Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns ( race ) kan gå sammen  (Læst 11193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kirsa

• Passiv bruger
Hvilke høns ( race ) kan gå sammen
« Dato: 12 Januar , 2016, 13:15 »
Hejsa  :)
Jeg har haft høns før, og vil nu have igen  :)
Jeg vil gerne have lidt forskellige, hvilke racer kan jeg sætte sammen ??  Jeg har tænkt på Orpington og Australorps, men er meget åben for andre forslag ! Vil også gerne have silkehøns ( har haft før )
Er spændt på jeres svar  :)

Offline Alice

• Bruger
Sv: Hvilke høns ( race ) kan gå sammen
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2016, 14:50 »
Du kan sagtens have silkehøns sammen med store høns, men hanen må ikke være for stor og tung. Det er synd for de små høns, hvis hanens opmærksomhed indskrænker sig til brutal voldtægt i ny og næ. De vil ligesom alle de andre gerne have positiv opmærksomhed.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2016, 15:03 »
Jeg ved at en herinde har problemer med at få australorps og orpington til at gå sammen. Men ellers generelt skal du vælge enten tunge racer eller lette racer. Jeg har silkehøns sammen med susesx, engelsk araucana, plymouth rock og nogle blandinger. Høns er meget individuelle med hvem de accepterer at bo sammen med, og jeg har måtte fjerne den ene engelske araucana fra flokken fordi hun ikke kunne tåle synes af silkehøns, selvom hun er vokset op i flokken med en silkehøne som skrukmor. Den anden EA fra samme kuld, går fint med de andre.

Prøv at beskriv hvad du gerne vil ha ud af dine høns (æg, kød, tamme nussedyr, skal de udruge kyllinger) og hvor meget plads de får til rådighed ude og inde. Så er det nemmere at komme med forslag til racer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2016, 18:45 »
Jeg har mange forskellige racer til at gå sammen og det går fint, endda på tværs af størrelser. Jeg har eks-burhøns, maran, araucana, hollandsk dværg og blandingshøns til at gå sammen, og det går rigtig fint. Den største høne vejer nok ca. 3 kilo og den mindste høne ca. 400 g. Jeg ville tro at australorps og orpington godt kunne gå sammen, når blot de bliver sammenført på samme tid.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Kirsa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2016, 11:18 »
Jeg har tænkt meget på det, siden igår, og for min børns skyld tænker jeg at få 4 høns som er æglægnings klar, og så til forår/sommer, få 3-4 rugeæg af silkehøns, så vi prøver at få kyllinger :-)
Jeg vil gerne have lidt forskelligt.....  Det er primært til hygge og selvfølgelig æg :-) så det må også gerne være nogle der lægge rimlig mange æg.
De vil have mulighed for at gå frit i noget af haven ca. 5 X 10 meter og en hønsegård på ca 2,5 x 4 meter + hus. ;-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 13 Januar , 2016, 11:43 »
Ingen ben i det, hvis det er ordentlige høns og pladsen ikke er for trang, det eneste minus er hvis hanen er meget stor til nogle af hønerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Januar , 2016, 11:47 »
Faverolles nævnes også ofte som den sødeste bamse. Dertil er den en relativt flittig æglægger, og skulle have noget af det lækreste kød. Man behøver dog ikke slagte kælehønsene  /o
Selv har jeg Sussex, og synes selv de er mægtigt søde. De trisser rundt efter mig og man skal passe på ikke at falde over dem  ;D
Hanen er dog lidt af en kryster synes jeg nu, men meget rolig. Faktisk er det flere dage siden jeg hørte ham gale.
De er også flittige æglæggere.

Til foråret får mine børn Moderne Engelske Dværg Kamphøns (MEDK), da de skulle være nogle af de mest fortrolige og kælne høns der findes. Og min datter glæder sig!

Du skal dog nok være opmærksomme på at årstiden er ikke den bedste for æglægningsklare høns, medmindre du køber hybrider. Men prøv f.eks. at søg på
1.6 Sølvgrå Sussex