Høns og hønsegård, det går, det er først når de bliver lukket ud i haven, der kan opstå ting og sager.
Så længe de bliver inde i hønsegården, er det os mennesker der skal sørge for de får alt det de kan spise af grønt og andet føde. Det med at plante og så i særlig indrettede bede i selve hønsegården, lyder spændende og må være den helt rigtige løsning ved små hønsegårde hvor der ikke åbnes til den øvrige have.
Jeg ville ikke selv lægge jordskokker, de bliver MEGET høje og der er ikke meget utøj i dem, som høns kan have glæde af. Om høns kan afhjælpe gnavende dyr nede ved rødderne - måske, men så æder de vel også jordskokken. Jordskokker vokser sig først store sidst på året, så de får en størrelse der er værd at grave op - har hønsene spist af dem i løbet af sommeren, så er det - set fra min synsvinkel - værre end de få gnav jordboende dyr giver dem.
Så ville jeg heller afskærme et område og så mere spisevenlige ting der. Der var en som foreslog, man sætter tråd over afgrøden, så det kun er blade hønsene kan nå - og ikke rødderne. Det må være ideelt. Har man så flere misbænke i hønsegården, kan man jo skifte vis give hønsene adgang, så den afgrøde de lige har spist af, kan komme sig og give et nyt udbytte, senere.
I de haver hvor urtehaven ligger indenfor hønsenes rækkevide, tror jeg ikke på kombinationen - mens afgrøden er lille vil de ødelægge det hele - måske de kan være med til at rydde op efter endt session. Her kommer antallet af høns også med i overvejelserne, har man 2 - 3 dyr eller som mig over 30. Jo flere der er, jo mere kan de ondulere.
I min nuværende have, kommer hønsene nok 200m ned i haven, hvor en lille skov starter og mod nord går de langs indkørslen. Modsat ovennævnte have går de op til en mindre ko stald, en 50 m fra hønsehuset. Min urtehave har de ikke fundet endnu - heldigvis.
Der er ikke et blomsterbed, ikke den mindste plet på græsplænen som er mos beklædt, alle steder hvor efterårets blade har samlet sig osv osv - som de ikke skraber i. På gårdspladsen (brosten) bliver ALT vendt og undersøgt for spiseligt - dog ikke selve brostenene

.
Det er første vinter/forår jeg har fritgående høns, og jeg er virkelig imponeret så meget de skraber. Det passer mig fint. Jeg tror på, det gør, at der ikke kommer så meget ukrudt, som der ellers gjorde før hønsenes ankomst.
Til gengæld kan jeg også se, at de smager på de spæde skud, som stauderne er ved at sende op. Det er vi nok ikke enige om, at de skal. Så hvis det ikke stopper, så må de forblive i hønsegården, indtil de ikke kan ødelægge årets første tilvækst. Sidste år, fra omkring 1. august, gik de frit, og der ødelage de ikke noget. Så vidt jeg husker

Warp-græs: Jeg fyldte en stor spand sidste efterår med det dejligste grønne græs. Lukkede spanden yderligere med kraftig tape, så der ikke kunne komme luft til - det gjorde der, så da jeg glad og fro ville udfodrer det, var der MEGET gråt muk i spanden. Det lugtede ellers rigtigt, men selv om jeg kun gav hønsene en lille bid, langt fra mukken, så rørte de det ik. Så i år må jeg forsøge med sorte sække og en støvsuger til at fjerne luften i posen. Så får vi se.