Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Død høne øv, øv, øv!!!  (Læst 1208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

• Bruger
Død høne øv, øv, øv!!!
« Dato: 20 December , 2015, 14:01 »
Jeg har nu til middag fundet "Perle", knap 8 mdr. gammel wyandotte høne, død i haven. Hønsegårdens smukkeste, lige begyndt at lægge æg.
Der var spredt fjer i en stribe på ca. 2 m, hun var angrebet på ryggen, hvor der var store sår, og der var plukket en lille smule kød under hud og fedtlaget.
Min gæt er spurve- eller duehøg. Vi har begge i nabolaget. Hvad pokker har man 2 flokhaner til, når en ung høne går til! En bekendt havde en skruk, som jog spurvehøgen på flugt (hun så det selv).
Nu raseriet er dæmpet lidt, har jeg plukket og renset hønen. 2,3 kg absolut nettovægt, 5 blommer.
Men nu går mit spørgsmål på. om det er ok at spise kødet. Normalt drypper blodet jo af, selvom der ikke er meget. Her var der blodansamlinger lige over det ene lår. Resten af kødet er lyst og pænt.
Jeg er sikker på, at hønen har været inde i nat, så drabet er sket lige nu, eller???? Jeg kommer  i tvivl. Hønen var stiv, da jeg fandt hende. Kan hun spises som et plaster på såret? Årets dyreste hønsesteg.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Død høne øv, øv, øv!!!
« Svar #1 Dato: 20 December , 2015, 14:46 »
Øv hvor ærgerligt :( Jeg ville ikke turde spise en der har været angrebet af rovdyr. Både klør og næb på rovfuglen er fulde af bakterier, der går i kødet på byttedyret.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 December , 2015, 21:15 »
Jeg ser ingen fare ved at tilberede en høne, som er dræbt af et rovdyr, for efter en tur i ovnen, er alle bakterier døde.

Alice! du har lagt dit indlæg ind under "hyggesnak"  ::)

Offline Alice

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 December , 2015, 21:23 »
Tak for jeres svar.

Ja, hyggeligt var det jo ikke.

Jeg er også sikker på, at når hønen gennemsteges, så er alle bakterier døde. Danske kyllinger har jo i en menneskealder været smækfulde af salmonella, og ulykkerne skete, når de ikke blev gennemstegt.

Jeg var mere i tvivl, fordi hønen ikke var hængt op, så blodet kunne løbe af. Jeg har kasseret det, der ikke var helt lyst og fint - og så kommer resten af flokken på slankekur, for damen var FED.
Jeg slagtede 2 unghaner for 1 uge siden, og de holdt den slanke linie, selvom de åd uafbrudt.

Venlig hilsen

Alice

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 21 December , 2015, 00:17 »
Så vidt jeg ved, så er det med at blodet skal væk fra vores slagtedyr, noget der engang havde relation til kristendom, jødedom og vist også muslims tro.
Blod betragtes som urent - set i et religiøst perspektiv.

Men smagsmæssigt betyder det intet. ::)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 December , 2015, 13:33 »
jøder og muslimer betragter blod som urent, mens kristne gerne indtager blodpølse og deslige :)
Sundheds/kostmæssigt er blod fint at spise og vikingerne lavede bl.a. pandekager med blod af slagtedyr :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn