Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: udsigt til æg?  (Læst 5725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
udsigt til æg?
« Dato: 27 Marts , 2016, 18:46 »
Er der nogle, som har erfaring med æglægning fra hybridhøns?
Mine ISA-brown er klækket fra lige knap et år siden.
Fra august til starten af januar har de ydet ret upåklagelig.

Men nu har jeg:

1 høne, der lægger æg omtrent hver eneste dag. Lige præcis som bogen forskriver  ;D

1 høne der lægger æg de fleste dage. Men i flere måneder er æggene lagt enten med et hul i toppen, er så tynd skal, at den nærmest brister bare man kigger på den. Enkelte dage lykkedes det mig at "redde" ægget og gemme udslået i en bøtte. Men de fleste dage bliver det til hønsefoder inde i redekassen - givetvis fordi det går i stykker, når en anden høne lægger sig ovenpå det. På det sidste, er ægget ind imellem udeblevet, men til gengæld ligger der en hinde i hønsehuset. Om der har været indhold i hinden ved jeg ikke. Der er fri adgang til skaller, ind imellem serverer jeg hønsguf med et par dråber D-vitamin i og fra en måned siden begynde der at komme sol i hønsegården igen. Så jeg troede det var et vinterproblem. Kan jeg gøre mig håb om, at hun begynder at lægge hele æg igen? Eller vil det være et vedvarende problem?

1 høne der hængte med halen en enkelt dag fra godt 6 uger siden, men var "normal" igen i løbet af en uge. Men jeg er næsten overbevist om at hun ikke har lagt et eneste æg siden. Hver dag hvor jeg kan holde øje med hende, ligger hun inde i reden i lang tid om morgnen/ formiddagen - nogle gange af flere omgange. Men der popper ikke noget æg ud af den grund. Kan jeg gøre mig håb om, at hun kommer i æglægning igen, eller har en enkelt dag med sløjhed virkelighed sat hende på pension?

Ud fra hvad jeg læst før anskaffelsen, skulle de lægge rimeligt med æg frem til to-års alderen. Så jeg havde kalkuleret med, at skulle have dem 1 år til. Kan jeg gøre mig forhåbninger om, at de snart kommer i forårshumør, og begynder at "betale" for føden med æg?

Som nogle måske ved, står jeg i et dilemma. Jeg flytter snart ud i min kolonihave for sommeren, men skal passe hønerne hjemme. Men hvis det fortsat kun er én af høneren der lægger æg, vil jeg stærk overveje at afskaffe besætningen før kolonihavesæsonen, og starte op med en ny besætning (af racehøns) efter sommeren.

Hvad sigerIi derude? Er der håb for en hæderlig ægproduktion det næste år. Eller skal mine små venner virklig være tjent med en levetid på kun et år?

Ved udskiftning af besætningen undgår jeg ikke problemet med sommerpasningen, men udskyder det blot til næste år. Men jeg kan godt mærke, at jeg er ikke færdig med at have høns  8).
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: udsigt til æg?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2016, 01:37 »
I industrien bliver de aflivet efter ca 1 år. Det er trist, men det er hybridhønselivet der er sådan. Din høne der lægger vindæg er ude af balance, hun løsner måske æg for hurtigt, så hun ikke når at gøre et æg færdigt før hun skal lave et nyt. Jeg ved ikke om man kan justere på det? Jeg tror ikke det har noget med mangler af nogen slags at gøre.
Hønen der læger sig i tide og utide - kan være skruk, det sker at hybriderne bliver det, selv om det ikke er hensigten med dem.

Hvad du selv vil gøre er jo selvfølgelig din egen beslutning. Hvis det var mine, ville jeg gå af med dem.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2016, 18:51 »
Jeg troede ikke at hybrider kunne blive skruk. Jeg troede at deres kønsliv nærmest var avlet væk. Men hvis hun er skruk, ville hun så ikke gå på reden hele dagen, og ikke kun i formiddagstimerne?

Og jeg ved ikke hvad jeg gør  :-\ Indtil videre ser jeg tiden an. Finder min største optimisme frem, og håber på at have 3 gode æglæggere indefor en måned  ;) Det er først til maj jeg flytter i kolonihaven, så jeg har en måned endnu hvor pasningen er let og ligetil.

Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Sussie

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2016, 23:53 »
Hvis du ikke vil have den er skruk så sæt den mørkt i et døgn eller to så kan du afskrukke den.
Sussie Christiansen
1.6 Chocko silker dværg med og uden skæg
1.7Dalmatiner silker dværg med og uden skæg
2.3 Sorte silker med og uden skæg
Kyller i sort, dalmatiner og en brun dalmatiner fejl 😆
0.5 hybrider
0.1 EA i sort
1.1 kobbermaran

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2016, 00:40 »
Det sker at hybrider skrukker, selv om det ikke er meningen med dem.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Sussie

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2016, 07:42 »
Kommer der æg fra hende ? Måske sidder der et i klemme ..
Sussie Christiansen
0.5 hybrider
0.1 EA i sort
1.1 kobbermaran

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2016, 07:50 »
jeg har en maran som lige har lagt sig skruk, hvor jeg hver gang fjerner den fra reden da jeg ikke har rugeæg til den. Nu er mit spørgsmål så hvor hurtigt går den i gang igen med at lægge æg når jeg hele tiden forhindrer den i at lægge sig. For resten den bliver noget så gal på mig når jeg fjerner den.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2016, 09:13 »
Hvis du ikke vil have den er skruk så sæt den mørkt i et døgn eller to så kan du afskrukke den.

Jeg har ingen steder at sætte hende mørkt. Kan jeg afskrukke hende, ved at smide hende væk fra reden, og lukke hønsehuset - og dermed rederne - om dagen?

Hvis hun altså er skruk....jeg har ikke forstand på skrukhøner, men det er kun om formiddagen hun går på reden. Aldrig om eftermiddagen.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2016, 09:17 »
Kommer der æg fra hende ? Måske sidder der et i klemme ..

Nej, hun lægger ikke æg. De har hun ikke gjort i over 6 uger. Der kan vel næppe sidde et æg fast så længe. Hvordan undersøger jeg om der sidder et æg fast? Der sidder ikke noget lige inden for kloakåbningen - i så fald ville hun vel ikke ikke kunne skide.... (og det klarer hun lige så fint som alle andre høner ;D)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Sussie

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2016, 09:28 »
Hun lyder ikke skruk, er hun i fældning. Hvis det havde været æg i klemme havde hun ikke gået 6 uger. Der er tråde om emnet. Måske et lystilskud og vitamin indspark. Er hun evt. Gammel.
Sussie Christiansen
0.5 hybrider
0.1 EA i sort
1.1 kobbermaran

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2016, 09:36 »
Hun er lige knap et år. Så hun er vel en dame i sin bedste alder  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Sussie

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2016, 09:43 »
Ja det skulle man mene. Jeg ville prøve med et indskud lys, evt d vitamin og fuldfoder så jeg fik sat hende igang. pøj pøj
Sussie Christiansen
0.5 hybrider
0.1 EA i sort
1.1 kobbermaran