Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring med færdiglavede hønsehuse?  (Læst 22067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Erfaring med færdiglavede hønsehuse?
« Svar #15 Dato: 10 Maj , 2009, 19:57 »
Jeg vil påstå, at et hus der er hævet 35 cm er mere attraktivt for rotter, end et hus der står på jorden med en sokkel eller på fliser... Hvis et hus skal hæves, så skal det op i en højde på minimum 60 cm, så der er LYST under det og det er der slet ikke med 35 cm. Der er det mørkt og attraktivt for en rotte at være. Så det er et tåbeligt og modstridende krav som Rødovre har. Iøvrigt er deres regulativ slet ikke gyldigt. Det er nemlig (igen) efter en forældet bekendtgørelse...

Men held og lykke med naboen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 10 Maj , 2009, 20:09 »
Ja de ser fine ud de huse, som Tanja linker til i start tråden, dog synes jeg at de er ALT for små til de 12 høns, de påstår der kan være i dem.

Men måske er det dværg høns de mener  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #17 Dato: 10 Maj , 2009, 23:08 »
Det er jo også muligt at hæve huset ½ meter, og så sætte hegn hele vejen rundt om huset, så bliver der et areal mere til hønse at rende på, og skrabe i.
Hvis i holder jer til 4-5 høns, behøver det jo heller ikke være så stort igen, bare de så altid har adgang til løbegård (I åbningstiden).
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2009, 23:12 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 11 Maj , 2009, 07:06 »
Vores lille hønsehus er klodset op på nogle herregårdssten - 3 stk i hvert hjørne. Hønsene elsker at ligge under huset og støvbade selvom der jo ikke er så meget plads.
Vi har aldrig har antydning af mus eller rotter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #19 Dato: 11 Maj , 2009, 07:35 »
Ja de ser fine ud de huse, som Tanja linker til i start tråden, dog synes jeg at de er ALT for små til de 12 høns, de påstår der kan være i dem.

Men måske er det dværg høns de mener  ;D

Jaaaaa det er ihvertfald nok ikke til Jerseyer eller Brahmaer ;)

Og velkommen til dig Tanja..... Sikke en masse regulativer I er oppe imod.... overvej om ikke det var nemmere at flytte menneskerne end det er at lave et godt lovligt hønsehus ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #20 Dato: 11 Maj , 2009, 17:13 »
Jeg må sige at dette forum er alletiders! Det er sjældent at finde et forum hvor der kommer så mange svar, især når det er en ny der spørger, så stor tak til alle der har svaret :D.

Nyeste idé er at lave bunden af hønsehuset ud af en palle som vi vil fylde isolering i, og tætne efterfølgende og hæve huset ca. 50-60 cm over jorden. Vi har talt om at lave den ene side som to låger, så huset bliver nemt at rengøre, men det er endnu kun på tegnebrædtet. Om det bliver et hus med ståhøjde eller en hævet model med låger må vise sig  ;).

Jeg glæder mig stadig til hønsene kommer, og vil absolut benytte mig af jeres hjælp og gode svar igen.

Hilsen Tanja
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 11 Maj , 2009, 17:18 »
Isolering kan desværre let blive hjemsted for mus og den slags.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #22 Dato: 20 Maj , 2009, 10:50 »
Tanja@ Jeg har sendt dig en mail. *d
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 21 Maj , 2009, 19:47 »
Tanja@ Jeg har sendt dig en mail. *d

Hej Stinne

Jeg har set den. Tak skal du ha'  :D.

Vh Tanja
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 01 Juni , 2009, 08:07 »
Så fik vi endelig spurgt naboen om vores planer med en hønsegård. De sagde lidt tøvende ja, men på den betingelse at vi ikke anskaffer os en hane. Øv, det ville jeg nu gerne have haft, men bare det at de sagde ja, var da positivt. Nu skal vi lige på ferie, og så går vi nok i gang med projektet i løbet af sommeren.

:) Tanja
Venlig hilsen Tanja

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #25 Dato: 01 Juni , 2009, 08:25 »
Nå, men trods alt fik I "lov" af naboen. Det var da altid noget. God arbejdslyst med hus og gård. ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #26 Dato: 03 Juni , 2009, 17:08 »
Nå, men trods alt fik I "lov" af naboen. Det var da altid noget. God arbejdslyst med hus og gård. ;D

Hej Stinne

Tak for det  :). Faktisk ser vi på nyt hus i øjeblikket med 10 tdr. land til. Hvis det bliver aktuelt skal vi dælme have både høns, haner, kyllinger, et kæmpe hønsehus og en stor voliere  ;D!
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #27 Dato: 03 Juni , 2009, 17:33 »
   :-\ Jeg har siddet og funderet over, hvor mange høns der kan være på 10 tdr land. Det er søreme mange! Gør det!
Selv har jeg aldrig fortrudt at jeg byttede min lejlighed i Hellerup (bekvem afstand til alt og dejligt fredeligt kvarter) ud med et gammelt hus i en lille landsby på Falster. Jeg har ikke kedet mig et øjeblik siden! Selv de evindelige genudsendelser i TV går mig ikke på - jeg kan jo bare gå ud og foretage mig noget fornuftigt - eller ufornuftigt efter eget valg. Herligt!  ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #28 Dato: 03 Juni , 2009, 17:46 »
   :-\ Jeg har siddet og funderet over, hvor mange høns der kan være på 10 tdr land. Det er søreme mange! Gør det!
Selv har jeg aldrig fortrudt at jeg byttede min lejlighed i Hellerup (bekvem afstand til alt og dejligt fredeligt kvarter) ud med et gammelt hus i en lille landsby på Falster. Jeg har ikke kedet mig et øjeblik siden! Selv de evindelige genudsendelser i TV går mig ikke på - jeg kan jo bare gå ud og foretage mig noget fornuftigt - eller ufornuftigt efter eget valg. Herligt!  ;D

Jamen, vi kan heller ikke vente med at komme af sted - ud på landet (hvor jeg i øvrigt er vokset op). "Desværre" skal vi på tre ugers sommerferie nu, og vi har ikke engang sat vores nuværende hus til salg. Vi faldt bare pladask for det hus vi var ude og se på i weekenden, og håber at det bliver vores, selv om vi har alle odds imod os. Så kryds fingre derude - hvis det lykkes for os, giver jeg en omgang til hele forummet  ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #29 Dato: 03 Juni , 2009, 20:28 »
Så kryds fingre derude - hvis det lykkes for os, giver jeg en omgang til hele forummet  ;).

:o  *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k *k ;D