Nu er frosten heldigvis væk igen, og alle hønsene overlevede

Metoden endte vist mest ud med den jeg havde fået af min hønsehandler: Høns lærer at drikke, når der er vand tilgængeligt

Så jeg gav dem frisk vand inden jeg gik om morgenen, så snart jeg var hjemme igen om eftermiddagen, og så igen inden mørkets frembrud.
Hønsevanderen blev fjernet, den fryser for hurtigt. Jeg brugte i stedet en overskåret plastikdunk, sat i hjørnet af hønsegården. Problemet med plastdunken er risikoen for at den vælter (mine aktive hybrider kan nærmest vælte alt - også en hønsevander).
Vedr. varmt vand, så fortalte min forhandler mig, at høns altid skal have vand fra den kolde hane om vinteren. Det er ikke godt at de bliver "varmet op indefra" når de skal gå rundt udenfor i kulden.
Men mit problem er ikke for alvor løst - den kan jo blive frostvejr igen når som helst - og i december var der dage, hvor jeg ikke nåede hjem inden hønsene gik i seng. Og det dur jo ikke, hvis deres vand har været frosset siden kl. 8 om morgenen

En forlængerledning kan sagtens nå fra huset. Problemet er bare, at den ikke kan komme ud af huset, uden at et vindue står på klem. Og det dur ikke, hverken pga. indbrud eller kulde. Men hvis jeg kunne finde noget strøm, hvor ledningen er tynd som en termometerføler eller højtalerledning, er der ikke de store problemer. Men det kræver nok en varmeplade, der kører på 12 Volt.
Jeg har tænkt på isolering af vandbeholderen - problemet er bare, at det er overfalden af vandet der fryser først. Så uden omrøring opnår jeg nok ikke meget.
Det vigtigste er nok, at placerer vandet, hvor der er så meget læ som muligt. Jeg overvejer også noget med nogle flydende genstande på overfladen. Men kan hønsene finde ud af at drikke, hvis der flyder kugler, korkpropper eller gule badeænder rundt på overfladen?