Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syge høns  (Læst 6007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gittehille

• Bruger
Syge høns
« Dato: 01 Januar , 2016, 23:09 »
Gode råd søges!
Er siden 1/4 den ellers heldige ejer af en lille skøn, broget hønseflok på 6 individer. Alt er gået så fint indtil for en uges tid siden, hvor min sølvgrå Sussex, Ruth, pludselig er begyndt at vakle og bruger det meste af dagen på reden. Hun har vandtynd diaré og er holdt op med at soignere sig. Hun spiser og drikker villigt men tilsyneladende kun, når jeg nøder hende (med hønseguf). Ruth har hidtil været flokkens fører men oplever nu hak og udskæld fra de resterende i gruppen, når hun vover sig ud.
Lige på nær fra Valborg, som er min skønne gule Orpington. For nogle dage siden begyndte Valborg at putte sig ind ved siden af Ruth i reden både dag og nat. Selvfølgelig med det til følge, at ingen nu kan komme ind og aflevere æg - og måske derfor får jeg næsten heller ikke længere æg. Men årstiden spiller måske også ind?!
Imidlertid opdagede jeg så i forgårs, at Valborg havde en utrolig hård og stor kro. Herinde kunne jeg så læse om forstoppelse og begyndte straks massage og gav hende både olie og vand på sprøjte og efter få timer syntes tilstanden at bedre sig, og i aftes både spiste og drak hun og gik på pinden sammen med de 4 andre. Til morgen var kroen blød, og Valborg sprang ud sammen med flokken, da jeg lukkede op, men Ruth var mere tøvende. Kom dog ud men hun falder konstant over mod venstre side og hvis ikke jeg (eller noget) støtter hende, lægger hun sig ned for at drikke.
Desværre har Valborg i løbet af dagen atter taget plads ved siden af Ruth i reden, og jeg fornemmer, at hun ikke har spist særlig meget. Dog har de begge drukket en del og været en lille tur ude i gården. Valborg har også brugt tid på at soignere sig, og hun ser stadig flot ud, hvorimod Ruth efterhånden virker lidt skravlet.
Der er selvfølgelig flere detaljer, men for at det ikke skal blive en hel roman, vil jeg gerne høre, om nogen har et bud på, hvad jeg skal stille op.
Jeg synes, det er underligt, at jeg har to syge høner på én gang, og det tilsyneladende ikke er det samme, de fejler. Jeg har overvejet at fjerne Ruth fra flokken, og ville som sådan heller ikke være i tvivl, hvis hun var holdt op med at spise. Men så længe hun spiser, er der vel håb, eller???

Mine høns har et meget fint hønsehus og en relativt stor gård, ligesom de jævnligt bliver lukket ud i en endnu større gård. De har altid adgang til frisk vand og bliver fodret med kraftfoder til læggehøns + grønt og hønseguf med hvidløg. De får ofte besøg og virker ellers til at stortrives.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge høns
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2016, 23:35 »
Har du tjekket dem for utøj?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gittehille

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2016, 07:53 »
Jeg har ikke umiddelbart mistanke om utøj. Ville de ikke klø sig? Og så ville det vel gælde dem alle?

Her til morgen stod Valborg klar til at komme med ud. Gik til vandet men ikke foderet.
Ruth kom ud i huset, hvor hun spiste fra min hånd og drak flittigt, stående. Så lidt bedre ud. Gik dog på reden straks efter fodringen.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 02 Januar , 2016, 09:35 »
Jeg synes ikke jeg har set mine klø sig, da de havde utøj, og det behøver ikke være alle, der er ramt. Nogen kan være hårdt ramt, mens andre ikke har noget.

Det kan i hvert fald ikke skade at tjekke. Har du overvejet om Ruth kunne være begyndende skruk?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gittehille

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2016, 08:05 »
Jeg kan ikke se tegn på hverken blodmider, lopper eller lus. (Desværre)
Status er lige nu, at Ruth spiser og drikker, når jeg er der. Hun kommer ud for at hilse på, vakler rundt og skynder sig ind igen. Vil helst ligge ned og æde. Hun har tydeligvis tabt sig.
Valborg er med ude, har atter sovet på pinden, men hun går ikke til foderet. Hun drikker meget og tusser bare lidt rundt. Kroen er nu blævre-blød, som om den kun indeholder vand?!
Jeg har prøvet at undersøge dem begge efter bedste evne, men ak......
Jeg har svært ved at vurdere, om det er anstændigt at  holde dem i live men vil så nødigt skulle til at finde mordvåbenet frem.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2016, 10:42 »
Blævreblød kro kunne være sur kro. Hønen kan godt se ud som om den spiser, men hvis man kigger efter sluger den meget lidt. Et lille skuespil for at se rask ud. På apoteket fås Zoolac - mælkesyrekultur - pasta til dyr. Har fået det anbefalet af dyrlæge til sur kro - for at genoprette balancen i kroen. A-38 oa surmælksprodukter kan også bruges.

Offline Gittehille

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2016, 23:16 »
Jeg har her til eftermiddag udtømt ca. 2-3 dl væske fra min Orpingtons kro ved at vende hende på hovedet og forsigtigt massere. Har derpå giver lidt A38 igennem en pipette, men hvor meget skal jeg mon give? Det er godt nok svært at stå som ny hønseholder og pludselig have to syge høner. Der er mange spørgsmål.
Til aften virker kroen som om, hun stadig kun drikker. Den er begyndt at svulme op igen. Hun har været ude med de andre i løbet af dagen, men putter nu igen hos Ruth i reden. Kan forstoppelsen have flyttet sig længere ned i kråsen, så der bare ikke er passage?
Ruths tilstand er ikke bedret. Det virker næsten som om, hun har haft en hjerneblødning. Hun falder hele tiden mod venstre, og hele dagen i dag har hun stået inde i reden og lænet sig op ad væggen. Jeg tror desværre dette bliver hendes sidste døgn.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2016, 05:31 »
Du skal vide, at til forskel for en forstoppet kro, hvor "noget" som oftest har blokeret for fødens videre passage fra kroen, så ligger der som oftest en bagevedliggende alvorlig sygdom, som årsag til den sure kro. Fordøjelsessystemet arbejder langsomt eller er ved at gå i stå, så kroen vil blive ved med at være væskefyldt.
Hvis den sure kro "kun" skyldes en svampeinfektion, så skal/kan den behandles medicinsk med Nystatin/Mycostatin - måske kan Zoolac hjælpe, som Lene foreslår - jeg tvivler dog, men det er et forsøg værd.

At tømme hønens kro, ved at vende den på hovedet og tvinge den til at kaste op, er en meget anstrengende øvelse for hønen og i værste fald kan den blive kvalt eller gå i chok.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gittehille

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2016, 06:22 »
Jeg har læst og læst på emnerne og står trods det ret rådvild tilbage. Syntes dog ikke der var meget andet at gøre end at tømme hende, da hendes kro bulede voldsomt ud og skvulpede.
Her til morgen er der desværre ingen bedring, så ......