Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af nye høns.  (Læst 9763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anddanlise

• Passiv bruger
Valg af nye høns.
« Dato: 22 Marts , 2016, 19:43 »
Efter at ræven har været på besøg >:(.
Er det nu tid til nogle nye høns så jeg ville høre om i havde nogle gode ideer.
mine kriterier til de nye høns er:
1. de skal skrukke.
2. de skal ligge hvide æg.
3. de skal være gode til slagt.

Håber i kan hjælpe mig.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Sv: Valg af nye høns.
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2016, 19:56 »
Jeg har selv tit kigget på denne oversigt:
http://www.sagehenfarmlodi.com/chooks/chooks.html

Det er dog ikke alle racer der findes her i landet og jeg har ikke selv erfaring med høns, der lægger hvide æg.

God jagt!

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2016, 20:01 »
Generelt er det nogle af de lette racer, der lægger hvide æg og ja de kan jo også slagtes, men det er jo ikke slagteracer. Så du skal nok gøre op med dig selv hvad der er vigtigst, de hvide æg eller slagteværdien.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2016, 20:08 »
Ud fra skemaet som DoktorLarsen linker til, så er der vist kun Dorking, som opfylder dine krav, og så vidt jeg ved, så er de lidt svære at få fat på, men nok ikke helt umuligt, hvis du er villig til at køre efter dem og evt vente på der kommer nogen til salg.

Offline anddanlise

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2016, 23:37 »
Tak for hjælpen.
så må jeg se om der er nogle der har sådan nogle til salg.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2016, 14:22 »
Faverolles lægger lys beige æg - de er ikke meget mørkere end hvid - og er en formidabel slagtefugl. Meget stor.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2016, 14:57 »
Faverolles lægger lys beige æg - de er ikke meget mørkere end hvid - og er en formidabel slagtefugl. Meget stor.

Men skrukker meget sjældent, er det ikke rigtig?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2016, 15:48 »
Danske landhøns er for det meste glimrende skrukker, lægger pænt med kridhvide æg og er en dejlig spisefugl. De bliver ikke så store, men det kompenserer de for med fint kød af ypperste kvalitet. En hanekylling på godt et halvt år (normal slagtealder for racehøns) vejer ca. 1,3 kg. slagtet vægt. Og så er det en ualmindeligt sund race. De kan også blive ganske tillidsfulde, hvis man har dem fra små. Jeg har aldrig oplevet mine som tilbageholdende og ængstelige, selv om de flere steder er beskrevet som sådan. Eneste minus er at de er gode flyvere, så de kan være lidt svære at holde inde, hvis hønsegården ikke er overdækket.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 23 Marts , 2016, 17:22 »
Generelt er det nogle af de lette racer, der lægger hvide æg og ja de kan jo også slagtes, men det er jo ikke slagteracer. Så du skal nok gøre op med dig selv hvad der er vigtigst, de hvide æg eller slagteværdien.

Er det egentligt ikke lidt pjat, det der med at en steg helst skal være på 5 kg. for ellers er det ikke værd at slagte?
Mange af de lette racer og de større dværgracer er da udemærkede slagtedyr, fint kød og små knogler.
Folk spiser da både vagtler, duer, og fasaner og de er da heller ikke ret store.

Hvad med for øvrigt brakel? smukke dyr og en lidt kraftig landhøne type, jeg ved så bare ikke om de skrukker.

Ellers surf lidt på www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk for der er billeder og en lille beskrivelse af alle de racer, som pt. findes i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard + link til specialklubben (hvis racen har en). 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 23 Marts , 2016, 17:52 »
Det er vel smag og behag. Jeg foretrækker absolut at når jeg nu skal bruge tid og kræfter (som jeg ikke har mange af, fordi jeg er kronisk syg), på at aflive, plukke og rense et stykke fjerkræ, så skal der også være noget at komme efter. Der er samme arbejde i at ordne en stor hane som en lille, og vi er en stor familie på 7 mennesker, så jeg synes personligt at en hane helst skal være på den gode side af 2 kg, for at være arbejdet værd. Men ja, jeg slagter da også overskydende silker og spiser dem, men det er mest ud fra, at jeg synes det er uetisk at lade dem gå til spilde.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 Marts , 2016, 20:05 »
La Bresse ligger vist også hvide æg, og skulle være formidable slagtedyr!
Om de skrukker ved jeg dog ikke. Men man kunne evt. supplere med en silkehøne eller to :)
Mine Sussex lægger også meget lyse æg, men det er vist ikke meningen :)
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2016, 20:07 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 24 Marts , 2016, 17:42 »
Nogle af de gange jeg har slagtet faverolles, har jeg skåret dem ud i lårstykker og bryststykker + skrog og skrammel til suppe. De er så store at de kan parteres - ingen af mine har vejet 5 kilo, men 2,5-3,2

Tinggaard

• Gæst
« Svar #12 Dato: 25 Marts , 2016, 14:13 »
La Bresse lægger meget lyse æg og masser af dem. Og ovenikøbet også skønt kød. Mine har endnu ikke skrukket så aner ikke om de er gode skrukker. Jeg fjerner dog æg hver dag så de bliver heller ikke "opfordret" til at skrukke.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 25 Marts , 2016, 20:22 »
Den gang jeg flyttede hjemmefra var den mest almindelige kylling fra supermarked en 750 grams dybfrossen, hvor den præcise vægt var ramt ved at efterfylde plasticposerne med vand.

Nu vejer en supermarkedskylling 1,2-1,5 kilo. Den gang i 70'erne var det kød til en middag til 4 personer, i dag er det stadig kød til en middag til 4 personer.

Så når folk skriver 'god til slagtning' danner det vidt forskellige meninger hos forskellige mennesker. Jeg går ind for at man skal have noget ud af maset - så hvis en fugl er 'god til slagtning' er den i min verden stor og kødfuld. Jeg kender også en mand der siger, at 'en kylling er en kylling' - det er så hvad enten den er en dansk land på 850 istandgjorte gram eller en sussex på 1800. Som det er sagt, så er maset lige stort, hvad enten stegen er lille eller stor - så jeg ved godt hvad jeg vil vælge.

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #14 Dato: 01 April , 2016, 13:39 »
Hvis 2 ud af 3 mulige er godt nok, vil jeg anbefale Brahma, det er dem jeg kender, der skrukker bedst, de er rigtig gode til slagt og de lægger lysebrune æg.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand