,  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline mathias christensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2009, 17:37 »
mit råd til dig er, at du skal sætte en plade op foran reden, så den får ro og mørke, også vente til klækningen er overstået. hvis der er mørke slapper hønen nemlig mere af, og gør ikke skade på sine kyllinger 
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2009, 17:47 »
Jeg ville gøre som Berit foreslår!

Så sent som i forgårs flyttede jeg en høne som havde æg under sig, der var ved at klække. (Fordi en af de andre høner flere gange forsøgte at stjæle hendes æg ved at rulle dem ud under hende)  >:(

Heldigvis var jeg der og så det, så jeg lavede et primitivt aflukke til hende og flyttede hende derhen. Det var i samme rum - jeg har kun det ene!

Hun fandt sig roligt i at blive flyttet. Hun protesterede selvfølgelig, men da hun blev lagt hen til sin ene kylling og resten af æggene lagde hun sig straks tilrette. Og det var endda ved højlys dag.

Håber du kan bruge vores forskellige forslag og erfaringer til noget!

I hvertfald held og lykke med det!