Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Basale spørgsmål om støj og rotter i hønsehold  (Læst 20970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Basale spørgsmål om støj og rotter i hønsehold
« Svar #15 Dato: 21 December , 2015, 19:27 »
For en del år siden (før jeg fik gæs) havde en rotte slået sig ned inde i en væg i mit kolonihavehus. Jeg flåede væggen ned, rottesikrede og byggede op igen. For mig var det - udover ekstremt ulækkert - også dybt pinligt. Mit hus var, helt bogstaveligt, en vaskeægte rotterede!

Så jeg tilkaldte den kommunale rottefænger for at forebygge, at det skulle ske igen. Han fortalte mig, at der er rotter overalt. De tiltrækkes af mad, vand og mulighed for bolig. De har en aktionsradius på op til flere kilometer hver nat for at finde føde. Og i en haveforening, hvor der er afgrøder, nedfaldsfrugt og fodring af vilde fugle, vil de altid kunne finde mad. Det er der ikke noget at gøre ved. Det eneste, man kan gøre, er at forhindre dem i at slå sig ned ved at rottesikre al bebyggelse. Han lød fornuftig, og han arbejdede med rottebekæmpelse professionelt.

Hvis man har rottesikret både hønsehus og hønsegård, og hønsene kun fodres der, så har jeg svært ved at tro, at rotter kan blive et problem. Rotter er intelligente dyr, så de kan muligvis have lært, at lyden og lugten af høns kan betyde mad og boligmuligheder. Men når de indfinder sig og erfarer, at de ikke kan komme ind og ikke kan komme til maden - tja, mon ikke de så er kloge nok til at lede videre et andet sted?

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #16 Dato: 22 December , 2015, 16:13 »
Det er ikke tilladt at holde høns i min kolonihaveforening, men det vil jeg gerne lave om på.
Jeg er derfor ved at skrive et regulativ, som jeg meget gerne vil have stemt igennem til vores næste generalforsamling.
Jeg ved, at der en vis modstand mod hønsehold i foreningen, fordi mange mener at det lugter, larmer og tiltrækker mus og rotter. Så mit forslag skal være i den restriktive ende, for at kunne blive stemt igennem.

Jeg vil derfor ikke tillade haner. Men hvor mange høner kan man så have, uden at sarte naboer er generet af støjen?
Skal jeg ned på 6 høner, eller kan jeg godt stille forlag om 10? (10 bliver max. for at overholde kommunens regulativ).

Hvis jeg efterligner kommunens regler, kan "I perioden maj-november tillige accepteres kyllinger, indtil 2-3 måneders alder, dog maksimalt 10 stk."
Men hvor meget larmer kyllinger på 3 måneder? Og hvad med hanekyllinger, i hvilken alder starter de så småt med at gale?
For at det giver mening at have kyllinger (ud over de tilladte antal høner), synes jeg det må være med selvforsyning af kød for øje. Men er 2-3 mdr. ikke for tidligt at slagte i? I de tråde jeg har fundet her, har jeg fået indtryk af at slagtalderen er 4-6 mdr.

Hvilke dele i hønsehold, er det der kan tiltrække rotter? Er det selv hønen, foderet, strøelsen eller ekskrementerne.
Det er ikke tilladt at holde høns i min kolonihaveforening, men det vil jeg gerne lave om på.
Jeg er derfor ved at skrive et regulativ, som jeg meget gerne vil have stemt igennem til vores næste generalforsamling.
Jeg ved, at der en vis modstand mod hønsehold i foreningen, fordi mange mener at det lugter, larmer og tiltrækker mus og rotter. Så mit forslag skal være i den restriktive ende, for at kunne blive stemt igennem.

Jeg vil derfor ikke tillade haner. Men hvor mange høner kan man så have, uden at sarte naboer er generet af støjen?
Skal jeg ned på 6 høner, eller kan jeg godt stille forlag om 10? (10 bliver max. for at overholde kommunens regulativ).

Hvis jeg efterligner kommunens regler, kan "I perioden maj-november tillige accepteres kyllinger, indtil 2-3 måneders alder, dog maksimalt 10 stk."
Men hvor meget larmer kyllinger på 3 måneder? Og hvad med hanekyllinger, i hvilken alder starter de så småt med at gale?
For at det giver mening at have kyllinger (ud over de tilladte antal høner), synes jeg det må være med selvforsyning af kød for øje. Men er 2-3 mdr. ikke for tidligt at slagte i? I de tråde jeg har fundet her, har jeg fået indtryk af at slagtalderen er 4-6 mdr.

Hvilke dele i hønsehold, er det der kan tiltrække rotter? Er det selv hønen, foderet, strøelsen eller ekskrementerne.

Det bliver spændende at høre om dit forslag bliver vedtaget.Jeg tror det ikke.Det vil nok blive en "heftig"generalforsamling som munder ud i voldsomme diskutioner.Bliver forslaget vedtaget med et meget lille flertal , er der krig i foreningen men held og lykke med det.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline jni

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 23 December , 2015, 17:33 »
Men nu er det jo så relativt nemt at sørge for at høns ikke sviner med foderet og endvidere sørge for at de har spist op inden aften.

måske hjemme hos dig, men ikke nødvendigvis i en kolonihaveforening

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #18 Dato: 23 December , 2015, 17:51 »
Tanken om at holde høns i en kolonihave af idag, tiltaler mig ikke, mest set fra dyrenes side.
Uanset hvad, så er jordlodderne meget små - hvorfor mange kan hører hønsene - og det er garanteret ikke noget størsteparten af nutidens kolonihavefolk gider høre på.  <A

De haver jeg har besøgt gennem årene, har kun bestået af beboere der vil nyde freden og roen i en have med græs og få buske. Huset er indrettet med alle de bekvemmeligheder der kan presses ind  - ingen lever idag et simpelt liv - de dyder der en gang var alfa og omega for kolonihavehuse eksisterer ikke mere.  :'(

Så høns vil ikke være velkommen - og hvad med vinterpasning. Man kan ikke forlade dem og så kun tilse dem en gang i døgnet.  /d

Glem det - er mit bedste råd.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 23 December , 2015, 19:48 »
Der findes da udemærkede kolonier for fjerkræ, så det kan da lade sig gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #20 Dato: 23 December , 2015, 20:32 »
Ja jeg kender ingen steder  :)

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #21 Dato: 26 December , 2015, 15:09 »
Tanken om at holde høns i en kolonihave af idag, tiltaler mig ikke, mest set fra dyrenes side.
Uanset hvad, så er jordlodderne meget små - hvorfor mange kan hører hønsene - og det er garanteret ikke noget størsteparten af nutidens kolonihavefolk gider høre på.  <A

De haver jeg har besøgt gennem årene, har kun bestået af beboere der vil nyde freden og roen i en have med græs og få buske. Huset er indrettet med alle de bekvemmeligheder der kan presses ind  - ingen lever idag et simpelt liv - de dyder der en gang var alfa og omega for kolonihavehuse eksisterer ikke mere.  :'(

Så høns vil ikke være velkommen - og hvad med vinterpasning. Man kan ikke forlade dem og så kun tilse dem en gang i døgnet.  /d

Glem det - er mit bedste råd.
Jeg kan kun give dig ret i det hele , Hans Kurt.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #22 Dato: 27 December , 2015, 12:35 »
Jeg stiller forslag om hold af max. 6 høner og ingen haner. Så må jeg se om forslaget går igennem eller ej.

Og Hans-Kurt, jeg er så heldigt stillet at mine høner ikke skal vinterpasses i kolonihaven. Meningen er, at de skal flytte sammen med mig forår og efterår. Hvis jeg ikke får lov at have dem i min kolonihave, skal de til gengæld "sommerpasses" hjemme i helårsbeboelsen.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 02 Januar , 2016, 13:22 »
Du må melde tilbage om udfaldet !

Så skal dine høns altså flyttes 2 gange om året - med hvad det medfører. De bliver jo normalt noget forvirret over at blive flyttet og kan gå ud af æglægning. Så mindst 2 til 3 måneder om året vil de føle sig fremmed i nye omgivelser - måske. Mine dyr var 1½ måned om at vende sig til det nye sted (hos mig).

Om det så er bedre, at de skal sommerfodres på helårsadressen - når du flytter i kolonihaven (1. maj til 1. oktober ??) - det ved jeg ikke, men i et ½ år skal de altså kun tilses og fodres dagligt. Jeg går ud fra at der gælder de samme regler, for høns som for andet dyrehold - det med dagligt tilsyn.

Du får ikke den helt store glæde af at holde høns, vil jeg syntes. Husk, at der kan ske noget, som du burde gribe ind overfor, lige når du har forladt dem, til fordel for kolonihaven. Så går der måske 24 timer før du kommer igen. Det er længe at side fast i hønsetråden, hvis det er tilfældet.

Det er bestemt om sommeren, man har størst glæde af sine høns, når man time efter time kan side og følge dem. Det kniber det gevaldigt med en kold blæsende november dag, for ikke at sige en dag med snestorm.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #24 Dato: 02 Januar , 2016, 15:45 »
Hej Lene 71.
Det jeg får ud af det du skriver,er at du bor i hus med tilhørende have hvor du har dine høns.En kolonihave er i min verden,for folk der bor i lejlighed og gerne vil have et lille fristed man besøger nogle timer hver dag.Her i Esbjerg er der ikke kolonihaver hvor overnatning er tilladt men det er måske anderledes hvor du har have.Du har måske tid og energi til at holde to haver ? Der er heller ikke kolonihaver i hele Esbjerg Kommune,hvor man må holde husdyr,så jeg tror du løber i problemer med dit forslag.Dem jeg kender,der har kolonihave,kommer der for at stresse af og få fred og ro uden larm fra høns og duer og andet larmende fjerkræ.Jeg ville selv stemme imod dit forslag og blev det vedtaget,ville jeg opsige lejemålet på haven omgående. /d /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #25 Dato: 03 Januar , 2016, 12:36 »
Jeg skal prøve at huske at melde tilbage med udfaldet. Men der går lidt tid, da vi først har generalforsamling i slutningen af marts måned.

Jeg ser ikke et problem i at have høns i kolonihaver. Alle foreningerne rundt om min har ingen regler for hønsehold = det er tilladt , men kommunens regler skal overholdes.

Jeg tror Kolonihaver er noget andet i Københavns omegn end i Esbjerg. Her er det små sommerhuse med alle tænkelige bekvemligheder, hvor rigtige mange bor fra maj til september måned (flere bor der hele året rundt, selvom det er forbudt). Så med hensyn til liv, støj og færden, kan det i sommermånederne bedst sammenlignes med et villakvarter. Og det er ikke et lejmål du lige kan opsige :) Du skal ud og sælge beboelsen - med stort økonomisk tab til følge, hvis du har renoveret eller bygget til.

Og ja Leif, jeg holder 2 haver  8). Vinterbeboelsen er rækkehus, så der er kun 70 m2.

Jeg har ikke overvejet, at høns kan blive stresset af at blive flyttet til et nyt sted. Jeg troede kun det var et problem, når de skal sammenføres med nye individer og skal etablerer en ny hakkeorden. Mine lille flok på 4 høner vil blive flyttet i samlet hver gang.
Da jeg købte dem som hønniker i august måned, synes jeg ikke der var nogle som helst problemer. Allerede dagen efter lå de første æg i redekassen :), og jeg har ingen høner som hakker på de andre. Og mine 4 høner blev ellers revet ud af en stald, med en så stor flok, at de i følge bøgerne ikke kan have haft en hakkeorden.

I det knap halve år jeg har været hønseejer, er jeg bestemt blevet MEGET klogere, ikke mindst takket være det her gode forum. Så jeg ser bestemt et problem i, at sommer- eller vinterpasse høns med kun 1 dagligt tilsyn. Det er på ingen måder optimalt.
Men inden jeg anskaffede mig høns, var der - i det jeg fandt at læse - ingen grænser for hvor nemt det er. Faktisk læste jeg en bog om, hvordan man vinterpasser høns i en kolonihave med 2 ugentlige besøg (største udfordring er frostfrit vand). Så derfor så jeg ingen store problemer i sommerpasningen - jeg tænkte at det kunne gøres med et tilsyn hver anden dag.

Som sagt er jeg blevet meget klogere. Så hvis jeg skulle skrive en begynderbog om hønsehold, ville det hele ikke være helt så simpelt som jeg læste mig til....

Men nu har jeg mine høns, og dem beholder jeg til de er udtjent som æglæggere - formodentlig i 2-års alderen. Men hvis jeg ikke får lov at have høns i min kolonihave, vil jeg da tage op til genovervejelse om jeg skal have en ny flok eller ej.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #26 Dato: 03 Januar , 2016, 13:50 »
Ang. stress ved flytning, så er det vel ikke værre end at tage på udstillinger med sine høns.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #27 Dato: 20 Marts , 2016, 17:57 »
Så er generalforsamlingen overstået. Ingen hønsedebat overhovedet, bare en skriftlig afstemning.
104 NEJ-stemmer og 106 JA-stemmer, så der var i den grad tæt løb. Desværre står hønseforbuddet i vores vedtægter, og vedtægterne kræver 2/3 flertal for at blive ændret. Så ØV, ØV, ØV og atter ØV >:(

Nu står jeg i den grad med et problem  :-\ Enten skal jeg sommerpasse dem i vinterbeboelsen med et dagligt tilsyn, eller også skal jeg slagte dem og opgive mit hønsehold.
Problemet med det daglige tilsyn er bare, at egentlig må de først lukkes ud af huset kl. 7 om morgenen. Og da jeg ikke kan være der om morgenen, skal lugen stå åben så hønsene selv kan gå ud - og jeg kan godt forstille mig, at høns står op kl. 4 om morgenen i sommermånederne. Og så lægger de vel også deres æg før "fanden får sko på" - og æglægning er jo lig kaglen og deres mest støjende tidspunkt på dagen.......

Jeg overvejer også, om der er en børnfamilie i naboforeningen der gerne vil have høns i løbet af sommeren, men ikke orker vinterpasningen. Så kan vi have "delehøns" ;) Vi er den eneste forening i området, hvor høns IKKE er tilladt.

.......mange overvejelser, som jeg slet ikke orker i øjeblikket. SUK......
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #28 Dato: 20 Marts , 2016, 18:05 »
Du kunne jo overveje en automatisk låge.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #29 Dato: 20 Marts , 2016, 18:13 »
Jeg har overvejet at se på muligheden for at føre strøm ud i haven (det har jeg nemlig ikke nu), og så kigge på automatisk åbning.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven