Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønserace der spiser dræbersnegle?  (Læst 6959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sirigri

• Passiv bruger
Hønserace der spiser dræbersnegle?
« Dato: 02 April , 2016, 17:52 »
Et gengangerspørgsmål er gode råd til valg af hønserace, og jeg har læst en del om de forskellige for at have et beslutningsgrundlag. Men hvad jeg ikke kan se nogle steder, er hvad for erfaringer folk har med høns til bekæmpelse af vores nye landeplage (som sikkert bliver omfattende i år efter den milde vinter). Jeg ved godt at ænder er et alternativ, men hvis jeg nu hellere vil have høns - hvilke er så mest velegnet til at holde sneglebestanden nede?

Jeg går ud fra det skal være nogle af de store racer (hvilket passer fint, da jeg også gerne vil have et godt slagt), men de skal jo ikke være for dovne. Aktivt fodersøgende, men stadigvæk mulige at holde indenfor et lavt havehegn (60cm) jeg kan flytte rundt i forhold til snegleplagen. De skal også kunne levere rigeligt med æg, gerne også om vinteren. Om de også kan ruge og føre kyllinger er det et plus - alternativt kunne en enkelt høne af anden race få tildelt den ærefulde rolle.

Nogle bud?

På forhånd tak for hjælpen!  :-*

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønserace der spiser dræbersnegle?
« Svar #1 Dato: 02 April , 2016, 18:08 »
Hvis hegnet kun er 60 cm, så tror jeg du skal holde dig til brahma eller silkehøns. Ellers er et 90 cm havehegn og nogle tentorpæle til at komme over i indkøb. Det er individuelt om de gider æder sneglene. Jeg tror man kan vænne dem til det, hvis man ofte præsenterer dem for snegle allerede fra små. Det skal så være de små snegle. Jeg tror også bedst de kan li de små snegle. Mine tager ikke sådan en stor 10 cm snegl, men gerne nogen mindre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 03 April , 2016, 07:24 »
Hmmm, der er jo lidt modstridende ønsker her eller?.
Såsom de skal være meget lidt flyvende, men alligevel særdeles aktive.
Nu er det jo ikke sådan at de store racer er dovne, de er bare roligere eller end de lettere racer er. For øvrigt aktive fødesøgende, menes der så at de helst skal kunne finde næsten al maden selv, så det bliver billigt at holde dem også. Dertil skal så tilføjes at for at høns også skal yde æg, og ikke bare holdes i live, så skal de have ordentligt foder, som opfylder deres behov, for især protein, men også vitaminer og mineraler.
Og så er der den med "skal sprøjte ud med æg", men skal de også kunne skrukke. De to ting hører måske heller ikke 100 % sammen.  ;)
Men heldigvis findes der mange racer, som opfylder behovet for selvforsyning hos en familie, men måske ikke lige 365 æg om året fra hver høne, for dette er der ingen, som kan.
Men prøv at bruge søgefunktionen og surf lidt tråde, for der er 100 vis om "hvilken race, skal jeg vælge".
Der kan også kigges på www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk for der er der billeder og en lille beskrivelse af alle de racer, som pt. findes i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard. 

Alt andet lige, så synes jeg ikke at høns er særlig hooked på de voksne snegle, men gerne tager æggene og de helt bitte små snegle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 April , 2016, 08:56 »
Jeg har Australorps. De kan godt holdes bag et 60 cm hegn og selvom de sagtens kan flyve over gør de det meget sjældent. De spiser ikke store snegle, men er meget ivrigt krattende og det er mit indtryk at de næsten støvsuger haven for snegleæg og småsnegle. De er særdeles aktive. Ulempen ved dem er at de er hårde ved vegetationen når de skraber, så man må ligesom acceptere at man ikke kan have aktive ivriget skrabende høns og ' Bo Bedre have' på een gang. Vi har været hårdt plaget at snegle - nu er det ikke et stort problem mere.
En enkelt i flokken skrukker - så nogle gør - andre ikke. Særdeles gode æglæggere også om vinteren. Kødsætning har jeg svært ved at vurdere ift andre racer. Vi har mad til en uge i en 5-6 mdr hane, men vi er ikke så stortspisende mere, så det siger nok ikke så meget. Slagtevægt ca 2500- 3000g.

Offline sirigri

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2016, 11:13 »
Mange tak for input! Nu er det jo også et alternativ at vingestække dem. Så det med hegnshøjden er mindre vigtigt end de andre egenskaber: æg, kød og fodersøgende. Sidst år havde jeg imidlertid nogle langbenede blandingshøns, og de SPRANG over hegnet - benløse fugle er ikke et alternativ, så der kom jeg til kort med saksen...

Jeg har en indhegnet parcelhushave, delvist med hæk. Parallelt med hegnet har jeg så sat op det lave havehegn, ca 1,5 m ud for det andet, med armeringsjern jeg har bøjet i enden til hegnspæle. Det skal være så lavt for at jeg nemt selv skal kunne komme over det hele vejen rundt. Tanken er at skabe en slags "voldgrav"/death zone rundt om haven, hvor hønsene kan gå og hapse indtrængende fjender - det er ok om de skraber en del der ude, de skal alligevel ikke slippe til i bed og køkkenhave i dyrkningssæsonen.

Og ja Lene, selvfølgeligt har du ret, jeg vil da også have i pose og sæk - men er også indstillet på kompromisser ;-) Jeg vil gerne fodre mine fugle - jeg vil bare også have hjælp til at holde sneglebestanden nede, så jeg også kan fodre mig selv!

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 03 April , 2016, 11:51 »
Jeg er endt med at sætte hegn om de bede jeg er mest øm over - og så får hønsene resten. Der er et 60.cm hegn om hele grunden - det meste op mod hæk, noget ud mod åbent areal - og de er aldrig fløjet ud - heller ikke over lave havelåger og træhegn. Tror de har det bedst på kendt territorium. Jeg har en enkelt lille mixhøne, som er meget let og fint kan flyve over, men hun tager kun de indre hegn - aldrig ud af haven.

Hønsene sparer mig for rigtig meget lugearbejde - har altid hadet at skulle holde ukrudt væk langs hækkene. Det problem er løst. Haven har fået en del buler og bare pletter- jeg kalder det en naturhave, hvis nogen kommenterer!

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 April , 2016, 19:30 »
Mine ISA-Brown hybrider slås nærmest om den, når en dræbersnegl kravler ind i hønsegården. Jeg føler mig dog ikke overbevist om at de spiser de store. Men en 4 cm snegl udløser kamp om føden.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 03 April , 2016, 20:34 »
Jeg tror altså ikke en stækning vil forhindre dem i at komme over 60 cm hegn. Det kan de fleste racer vel nærmest hoppe over. Men rigtig mange racer er fint tilfredse med at blive bag et lavt hegn, hvis ikke græsset er grønnere på den anden side ;) Sagt på en anden måde... hvis de har fint adgang til grønt mm hvor de er, så vil de kun flyve/hoppe over, hvis de bliver forskrækkede over noget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.