Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk, ubefrugtede æg og daggamle  (Læst 3919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Skruk, ubefrugtede æg og daggamle
« Dato: 07 Marts , 2016, 10:22 »
Vi er lige kommet hjem fra skiferie og nu kan jeg se at en af vores små dværghøner ligger skruk. Hun kan have ligget i op til 10 dage allerede. Hun lå på 10 store ubefrugtede æg og et enkelt Dværghønse æg. De store høner må gå op i reden og ligge æg hos hende, men vores hane er en dværghane og hane hopper ikke på de store madammer, så æggene er ubefrugtede undtagen det ene hun selv havde lagt. Nu har jeg fjernet alle æggene og lagt to snyde æg, og så vil jeg købe nogle daggamle kyllinger til hende. Og så kommer mine spørgsmål :-)

Hun en lille sorthalet chabo, så hvor mange kyllinger (lys sussex) kan hun klare? Jeg flytter hende til et lukket kyllinge bur og de får varmelampe også, så hun behøver ikke kunne dække dem allesammen. Hvor stabilt skal hun ligge på den nye rede, før jeg forsøger at liste kyllinger under hende? Skal man helst liste kyllinger under om aftenen/ sidst på dagen eller hvordan?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline thor

• Passiv bruger
Sv: Skruk, ubefrugtede æg og daggamle
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2016, 10:57 »
Hej
En høne på kan saksens passe 10 kylling af stor race, hvis det er varmt nok(10 grader celsius), men hvis det er udenfor, kan det ikke gå med de temperature vi har nu, omkring 0 grader celsius, kan der nok kun være 5 kyllinger. Jeg har en lille skruk høne til at ligge på 10 rugeæg af blandt andet sussex, men indenfor i stalden.
Hilsen Thor
0,16,4 blandings høns
0,2 susex
1,3 Maran
1,3,3moskusænder

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2016, 11:10 »
Kyllingeburet er indenfor i orangeriet. Der er temperaturen også omkring 5-7 grader, men jeg sætter varmelampen over reden, så der ikke bliver for koldt.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2016, 20:34 »
Lige en Update... Skrukken kastede et blik på de ti kyllinger jeg forsøgte at stoppe ind under hende, så fløj hun af reden op på pinden og sad så der i 1,5 dag og totalt ignorerede kyllingerne  :-\ heldigvis havde jeg sat varmelampen op, så kyllingerne har det fint. Skrukken var ikke skruk mere og efter 1,5 dag satte vi hende ud i haven til de andre, fordi hun begyndte at flyve op i taget og ind i siderne på kyllingeburet - tydeligvis meget frustreret over at være lukket inde, der havde hun ellers ligget stabilt på reden i 15-17 dage...  ??? Hun er slet ikke skruk mere og går bare og hygger med de andre i haven... Såå hva' Søren gjorde jeg galt?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2016, 21:00 »
Hvornår og hvordan puttede du kyllingerne under hende? Det er bedst at gøre om aftenen, når der blevet mørkt, og kun starte med et par kyllinger, hvis det er en skruk der ikke har prøvet det før. Hvis hun accepterer dem og begynder at lave skruklyde, så kan man puttet lidt flere under. Jeg synes nu altså det lyder vildt med 10 kyllinger under en chabo. Jeg ville nok ikke ha puttet mere end 4 under, men måske er jeg en hønemor ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.