Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ? Om skrukker  (Læst 6116 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
? Om skrukker
« Dato: 10 Januar , 2016, 18:42 »
Jeg har tre dværg kochin og en blandings dværghøne som jeg forventer alle bliver skrukke i løbet af feb-marts måned. Jeg har læst at det ikke er godt at have skrukhøner til at gå sammen, idet de kan jage hinanden af reden, bytte reder, eller hvis den enes æg klækker før de andres, kan de andre høner finde på at gå af reden...  Passer dette?
Derudover, hvis de ikke må gå sammen, hvor langt imellem dem skal der så være? Kan de fx være i samme hus, men med et par meter imellem? Kan de fx gå op og ned af hinanden i hver sin ende af en voliere?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: ? Om skrukker
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2016, 21:13 »
Generelt kan man sige, at man får størst held af at dele skrukkerne op. Så er der ikke risiko for at de går på den forkerte rede eller de andre ting, du selv nævner. Jeg har ikke oplevet at en skruk er gået af reden fordi den kan høre en anden skruks kyllinger. De kan sagtens gå lige ved siden af hinanden, bare adskilt af trådnet. Jeg har nogle volierer på ca 3x1,2 m, der har jeg to silkeskrukker adskilt af trådnet. Der går de til kyllingerne er ca 2-3 uger gamle, og så bliver de lukket sammen på noget større plads.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2016, 21:54 »
Jeg har i 2 omgange haft skrukker til at gå sammen.

De første 2 blev holdt adskilt i 10 dage (de fik nu daggamle kyllinger samtidigt). Det tog ret lang tid, før de accepterede hinanden og hinandens kyllinger, da de senere skulle gå sammen. Det var altid "mine børn, den andens møgunger".

Anden gang rugede 2 høns ved siden af hinanden i hver sin redekasse, men adskilt af trådhegn da de første kyllinger klækkede. Den enes kyllinger klækkede 1 uge før den andens ene kylling. 1 dag efter den sidste kylling var klækket, blev de lukket sammen. Det gik flot. Kyllingerne havde 2 mødre, der solidarisk deltes om opgaverne, og den sidste lille fik søskende.

Det kommer vel an på hønernes temperament. De sidste to var blide, tolerante høns, en af de første var en strid silkemadamme.

Men man skal nu nok være meget opmærksom i starten. Jeg har læst på en svensk hjemmeside, at høner kan blive så alvorligt uvenner over kyllinger, at de senere ikke kan være i samme hønsegård.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2016, 22:27 »
I sommers (2015) havde jeg 2 skrukker gående. De var gode veninder, da de er vokset op sammen. Men alligevel tog det relativt lang tid, før de kunne gå sammen, efter de havde fået kyllinger. Fejlen var nok, at den ene blev holdt helt væk fra den øvrige flok. Hun og kyllingerne gik i en hønsefræser for sig selv, i en anden del af min have.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2016, 06:59 »
Hmm det lyder som om jeg godt kunne have dem i samme hønsehus, men skal de så være opdelt? Vi har to huse med helt lukkede volierer, som åbner op i en stor fælles hønsegård uden overdækning. Jeg ville gerne kunne holde skrukker i det ene hønsehus med voliere og så de øvrige høns i det andet hus, voliere og hønsegård. Ellers går vi også med planer om en hønsefræser til skruk og kyllinger, men kan de godt ligge der mens de ruger? Den får selvfølgelig et vandtæt hus i den ene ende.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2016, 08:39 »
De kan godt ruge i en hønsefræser eller skrukhus. De kan bare være svært at flytte dem fra hvor de oprindeligt har lagt sig til at ruge.

Jeg bruger kattetoiletter til redekasser, og når en skruk har lagt sig, så flytter jeg dem i redekassen. De bliver så også kun flyttet til et andet sted i samme stald, så det stresser dem ikke så meget som hvis de skulle flyttes til en hønsefræser, men det hjælper helt sikkert at det er den samme redekasse. Nogen gange spærer jeg bare af for de andre høns omkring reden, så de ikke forstyrrer skrukken.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2016, 14:45 »
Hvis man vil beholde kyllingerne, er det en god idé at lade dem vokse op med de andre høns. I starten skal de bare kunne se hinanden (de store høns opfatter kyllerne som en slags teater, som ivrigt følges). Når de er nogle uger, viser skrukken selv, at nu vil de gerne slippes ud af de snævrere forhold. Hun passer fint på kyllingerne og forsvarer dem, men der skal selvfølgelig være rigelig plads, og der skal være mulighed for kyllingerne at løbe ind, hvor de store høns ikke kan følge dem. De skal også have deres mad under en netkasse el.a., hvor de kan spise i fred.

På denne måde er kyllingerne accepteret af flokken. De rangerer nederst, men de opfattes ikke som fremmede. Vel som i en "naturlig" hønseflok.

Ulemper ved denne fremgangmåde kan være, at jeg havde på fornemmelsen, at hønsene var ved at få pip af at høre på kyllingerne og skrukken, som også invaderede redekasserne på skift, og det gav selvfølgelig en del ekstra rengøringsarbejde.