Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget D-vitamin?  (Læst 8501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Hvor meget D-vitamin?
« Dato: 15 Januar , 2016, 20:28 »
Jeg har en høne, som lægger så tyndskallede æg, at de fleste går i stykker. Enten i redekassen, eller så snart jeg tager - meget forsigtigt - om ægget.
Hvis hønerne opdager det er gået i stykker, spiser de det - men jeg tror ikke der er tale om bevidst æg-spiseri.
Efter at have læst om kalkmangel og d-vitaminmangel herinde, har jeg købt D-vitamindråber til børn. Doseringen til spædbørn er 5 dråber om dagen. Jeg har valgt at prøve med 4 dråber til 4 høner - men er der nogen som ved, hvor meget en høne bør få? (Fedtopløselige vitaminer må jo ikke overdoseres).
Og hvor lang tid der mon går, til jeg får holdbare skaller?
Hvis jeg altså får holdbare skaller. Det er en høne der lægger store æg, men det har den altid gjort. I starten lagde den nogle gange æg med to blommer (uden ægget gik i stykker), mit rekordæg er 99 g. -det er stort :o
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvor meget D-vitamin?
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2016, 07:36 »
Koncentreret D-vitamin kan være svært at dosere til høns og overdosering er meget skadeligt. Det er meget bedre at give hønsene levertran.
Levertran indeholder ud over D-vitamin også DHA og EPA, som er omega3-fedtsyrer samt A-vitamin
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2016, 09:11 »
I min gamle hønsebog har jeg et tal der siger: 50 enheder D3 dagligt pr høne - for god ydelse og stærk skal.
Til rugeæg gives 100 enheder D3 dagligt.

Forsøg har vist at æglægningen i et lille hold høns blev forbedret fra 54 til 73 æg. Udrugningsprocenten for kyllinger steg fra 43% til 57% ved tilskud med D3. Ved tilskud i 5 vintermåneder.

For A-vitamin sås at høns uden tilskud gav 0 % udrugede kyllinger. Med tilskud 57%. Dødsfald 30% uden tilskud og 0% med tilskud.

Det betyder helt sikkert noget - problemet er at det opgives i ie (internationale enheder) og ikke i mygram, som er det jeg oftest er stødt på. Der må være en omregningsfaktor - medmindre det er det samme????

D vitamin fremmer udnyttelsen af kalk og fosfor - det der forbener på knoglerne og mon ikke også det påvirker kalkdannelsen på æggene- så det er også nødvendigt at der er tilstrækkeligt af det. Fosfor er bundet i majs og havre ( indeholder ikke fytase, der skal nedbryde fytinen, der binder mineralerne) - for meget havregryn til kyllinger giver fosformangel og bløde knogler ( Rakitis= Engelsk Syge). Det nytter ikke at give D-vitamin hvis der er mangel på kalk og fosfor.

Jeg har også haft problemer med tyndskallede æg og dertil tilløb til Rakitis hos nogle unghaner - så derfor jeg har forsøgt at finde ud af sammenhængen.
Problemet blev dog først løst for mine høns da jeg efter råd herinde på forum blev anbefalet også at give mangantilskud.

De grove skaldele på korn indeholder fosfat, men for fuld udnyttelse skal de iblødsættes mindst et par timer for at fytasen kan få tid til af virke. Klid kunne være en mulighed - blot ikke havreklid. Så vidt jeg husker indeholder kål også fosfat.

Læste fornylig at for meget D-vitamin giver øget risiko for hjertestop - og som du nævner er det vigtigt at det ikke overdoseres. Blandt de første polarfarere døde nogle fordi de spiste for meget isbjørnelever  - af vitaminforgiftning!

Min gamle bog hedder: Fjerkræ. Håndbog for den praktiske fjerkræholder. Afsnittene og vitaminer og mineraler står på side 72-82 i bind 2.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2016, 10:46 »
Vist noget med at 1 foderenhed svarer til et kg bygs foderværdi - eller sådan noget. Om internationale foderenheder er noget andet ved jeg ikke. Mygram er jo en ren vægtenhed så det kan ikke være det samme. Er der ikke nogen kloge hoveder herinde der ved noget om det?

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2016, 16:26 »
Vist noget med at 1 foderenhed svarer til et kg bygs foderværdi - eller sådan noget. Om internationale foderenheder er noget andet ved jeg ikke. Mygram er jo en ren vægtenhed så det kan ikke være det samme. Er der ikke nogen kloge hoveder herinde der ved noget om det?
Du har ret Lene.Een foderenhed i kornfoder = 1 kg. byg men der må være andre retningslinier når det er vitaminer vi taler om.Jeg har ikke kunnet finde noget om emnet.Måske andre har mere energi og tålmodighed.Det kunne være interessant at finde en passende dosering til høns og vagtler.Det er måske noget for Finn.Han plejer at gå i dybden med problemer / løsninger.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2016, 18:34 »
Uha, hjertestop lyder ikke godt  :-[ Det kunne være at jeg skulle købe levetran i stedet for - men det løser jo sådan set heller ikke doseringsspørgsmålet....

I det hele taget BURDE mine høns slet ikke mangle noget. Det har fuldfoder (og skaller) ad libitum. Og fuldfoderet skulle netop sikre at de fik alt. Derudover får de lidt godbider i form af egen hønseguf eller byg 1-2 gange om dagen, og så det grønt jeg har i overskud. Ofte er det endda spiret byg de får.

5 dråber af min D-vitamin er 400 IE eller 10 ug(mygram). Det vil sige, at én dråbe er 80 IE (2 ug).
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2016, 00:21 »
@Lene71 - Det er jo en god oplysning så er der da noget at regne med.

50 enheder dagligt giver 350 enheder på en uge - det må svare til 1 dråbe dagligt i 5 dage i en uge = 400 enheder. Sådan ca. Det gemmes jo i kroppen så ikke nødvendigt at give hver dag.

De højtydende høner kører måske på grænsen af hvad deres krop kan klare. Den jeg havde flest problemer med mht skal, er en særdeles flittig æglægger og ovenikøbet med store æg 75-80 g næsten dagligt i et år. Rekord 110g! Da hun gik i fældning gik det rent galt med skallen og rigtig mange æg er gået tabt. De høner der lægger knap så store og knap så mange æg er måske i sidste ende mere stabile - så det er lettere at have æg året rundt. Har lidt overvejet om ikke de vil være bedre at avle på- selvom man bliver så imponeret af de der superhøner og deres store æg.
I foråret hvor jeg havde problemer med unghanerne var der lange perioder med overskyet vejr. Efteråret har også været regnfuldt så måske hønsene ikke selv får dannet nok D-vitamin. Det er så bare de højtydende og kraftigvoksende der får symptomer. Bare en tanke - lommefilosofi :)

Lige nu giver jeg en lille sjat levertran i aftenfoderet næsten dagligt - men dosis kan jeg ikke regne ud. På flasken står intet om hvor meget der er af de forskellige vitaminer og heller ikke om det er D3, som er langt det mest effektive. men mon ikke man kan google det.

Kom lige i tanke om at der jo også er vitaminer i foderet så måske man skal køre med mindre dosis af D-vitaminet som tilskud. De tal jeg har nævnt længere oppe i tråden er fra fodringsforsøg. Jeg er ikke helt klar over om tallene dækker over et tilskud der er givet ved siden af foderet eller om det er totaltal. Må lige nærlæse teksten i morgen.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2016, 00:34 Fra Lene Skelmose »