Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æglæggere!  (Læst 4908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Æglæggere!
« Dato: 01 Januar , 2016, 16:37 »
Hvad gør man, når man opdrætter racehøns og mangler æg til husholdningen om foråret, pga. af at alle æggene ryger i rugemaskine og man ikke ønsker at støtte industrien/forhandlerne ved at købe deres hybrider.

Jo, man køber selvfølgelig lidt forskellige racer høner, som kan gå og lægge æg, samt være kønne at kigge på.
Og så er det er jo også lidt af en win win situation, for ikke nok med at der kommer æg nu til husholdningen i hele rugesæsonen, man kan også have flere smukke racer end dem man opdrætter.  /o

På billedet (som desværre er lidt diset) ses 0,1 maran - sort/kobber, 0,1 maran blå/kobber, 0,1 maran gråstribet/kobber, 0,2 sussex - brun sort/porcelænsfarvet, 0,2 amrock - tværstribet, 0,1 wyandot - sølv sort/randet, 0,1 wyandot - guld blå/randet, 0,1 wyandot - spættet og 0,1 wyandot - sølv blå/randet (ikke anerkendt farve, endnu).

Hanen er maran - gråstribet/kobber.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2016, 16:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Æglæggere!
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2016, 17:00 »
Jeg har også sådan en dejlig blandet flok, så der er masser af æg til husholdningen hele sæsonen :)

Kan se du også har en del skrukkende racer. Får de lov at ruge? Jeg har forsøgt at få nogen, det ikke skrukker så meget. Da jeg kun havde brahma og silkehøns, fik jeg ikke mange spiseæg om foråret ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 01 Januar , 2016, 17:06 »
Nej, jeg bruger ikke skrukker og ja, brahmaerne kan desværre godt skrukke en del. Og jersey kæmperne skrukke desværre også mere år efter år.

Meen det hænder da af og til at en får lov til at ruge kyllinger ud, men det er kun hvis, jeg f.eks. får en slat rugeæg efter rugesæsonen er stoppet og rugemaskinen slukket.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 01 Januar , 2016, 18:23 »
Det lyder som det helt rigtige - at have gode æglæggere hele året. Men med seriøs raceavl, må der skulle mange indhegninger til, for ikke at blande racerne. <J

Eller der er måske kun høner og ikke haner blandt de der skal forsyne husholdningen med æg.
Så skal æg sorteres meget nøjagtigt.

Sidste år, da jeg købte Brahma i stor, 1,3,8 var 3 af kyllingerne dværge - det var ikke hvad jeg skulle have. /d

Så pas godt på ikke at blande andet end det der skal blandes  ::)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 01 Januar , 2016, 18:36 »
Jeg har en silkehane i min blandede flok, så der ruger jeg kun silkeæggene ud. Kan godt se forskel på æggene for det meste, og hvis der skulle smutte en enkelt blanding med, så smager de jo også godt. Men det er nemt at se forskel på kyllingerne. Mine brahmaer går for sig selv, så der er ingen risiko for at de blander sig m de andre. Min maranhane har 6 maranhøner, 1 wyandot og en EA, så der kan jeg jo også se forskel på æggene.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 01 Januar , 2016, 19:18 »
Bare rolig, der er sørme styr på dem alle, så der sker ikke nogen "upsere". For ja, selvfølgelig skal der IKKE blandes noget sammen, i hvert fald ikke i en hele rugesæsonen. 

Der skal heller ikke ruges æg fra æglæggerlæggerflokken. De går heller ikke med hane mere, da maran hanen er flyttet ind til sine egne maran høner for 14 dage siden.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2016, 19:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 01 Januar , 2016, 19:53 »
Hvordan er reglerne egentlig for jer med rigtig mange høns? Skal I være registrerede nogen steder? Jeg holder mig pænt under de 30 voksne høns, for jeg gider ikke al det bøvl, men hvis nu engang......

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2016, 18:44 »
over 30, men under 100 skal du blot melde det til kommunen.

En formssag i det et hønsehold jo skal tælles i tusinder førend du kommer over DE grænsen for diverse miljøregler etc.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn