Jeg har fået en henvendelse fra Den gamle By, Danmarks Købstadsmuseum om gode råd og oplysninger. Nogen der kan hjælpe, vil det være alletiders
I forbindelse med den højst tiltrængte renovering af Garveriet i Den moderne By trues Gåseengen af at skulle bebygges, hvorved gæssene (pt 4 ialt) mister deres domæne. vi arbejder på en redningsplan i form af at give gæssene og ænderne nye redehuse i vores sø. Det vil også løse det stigende problem med ræve og forvildede hunde. Indhug i vore hønsegårde har desværre endegyldigt besvaret spørgsmålet om, hvorvidt Botanisk Have har en selvstændig rævebestand.
Jeg vil derfor gerne spørge, om I kan hjælpe os med gamle fotografier, tegninger og eventuelle planer over "gåsehuse", andehuse på vand? Enhver oplysning vil være værdifuld for os.
Jeg regner med, det er bedst at spørge jer, hvorvidt man har haft tradition for sådanne redehuse på vand. jeg er udmærket klar over, at såfremt de har eksisteret, har de været til pryd ved herregårde, større gårde, da de jo er uforenelige med rationel fjerkræavl.