Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal/skal ikke sælge  (Læst 1367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lil-jan

• Passiv bruger
Skal/skal ikke sælge
« Dato: 12 Januar , 2016, 13:24 »
Hej alle i erfarne hønse ejere.

Jeg har et overskudsproblem; 2 hanekyllinger der begge er så smukke at jeg ikke nænner at slagte dem. Hvad gør jeg?

Jeg har besluttet at den ene 23 uger gamle hanekylling (blanding af kochin og maran) skal være avlshanen når den nuværende avlshane skal slagtes til foråret. Nr. 2 hane er en 33 uger gammel ægte tværstribet sølvrandet wyandot.

Fik i dag den ide at jeg måske kan lade begge haner være i hønsegården, for de kommer fint ud af det med hinanden. De har begge vist stor interesse for det modsatte køn og begge galer så det er en fryd. Den gamle hane er nærmest gået på pension i den henseende.

Eller skal jeg sælge wyandotteren og hvornår vil være en god tid. Han er en øko-hane. Vil allerhelst beholde begge.

Hilsen lil-jan  ::)
4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skal/skal ikke sælge
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2016, 15:10 »
Hvor meget plads har de til rådighed og hvor mange høner? At ha to haner sammen kan gå godt et stykke tid, men som regel får det en pludelig ende en dag de har set sig gale på hinanden, og hvis man ikke er der til at skille dem ad, så bliver en eller begge skadet alvorligt eller slået ihjel. At de går fint sammen nu er ikke at sammenligne med til foråret når de er kønsmodne og der er gang i forårshormonerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2016, 18:36 »
De to haner kan måske enes, måske ikke, det vil vise sig. Desværre kan man ikke sige hverken ja eller nej. Du skal dog helst have mere end 10 høner, da hønerne ellers vil blive trådt alt for meget. Jeg havde to brødre der kom fint ud af det med hinanden. De passede ca. 20 høns til sammen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2016, 22:47 »
Info: en hane kan ikke både være tværstribet og sølvrandet, så den må en af delene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lil-jan

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2016, 09:36 »
Hej

Jeg har 7 høner, så ja - det er sikkert for lidt til 2 haner. Jeg har god plads i både hønsehus og hønsegård henholdsvis ca. 20 og 50 m2.
Jeg må nok se om jeg kan finde en køber til wyandotten.

Og tak for rettelsen Lene - hanen er tværstribet i sort/hvid så mon ikke bare den er tværstribet. Den har rosenkam. Jeg ville så gerne at den havde været en høne så måske kan jeg bytte.

Hilsen lil-jan

4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2016, 13:22 »
Kunne det være en mulighed at dele hønsehus og gård i to?

Offline lil-jan

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2016, 21:33 »
Ja, jeg kan sagtens dele både hønsehus og gård op i to, men det er den mulighed jeg bruger når jeg får kyllinger - var så heldig at have to hold kyllinger sidste år.