Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd til frostfrit vand?  (Læst 21999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
Sv: Gode råd til frostfrit vand?
« Svar #30 Dato: 07 Januar , 2016, 08:16 »
hej lene
vi får vel en opdate på hvilken metode du har valgt
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #31 Dato: 10 Januar , 2016, 13:44 »
Nu er frosten heldigvis væk igen, og alle hønsene overlevede ::)
Metoden endte vist mest ud med den jeg havde fået af min hønsehandler: Høns lærer at drikke, når der er vand tilgængeligt :police:
Så jeg gav dem frisk vand inden jeg gik om morgenen, så snart jeg var hjemme igen om eftermiddagen, og så igen inden mørkets frembrud.
Hønsevanderen blev fjernet, den fryser for hurtigt. Jeg brugte i stedet en overskåret plastikdunk, sat i hjørnet af hønsegården. Problemet med plastdunken er risikoen for at den vælter (mine aktive hybrider kan nærmest vælte alt - også en hønsevander).
Vedr. varmt vand, så fortalte min forhandler mig, at høns altid skal have vand fra den kolde hane om vinteren. Det er ikke godt at de bliver "varmet op indefra" når de skal gå rundt udenfor i kulden.
Men mit problem er ikke for alvor  løst - den kan jo blive frostvejr igen når som helst - og i december var der dage, hvor jeg ikke nåede hjem inden hønsene gik i seng. Og det dur jo ikke, hvis deres vand har været frosset siden kl. 8 om morgenen  :(
En forlængerledning kan sagtens nå fra huset. Problemet er bare, at den ikke kan komme ud af huset, uden at et vindue står på klem. Og det dur ikke, hverken pga. indbrud eller kulde. Men hvis jeg kunne finde noget strøm, hvor ledningen er tynd som en termometerføler eller højtalerledning, er der ikke de store problemer. Men det kræver nok en varmeplade, der kører på 12 Volt.
Jeg har tænkt på isolering af vandbeholderen - problemet er bare, at det er overfalden af vandet der fryser først. Så uden omrøring opnår jeg nok ikke meget.
Det vigtigste er nok, at placerer vandet, hvor der er så meget læ som muligt. Jeg overvejer også noget med nogle flydende genstande på overfladen. Men kan hønsene finde ud af at drikke, hvis der flyder kugler, korkpropper eller gule badeænder rundt på overfladen?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #32 Dato: 10 Januar , 2016, 13:58 »
Jeg har haft fugle hele mit liv, og de har altså altid kun fået vand en gang om dagen, og jeg har sjældent haft dødsfald i frostperioder, og aldrig noget der kunne kobles til vandmangel. Jeg har så også en isoleret stald, hvor der skal fryse en del for at vandet fryser, så det har jo ikke været flere uger i træk de har manglet vand. De kan sagtens klare et par dage hvor de kun får vand en gang om dagen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

• Bruger
« Svar #33 Dato: 10 Januar , 2016, 14:05 »
En kabeltromle eller en forlængerledning er ofte tykkere end den almindelige flade ledning til indendørs brug. Du kan måske lukke vinduet, selv om der er en kort flad ledning, som sluttes til kabeltromlen/forlængerledningen udenfor. Du skal så sikre dig, at samlingen udenfor er i tørvejr.