Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Danske landhøns som skrukhøns  (Læst 5334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

• Passiv bruger
Danske landhøns som skrukhøns
« Dato: 13 December , 2015, 00:44 »
Hej
Har er projekt med at ruge fasan kyllinger ud ved hjælp af skrukhøns. Vil så høre om man godt kan bruge store danske landhøns til dette formål eller om der skal andre racer til.
Vh Nikolai

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Danske landhøns som skrukhøns
« Svar #1 Dato: 13 December , 2015, 12:51 »
Ikke fordi jeg har stor erfaring - men de danske landhøns jeg har haft, som VILLE ruge var fine skrukker og dygtige kyllingeførere. Jeg kan ikke forestille mig andet end de vil kunne løse opgaven fint.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #2 Dato: 13 December , 2015, 20:34 »
De landhøns og lutter der vil ruge er gode kyllingemødre. Men der er stor forskel på hønsenes rugelyst fra de forskellige stammer. Jeg har haft høns nogle steder fra der absolut ikke ville ruge.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline kaj michael

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 December , 2015, 20:51 »
Jeg vil anbefale dig at bruge dværghøns, som jeg selv har rigtig gode erfaringer med. F. eks. silke eller sussex.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 13 December , 2015, 22:38 »
I 2000 fik jeg nogle fasanæg leveret direkte fra en rede i naturen. Fasanhønen havde fået hoved skåret af ifm græsslåning. Der var en lille høne af blandet race der var skruk, Hun fik æggene.
Nogen tid efter, hvor kyllingerne kom, så jeg hun åd en af dem. Den stak ud af næbet på hende. I hast fik jeg de kyllinger der var under hende væk og ind under en varmelampe.

Siden har der ikke været ruget fasankyllinger mit regi, og jeg fandt aldrig ud af, om det var tilfældigt, eller det er noget der sker ofte. Det virkede MEGET mærkeligt - syntes jeg.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 14 December , 2015, 00:15 »
Der er mange forskellige racer der kan bruges og Landhøns af skrukkende stamme er særdeles egnede til det og lidt af en naturhøne og passer derfor også temperamentmæssigt til fasanerne.

Ellers dem med jagt/prydfasaner der bruger skrukhøns bruger gerne Dværg Wyandotter, Dværg Orpington eller Dværg Kochin samt Silkehøns eller allerhelst blandinger af disse eller farveblandinger da skrukevnen bliver endnu bedre så.
Fleste synes godt om blandingerne af gode skrukkene stammer(racer) som man kan få til at passe hvad som helst og når som helst man har brug for det.

Landhønse stor/dværg og Dværg Sussex kan også sagtens bruges både rene og blandinger.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Landhønen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 December , 2015, 17:47 »
Tusind tak for alle henvendelserne. Har fundet et par landhøns på nettet, og så må vi jo se til foråret hvad det kan blive til😀

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 15 December , 2015, 10:38 »
Husk at spørge om det er fra en rugende stamme. Desværre findes der stammer der ikke er så gode til det længere. Held og lykke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)