Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning af æg vha høne  (Læst 4212 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hellem

• Bruger
udrugning af æg vha høne
« Dato: 31 Januar , 2016, 19:46 »
Hej.

Vi har i år besluttet at vores wyandot høner skal have lov til at udruge æg i år. I den forbindelse er der dukket nogle spørgsmål op. :o

Vi har lavet et fint skrukhus til hende og har bestilt snydeæg for måske lidt selv at kunne bestemme hvornår hun skal lægge sig skruk. Men hvor varmt skal det være uden for, for at kyllingerne får en optimal opvækst?

Har desuden læst i den store hønsebog at man skal tage en græstørv og lægge med jorden opad så æggene bliver fugtet, er dette nødvendigt, eller kan hun bare ligge på spåner? Hvis der skal være en græstørv, skal denne så fjernes når kyllingerne er kommet ud af æggene?

Der står også i bogen at hønemor bare skal have korn at spise når hun har lagt sig skruk og så længe hun går med kyllingerne. Vi har noget blandet korn, er det fint nok til hende eller skal hun have noget specielt korn hun skal have at spise?

Vores høne vejer ca 2 kg, og vi vil gerne have have hun skal udruge nogle australops æg stor race. Hvor mange æg kan vi lægge under hende når nu hun ikke er så stor?

Hvor gamle skal kyllingerne være før man kan begynde og lukke de små kyllinger med hønemor ud i haven til de andre høns?

På forhånd tak for svar  ;D. Glæder mig helt vildt til at skulle prøve at lave/have små kyllinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: udrugning af æg vha høne
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2016, 20:52 »
Se mine svar med blåt herunder.

Hej.

Vi har i år besluttet at vores wyandot høner skal have lov til at udruge æg i år. I den forbindelse er der dukket nogle spørgsmål op. :o
Vi har lavet et fint skrukhus til hende og har bestilt snydeæg for måske lidt selv at kunne bestemme hvornår hun skal lægge sig skruk. Men hvor varmt skal det være uden for, for at kyllingerne får en optimal opvækst?
Du kan så småt godt begynde at tænke på kyllinger. Avlerne er i fuld gang allerede.

Har desuden læst i den store hønsebog at man skal tage en græstørv og lægge med jorden opad så æggene bliver fugtet, er dette nødvendigt, eller kan hun bare ligge på spåner? Hvis der skal være en græstørv, skal denne så fjernes når kyllingerne er kommet ud af æggene?
Det har jeg aldrig brugt, men det skader vel ikke tænker jeg. Jeg har altid brugt "vandprøven" dagen før planlagt klækning, og derefter lagt æggene lune og våde ud under hønemor igen. Der er dog mange der ikke anbefaler vandprøven pga. risikoen for drukning af kyllingen, hvis ægget har en brist. Hvis du lægger græstørv i reden ville jeg nok fjerne det når kyllingerne kommer.

Der står også i bogen at hønemor bare skal have korn at spise når hun har lagt sig skruk og så længe hun går med kyllingerne. Vi har noget blandet korn, er det fint nok til hende eller skal hun have noget specielt korn hun skal have at spise?
Hendes normale foder er fint, men du skal købe lidt starterfoder til kyllingerne, og også gerne lidt undulatfrø. Hønemor vil spise med af de smås mad, men skal også have adgang til hendes normale foder.

Vores høne vejer ca 2 kg, og vi vil gerne have have hun skal udruge nogle australops æg stor race. Hvor mange æg kan vi lægge under hende når nu hun ikke er så stor?
Hun skal kunne dække dem alle, så prøv dig frem. 6-9 stykker vil jeg tro, men igen, prøv at se hvor mange æg hun kan have under sig.

Hvor gamle skal kyllingerne være før man kan begynde og lukke de små kyllinger med hønemor ud i haven til de andre høns?
Mine skrukker får lov til at være i hønsehuset med kyllingerne og de øvrige høns. Er det en skruk der er langt nede i hierakiet kan det dog være nødvendigt at sætte hende i skrukbur. Jeg tror nok sammenføringen her er sket ved ca. 3 ugers alderen. Friland er no go, ind til kyllingerne er større pga. risikoen for rovfugle. Til gengæld har jeg en hønsefræser hvor hønemor og kyllinger kommer i, så de også kan få grønt græs under fødderne - bare i begrænset omfang.

På forhånd tak for svar  ;D. Glæder mig helt vildt til at skulle prøve at lave/have små kyllinger.

Held og lykke og husk at hold os opdateret med projekt kyllinger :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hellem

• Bruger
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2016, 21:43 »
Tusind tak for dit svar Tanja  :D. Hønen der skal ruge er den nederste i herakiet, derfor vi har laver skruk hus. Men er hende der har det bedst med bare at være sig selv og hende der ligger sig skruk flest gange i løbet af et år. Derfor det bliver hende.

Vi har tænkt på at skruk huset skal står ved siden af hvor de andre høns går, så kyllingerne kan lære de andre høns at kende og omvendt. Kyllingerne/hønemor får deres egen lille gård, her er der dog mest ukrudt, så vi har snakket om at lave en lille ekstra gård som hønemor og kyllingerne bliver båret ud i så de kan komme ud og få lidt græs.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2016, 22:44 »
Jeg er enig med Tanja, i hvad hun foreslår.

MHT græstørv under halmen i reden, kan jeg fortælle, at det har jeg brugt altid. Det er en vane, fra da jeg, som barn,  lærte at lægge en skruk.

Til gengæld roder jeg ikke ved hende, når hun først er lagt. Så får hun ro. Det er jo et valg man tager, for der er nok også gode grunde til at kikke til æg under rugningen. Jeg gør det bare ikke.  :angel:

Det kan godt være lidt vanskeligt at flytte en skruk, fra der hvor hun selv har valgt at lægge sig. Derfor er det klogt at du lader hende starte med snyde æg. Hvis hun smutter af igen og igen, er jeg hård og spærre hende inde i et døgn. Det har gjort at de bliver liggende - i hvert fald hos mig.

Sidste år havde jeg to skrukker samtidig med kyllinger. Den med lavest rang holdt sig mest for sig selv, til kyllingerne var 6 - 7 uger gamle. Men hun gik også i en hønsefræser, hvor jeg åbnede for fri adgang til haven hver morgen og lukkede igen om aftenen.
Hendes kyllinger var 4 uger yngre end den andens. Det har nok gjort sit til at hun holdte sig for sig selv.

Hel og lykke med rugningen. Det er altid spændende at følge, når nyt liv skabes, og man har en lille andel i det.  :D

Jeg vil også glæde mig til at hører hvordan det går med dit projekt.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2016, 11:37 »
Tanja får din skruk så bare lov at ligge i redekassen hvor den lagde sig først? Jeg er noget i tvivl om, om den vil blive forstyrret for meget hos mig. Huset er ikke så voldsomt stort, og selvom de ikke er ret meget inde, så vil de andre gå forbi på vej til pindene, og for at lægge æg også.
Jeg bruger lukkede kattebakker så der er en puttehule at ligge i, men alligevel?
Det ville være noget nemmere end at skulle til at bygge særskilt skrukbolig, og indhegning til den også.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR