Jeg er enig med Tanja, i hvad hun foreslår.
MHT græstørv under halmen i reden, kan jeg fortælle, at det har jeg brugt altid. Det er en vane, fra da jeg, som barn, lærte at lægge en skruk.
Til gengæld roder jeg ikke ved hende, når hun først er lagt. Så får hun ro. Det er jo et valg man tager, for der er nok også gode grunde til at kikke til æg under rugningen. Jeg gør det bare ikke.

Det kan godt være lidt vanskeligt at flytte en skruk, fra der hvor hun selv har valgt at lægge sig. Derfor er det klogt at du lader hende starte med snyde æg. Hvis hun smutter af igen og igen, er jeg hård og spærre hende inde i et døgn. Det har gjort at de bliver liggende - i hvert fald hos mig.
Sidste år havde jeg to skrukker samtidig med kyllinger. Den med lavest rang holdt sig mest for sig selv, til kyllingerne var 6 - 7 uger gamle. Men hun gik også i en hønsefræser, hvor jeg åbnede for fri adgang til haven hver morgen og lukkede igen om aftenen.
Hendes kyllinger var 4 uger yngre end den andens. Det har nok gjort sit til at hun holdte sig for sig selv.
Hel og lykke med rugningen. Det er altid spændende at følge, når nyt liv skabes, og man har en lille andel i det.

Jeg vil også glæde mig til at hører hvordan det går med dit projekt.