Gode råd søges!
Er siden 1/4 den ellers heldige ejer af en lille skøn, broget hønseflok på 6 individer. Alt er gået så fint indtil for en uges tid siden, hvor min sølvgrå Sussex, Ruth, pludselig er begyndt at vakle og bruger det meste af dagen på reden. Hun har vandtynd diaré og er holdt op med at soignere sig. Hun spiser og drikker villigt men tilsyneladende kun, når jeg nøder hende (med hønseguf). Ruth har hidtil været flokkens fører men oplever nu hak og udskæld fra de resterende i gruppen, når hun vover sig ud.
Lige på nær fra Valborg, som er min skønne gule Orpington. For nogle dage siden begyndte Valborg at putte sig ind ved siden af Ruth i reden både dag og nat. Selvfølgelig med det til følge, at ingen nu kan komme ind og aflevere æg - og måske derfor får jeg næsten heller ikke længere æg. Men årstiden spiller måske også ind?!
Imidlertid opdagede jeg så i forgårs, at Valborg havde en utrolig hård og stor kro. Herinde kunne jeg så læse om forstoppelse og begyndte straks massage og gav hende både olie og vand på sprøjte og efter få timer syntes tilstanden at bedre sig, og i aftes både spiste og drak hun og gik på pinden sammen med de 4 andre. Til morgen var kroen blød, og Valborg sprang ud sammen med flokken, da jeg lukkede op, men Ruth var mere tøvende. Kom dog ud men hun falder konstant over mod venstre side og hvis ikke jeg (eller noget) støtter hende, lægger hun sig ned for at drikke.
Desværre har Valborg i løbet af dagen atter taget plads ved siden af Ruth i reden, og jeg fornemmer, at hun ikke har spist særlig meget. Dog har de begge drukket en del og været en lille tur ude i gården. Valborg har også brugt tid på at soignere sig, og hun ser stadig flot ud, hvorimod Ruth efterhånden virker lidt skravlet.
Der er selvfølgelig flere detaljer, men for at det ikke skal blive en hel roman, vil jeg gerne høre, om nogen har et bud på, hvad jeg skal stille op.
Jeg synes, det er underligt, at jeg har to syge høner på én gang, og det tilsyneladende ikke er det samme, de fejler. Jeg har overvejet at fjerne Ruth fra flokken, og ville som sådan heller ikke være i tvivl, hvis hun var holdt op med at spise. Men så længe hun spiser, er der vel håb, eller???
Mine høns har et meget fint hønsehus og en relativt stor gård, ligesom de jævnligt bliver lukket ud i en endnu større gård. De har altid adgang til frisk vand og bliver fodret med kraftfoder til læggehøns + grønt og hønseguf med hvidløg. De får ofte besøg og virker ellers til at stortrives.