Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring med færdiglavede hønsehuse?  (Læst 22065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Erfaring med færdiglavede hønsehuse?
« Dato: 10 Maj , 2009, 09:05 »
Hej

Jeg er ny på siderne her, men læser med med stor interesse, da jeg er i gang med at planlægge et mindre hønsehold.

I den forbindelse skal jeg jo bruge et hønsehus, men hverken jeg eller min kæreste er super handy-m/k, så vi har kigget lidt på de færdiglavede huse fra bl.a. Mejlskov (http://www.nordicagro.com/fjerkrae-103/hoensehus-186/), men de er ikke isolerede. Hvor meget betyder isoleringen, og er sådan et færdigkøbt hønsehus bedre/værre end et selvgjort hus?

Hvis vi selv skulle bygge ville vi bruge vandfaste krydsfinerplader og bygge i målene ca. 180 cm. højt, 120 cm. bredt, 200 cm. langt.

Noget helt andet er antal af redekasser - hvor mange skal vi bruge til ca. 4 høns?

Venlig hilsen
Tanja Pedersen
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Erfaring med færdiglavede hønsehuse?
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2009, 09:12 »
Så længe det er vindtæt så de ikke får træk, så betyder det ikke så meget :)

Til 4 høns er 1 rede som regelt nok, men to ville være fint ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2009, 10:00 »
De allerfleste høns klarer sig ganske udemærket i selv ret hård frost, bare der er tørt og det er fri for træk.
Den størrelse i påtænker at bygge, er rigeligt, der bliver også plads til kyllinger ind imellem.
Jeg vil mene, at i uden besvær kan have mindst 10 høns i det hus.

Det kan selvfølgelig være en fordel at isolere huset, specielt hvis der ikke er langt til naboer, da dette isolerer for lyden også, hvis i skal have en hane til at gå også. (Det er altså nogen gange sjovere at ha' en fuldendt flok med hane).
Det kan diskuteres, om der skal være vindue i huset, for det betyder at hanen begynder at gale tidlig morgen, om sommeren. Man kan selvfølgelig kombinere med et automatisk lukkesystem til hønselemmen, og lade denne trække et gardin eller en plade fra vinduet også. Det var helt sikkert noget, jeg ville gøre hvis jeg skulle til at bygge et nyt hus idag. (Fordi jeg ikke har langt til naboer)

Hvis i bruger vandfaste krydsfinerplader, så skal i tage og give dem noget alligevel, også indendøre, da dette letter rengøringen senere. Jeg kunne godt forestille mig, at man havde evt linoleum på gulvfladen, da dette er vandfast, og så med sand og spåner ovenpå, så vil man altid kunne rense helt i bund, men det er bare min ide, har ikke hørt om dette fra andre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2009, 10:14 »
Hej.
Det bliver spændende for jer med nyt hønsehus og høns. Jeg er selv meget glad for høns og deler jeres interesse.

Jeg kan kun tilslutte mig de svar som er kommet. Men har I plads nok, så er det rart med et stort hønsehus så man selv kan være derinde uden at få "klaus" og måske får I lyst til flere høns over tid.... og så er det lettere at bygge stort fra starten af.

Kan I have en hane så får I meget sjov ud af det. Det er sjovt at iagttage familien og det er vildt spændende med små kyllinger.

Lykke til jeres projekt med familieforøgelse.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2009, 10:56 »
Hej tanjamp

Jeg har selv bygget mit hønsehus selvom jeg ikke er handymand.

Jeg vil osse foreslå jer at gøre dette, da det ikke er så svært når man først kommer igang.

I vil fortryde hvis i gik ud og købte et færdigt bygget hønsehus som I ikke kan gå inde i. Jeg elsker at gå inde hos hønsene og bare gå og nyde flokken.

Mit hus er ikke fuld isoleret, men taget og siderne over til naboen er isoleret, mest på grund af galen fra kokken..
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2009, 11:17 »
Hej igen

Tusind tak for svarene. Vi bor i hus med have i Rødovre, og der hvor vi vil placere hønsehuset er i skellet til den ene nabos baghave. Det er derfor nok en god idé at isolere og bygge selv.

Godt at få at vide lidt om størrelser også, da vi nu kan lave huset lidt mindre end først beregnet og derfor få en større voliere til hønsene. Egentlig havde vi fravalgt en hane, men jeg læser kun godt om at holde høns OG en hane, så det går vi nu og overvejer.

Spændene idé med vinyl på gulvet - er der nogen der vil sige for/imod denne idé?

Vh Tanja
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2009, 11:24 »
Jeg har ingen mening om linoleum på gulvet, men det giver da sikkert mulighed for rigtig at gøre rent.
Jeg har trægulv i mit hus, og der ligger altid et lag tørt sand, det har jeg også på møgbrættet, så er det nemt at rive klatterne væk, og selvom de skulle være lidt våde, hænger de ikke i, men bliver bare "svøbt" i sandet. Se evt billeder i mit galleri og også i galleriet med hønsehuse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2009, 11:33 »
Pas endelig på med at lave hønsehuset for lille. Der er rigtig mange af os andre forholdsvis nystartede hønseholdere, der har opdaget at det er en så hyggelig og givende hobby, at det hurtigt griber om sig. Det er en god idé at lave plads til at der kan komme lidt kyllinger og et par høner ekstra med tiden. ;) Det lyder lidt som en joke men det er faktisk helt seriøst - og det er jo nemmere at gøre huset en anelse større, når I skal til at bygge det fra "bunden" i stedet for at skulle udvide om kort tid.
God arbejdslyst- ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2009, 11:46 »
 <I Jeg vil da lige benytte lejligheden til at byde dig velkommen til dette forum  :D
Jeg synes da det hønsehus du henviser til er rigtig godt, og fint at starte med for som Stinne skriver så har den hobby med at gribe om sig, jeg taler af erfaring  *f men det er den dejligste hobby jeg har, og kan bruge mange hygge timer på den  *p *p *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2009, 13:39 »
Tak for velkomsten og de gode råd.

Vi må se om vi kan flikke et hus sammen selv - jeg indrømmer at jeg ikke kan (!) men min kæreste vil gøre et forsøg, og så må jeg se om jeg ikke kan lokke min far til byen også, så han kan give en hånd med - han kan nemlig den slags  ;).

Jeg glæder mig til at få høns, jeg kan faktisk slet ikke vente, men tålmodighed må der til.

Hilsen Tanja

Venlig hilsen Tanja

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2009, 14:27 »
Hej Tanja

Velkommen til.

Du skriver, at I planlægger at bygge i skel mod nabo.  Pas lige på, at der ikke er en forordning i jeres kommune, der siger noget om krævet afstand til skel.  Det er nok værd at undersøge.  Det kan især blive en god ting at have den slags i orden, hvis en nabo skulle finde på at klage.  Vi har en tråd kørende om en klage mod Lene Rungsteds hønsehold, og det var et af punkterne, naboen troede at have krammet på.  Det endte iøvrigt lykkeligt.

Ellers synes jeg, jeres hønsehus lyder rigtigt fint.  Vinylgulv lyder nemmere end træ.  Vi har cement dækket med træspåner.

Mvh Lise

PS  Jeg har ingen hane nu efter at have haft haner i 9 år.  Der er ingen problemer med min lille flok på tre lyse sussex høner uden hane.  Men det er rigtigt, at det er sjovt at se en god hane finde mad til hønerne og komme dem til hjælp.
Et år var en af hønerne faldet i en balje med vand, og min skønne hane, Hans, råbte om hjælp, til vi kom farende ud i haven og fiskede hønen op.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2009, 14:51 »
Her kan du se tråden om klagen i Rungsted.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4153.0.html

Det ser ud til, at man skal være 2,5 m fra skel dér.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2009, 16:17 »
Hej Lise

Tak for dit gode råd ang. kommunen. Jeg havde kun undersøgt om man måtte have høns - det må vi -men jeg havde ikke tænk videre over regler mht. skel, haner m.v. Nu har jeg lige læst reglerne for hønsehold i Rødovre Kommune nærmere igennem, og der står bl.a. at der skal være 2,5 m til skel og 7,5 m til nærmeste nabobygning. Problem! Vores have er slet ikke så stor, så hvis hønsehuset og gården skulle ligge 2,5 m fra skel ville anlægget stå midt ude i haven, og det duer ikke. Desuden må der ikke være lys i hønsehuset før kl. 7 i hverdagene og 9 i weekenderne hvis man holder hane. Derfor er den idé nok også ude, da hønsene jo skal have lys om vinteren for at lægge æg. Iøvrigt skal både tag og vægge lydisoleres hvis der holdes hane.

Heldigvis er vores naboer rigtig flinke, og vi kunne ikke forestille sig at de ville have noget imod at vi anlagde et hønsehus og gård op af hækken, så vi går nu videre med planlægnignen. Vi vil selvfølgelig spørge naboerne først - og iøvrigt prøve at bestikke dem ved at love dem friske æg i de næste mange år  ;). Går det ikke har vi et alternativt sted at kunne placere anlægget, men så kniber det med pladsen til volieren der ville blive lige det mindste, og det vil blive lidt bøvlet at anlægge strøm - men lad os nu se hvad naboerne siger først.

Sjov historie med din høne der faldt i baljen i øvrigt - det var pænt af hanen at "ringe 112".

Hilsen Tanja
Venlig hilsen Tanja

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2009, 17:59 »
Hejsa Tanja
Først vil jeg ønske dig så  <. lig velkommen her til  <I
Høns er godt for både store og små, det er en fantastisk givende hobby.
Jeg vil også sige, pas på naboerne ikke klager så i må pille det hele ned igen og når i skal bygge så byg IKKE for småt. Det plejer at gribe om sig  *f (taler af erfaring  *e)

Ang vinyl / lenolium så har jeg dette i mine huse. Jeg er den lykkelige ejer af en gammel svinestald med bokse så der går mine. På gulvet er der, pga det før var til grise, spalter som er så store at al deres strøelse,mad,samt kyllinger nemt kan falde ned. Jeg har derfor været hos en tæppemand og købt nogle gamle rester vinyl til at lægge på over det hele.
Det er bare super, nemt at rengøre og sikker for store som små  <C <S
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 10 Maj , 2009, 19:17 »
Hej Linda

Tak for velkomsten.

Min kæreste smutter ind til naboen i morgen og får sig en sludder om hønsene bag deres hæk, så må vi håbe de går med til det. Vores hæk er over 2 m. så de ville nu ikke kunne se hverken voliere eller hønsehus, men selvfølgelig vil de kunne høre dem. Jeg går ikke ud fra de lugter når hønseholdet bliver på 4-5 høns og der bliver gjort rent som der skal?

Placeringen bliver tæt ved beboelse - er det godt eller skidt? Volieren kommer til at være ved vores udestue/carport og hos naboen vil det svare til slutningen af deres hus hvor de har deres havegang om til græsplænen.

Rart at vide med vinylgulvet. Jeg har læst på kommunens hjemmeside at det også er et krav at hønsehuset er hævet min. 35 cm. fra jorden, så vi må igang med at tegne og være lidt kreative.

Hilsen Tanja
Venlig hilsen Tanja