Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: foder til ænder  (Læst 20623 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
foder til ænder
« Dato: 10 Maj , 2009, 20:23 »
Hvad fodrer I jeres ænder med ?
Mine får hvede dagligt og hønseguf et par gange om ugen plus alt det de selv går og finder omkring søen og i haven.

I dag fortalte min svigerfar mig så at ænder har svært ved at knuse hveden og dermed udnytte foderværdien i det og det bedste foder er grotning ( øh....som jeg ikke ved hvad er og da slet ikke hvordan det staves  ::) )
Han anbefalede mig at købe svine lux foder som er fintmalet og er iblandet alle vitaminer og mineraler som dyrene har brug for.
Er der nogen herinde som har prøvet og kan anbefale det ? Skal de have vand i eller ved siden af ?
Og hvad f....n er grotning ??
Det skal lige siges at han er gammel landmand og tilmed har arbejdet 37 år på Århusegnens andel som er en korn og foderstof virksomhed.
Og jeg synes at han er verdens sødeste, klogeste mand  :D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: foder til ænder
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2009, 20:26 »
jeg har altid hæntet grisefoder på en gård. det er ganske rigtigt nogen finmalede kornsorter blandet med vitamin. jeg giver dem det rent i et trug ved siden af en lille sø, og det går fint
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: foder til ænder
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2009, 20:31 »
Jeg fodrer med kværnet hvede og majs, og lige pt. hønsetilskud, fordi det er det letteste.

De får vand ved siden af, da det er et frygteligt svineri at blande det op i vand + det gærer og bliver surt alt for hurtigt.

Svinefoder er optimeret til svin, og passer derfor perfekt til deres behov for vitaminer osv. Så hvis du vil bruge et alt-i-et foder, så vælg et andefoder når du er på foderstoffen.

Jeg vil absolut ikke sige at din svigerfar ikke har ret i det han har lært engang, for det var hvad man gjorde. Nu har man bare forsket og fundet ud af at behovet er forskelligt fra dyreart til dyreart.
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: foder til ænder
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2009, 20:32 »
Tja og ænder og svin er jo også stort set samme dyreart med de samme behov  ???

Jeg fodre nu også mine svømmefugle med korn og tilskudsfoder beregnet til fjerkræ.

Jeg giver dem helt korn og som Susanne skriver så er det ikke at foretrække at hælde vand på, det bliver hurtigt surt.

Grutning er vel det samme som at male eller knuse kornet.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2009, 20:35 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: foder til ænder
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2009, 20:39 »
Er det rigtigt at de ikke udnytter hel hvede optimalt ?
Kværner du selv dit foder Susanne ?

Han fortalte at det helst skal være fintmalet ....det synes jeg ikke rigtig at jeg har kunne finde i den lokale korn og foderstof som andefoder og det er da lidt underligt hvis det er det optimale ???
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2009, 20:41 Fra Vipse »
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: foder til ænder
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2009, 21:01 »
Er det rigtigt at de ikke udnytter hel hvede optimalt ?

Hvis ænderne har adgang til kråsegrus (alm. 0/8 flisegrus) kan de fint udnytte hel hvede, selv hel majs kan de forarbejde...

Grutning er formalet eller findelt korn, der anvendes som foder eller mel. Ved knækning, valsning eller formaling af korn øges næringsværdien, idet kernernes yderste hårde skaldele bliver revet itu, så fordøjelsesenzymer lettere og hurtigere kan nedbryde stivelsen i kernerne, samtidig med at tyggearbejdet bliver mindre.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: foder til ænder
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2009, 21:24 »
Nu bliver jeg lidt forvirret.
HVad er så det bedste af de to:
Hel hvede + grus
eller
Knust/malet hvede (med eller uden grus)

eller noget helt tredje...
Fodrer selv vores moskusænder med hel hvede + alt det løse, og de ser ud til at trives, men man vil jo gerne vide det, hvis man kunne gøre det bedre...

Fodring er virkelig en videnskab, suk!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: foder til ænder
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2009, 21:34 »
Fodring bliver gjort til en hel videnskab, for spørger du 10 hønsefolk, så har de 10 forskellige meninger.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: foder til ænder
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2009, 21:35 »
Det har du jo så evig ret i.
 I virkeligheden er halvdelen af det vel et spørgsmål om tro... Man skal bare lige lære at skelne de forskellige tros-retninger :P

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: foder til ænder
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2009, 21:43 »
Fodring bliver gjort til en hel videnskab, for spørger du 10 hønsefolk, så har de 10 forskellige meninger.



Ja du har fuldstændig ret !!

Men jeg ved lidt mere nu end jeg gjorde før !

Tusind Tak til Bjørn for din meget udførlige forklaring om grutning (ikke grotning) og det beroliger mig meget at du skriver at de sagtens kan udnytte hveden hvis bare de har adgang til kråsegrus....pyh ! jeg var da ved at blive nervøs for om jeg fodret mine rapper helt forkert !
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: foder til ænder
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2009, 21:55 »
Jeg fodre mine ænder og gæs med hel hvede, op til og i æglægnings-perioden får de æglægnings-foder til alm. høns (fuldfoder), de har alle adgang til det fri og kan finde det grus de har behov for...

Jeg ville mene at hel kærne er det mest naturlige at fodre med