De allerfleste høns klarer sig ganske udemærket i selv ret hård frost, bare der er tørt og det er fri for træk.
Den størrelse i påtænker at bygge, er rigeligt, der bliver også plads til kyllinger ind imellem.
Jeg vil mene, at i uden besvær kan have mindst 10 høns i det hus.
Det kan selvfølgelig være en fordel at isolere huset, specielt hvis der ikke er langt til naboer, da dette isolerer for lyden også, hvis i skal have en hane til at gå også. (Det er altså nogen gange sjovere at ha' en fuldendt flok med hane).
Det kan diskuteres, om der skal være vindue i huset, for det betyder at hanen begynder at gale tidlig morgen, om sommeren. Man kan selvfølgelig kombinere med et automatisk lukkesystem til hønselemmen, og lade denne trække et gardin eller en plade fra vinduet også. Det var helt sikkert noget, jeg ville gøre hvis jeg skulle til at bygge et nyt hus idag. (Fordi jeg ikke har langt til naboer)
Hvis i bruger vandfaste krydsfinerplader, så skal i tage og give dem noget alligevel, også indendøre, da dette letter rengøringen senere. Jeg kunne godt forestille mig, at man havde evt linoleum på gulvfladen, da dette er vandfast, og så med sand og spåner ovenpå, så vil man altid kunne rense helt i bund, men det er bare min ide, har ikke hørt om dette fra andre.