Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frem og tilbage - lidt filosoferen over en hønseholder-karriere  (Læst 1652 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Nogle af jer kan måske huske dengang, der var en blog på Forum, hvor jeg blandt andet skrev små historier fra det virkelige liv med høns.
Tilbage i 2009 var jeg nybagt hønseejer med en blandet, broget flok af hittehøns og en mand, der syntes, jeg var en tosse. Jeg var ret aktiv her på Forum og glad for det hele.
De sidste par år er jeg forsvundet mere og mere. Jeg fik hønsekvalme.

Der skete det, at jeg ønskede mig høns, fordi man skal have høns! Jeg er vokset op med et lille, hyggeligt hønsehold til æg og suppe og med en farfar, der var avlede orpington. Selv er jeg af natur bestemt ikke avler, men jeg går ret så meget ind for, at det jeg spiser, skal have haft det godt og at have høns var for mig helt naturligt. Manden i mit liv gik IKKE ind for høns, selvom han ellers er glad for fugle og har (og havde) duer og et par moskusænder. Hittehønen Måskeduka' (Måske du kan fange mig?) banede vejen og et lille hyggeligt hønsehold med fokus på sjove æg flyttede ind. Så opdagede Manden af forskellige vilde veje braklerne.. og hønseudstillingerne.. for manden er en avls-nørd. Han ELSKER præmier og pokaler. Det greb om sig. Man må nødvendigvis have flere hønsegårde til flere stammer... (Villahave under udvikling til slum-landsby) Haner og høner må ikke gå sammen før udstilling.. og andre mærkeligheder, som Konen i huset (det er så mig) fandt mægtig unaturligt og derfor frastødende. Avlen gik det nu godt nok med og Manden har et udpræget talent for at ligne og omgås andre hønseavlere... Og så kom der Nøgenhalse.. til avl og udstilling (og hygge). Og mere avl og udstilling... det kræver sin mand og tid og flere huse. Efterhånden tog den daglige omsorg langt over en time bare med fodring, vand og rengøring - og det var uden tid til kaffepauser og hygge med at kigge på kræene. Det var der, jeg fik kvalme. Bakkede ud og sagde: Det klarer du selv, hvis du absolut vil have så mange. Det ville han.  Et stykke tid.
Men huset vi bor i har brug for en meget kærlig hånd og han opdagede, at han ikke havde tid til det, fordi hønsene var så mange.
Nøgenhalsene er nu solgt. Det samme er braklerne. På nær de par stykker vi beholder til æg, suppe og hygge. Andre må avle videre på de smukke dyr. De grimme bliver her :-D Og jeg glæder mig over; at få min mand igen.. og over at få lysten til at holde høns igen.. jeg kan mærke, kvalmen er ved at lægge sig.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Frem og tilbage - lidt filosoferen over en hønseholder-karriere
« Svar #1 Dato: 04 December , 2015, 14:27 »
Jeg husker med glæde dine humoristiske og varme hønse-blogs. Det var altid en stor fornøjelse at læse dem. - og der var dejlig mange af dem  :)

Det er aldrig rart, når et fælles projekt tager en drejning, hvor man ikke selv kan holde ud at være med længere. Jeg håber, at kvalmen snart forsvinder helt, så din glæde ved hønseholdet bliver lige så stort, som det var i de 'gode gamle dage'

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 04 December , 2015, 14:43 »
Kender godt fornemmelsen når det hele tager overhånd. Her gik det også over evne da manden og jeg havde fælles interesse og ikke var der til at gribe hold i hinanden ;-) det var så bare krybdyr, især slangerne, og dermed også et kæmpe musehold, der på et tidspunkt bare blev for meget. Det var så manden  der opgav interessen først, og jeg stod pludselig alene med pasningen af det hele. Nu er jeg heldigvis nede på et passende niveau igen :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 December , 2015, 10:47 »
Hønsekvalme? Guud kan man få det, var det første der faldt mig ind, da jeg læste ordet.
Men med videre læsning kan jeg godt sætte mig ind i at det kan blive for meget, hvis der bliver mere sur pligt end hygge og glæde.
Dejligt at du og I har fundet tilbage til udgangspunktet og den oprindelige glæde ved det.
Her er det mig der er primus motor, og manden kan godt få et lidt fjernt blik, når jeg begynder med mine planer flere år ud i fremtiden og diverse racer det kunne være sjovt at have.
Han er bondedreng og tænker bare i kød og æg, og er flink til at svinge hammeren og øksen. Alt det der med farver og racer og deres adfærd, og følelserne i det hele taget, tager jeg mig af.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 05 December , 2015, 11:00 »
Skønt at høre, at du er på vej tilbage, Storm-Olsen :D
Eller - det håber jeg du er, og at hønsekvalmen fortager sig helt!
Jeg selv forsvinder ud og ind af Forum som årene går, og de er nu blevet til 10 - men det har nu aldrig været fjerdyrenes skyld…

Men når jeg så forsvinder ind i Forum igen, så er det skønt at se, at her stadig er liv og hygge og både gamle kendinge og nye spændende bekendtskaber blandt medlemmerne.

Så hold fast i den (ikke ko- men) hønsevending jeres liv er ved at tage - du har været savnet! :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Frem og tilbage - lidt filosoferen over en hønseholder-karriere
« Svar #5 Dato: 05 December , 2015, 12:02 »
Jamen selvfølgelig skal lysten og interessen være der. Men sådan er det jo med alt her i livet : arbejde, børn, partnere, hobbier osv.
Og derfor må man sørge for at stoppe op og få en pause, inden alt bliver alt for surt og stressende.

Jeg har det lige omvendt, for det er netop avl, klub arbejde og ikke mindst udstilling, som holder mig rigtigt i gang.
Og det er lidt øv, når udstillingerne er overstået, for de er en skøn og hektisk  tid i samvær med mange dejlige fjerkræ venner og så er det lidt "ensomt" når det så bliver hverdag igen, når jeg har været sammen med dem "alle" næsten nat og dag. Meen så runder året og en ny avlssæson begynder, hvor det spændene starter igen, for har man nu sat dyrene rigtigt sammen, er der en god befrugtning, vil de komme ud af æggene og vil de vokse op og blive gode eller mindre gode.
Og så den spændende sortering og prioritering af dyr, som løbende fortsætter indtil udstillingssæssonen heldigvis starter igen.
« Senest Redigeret: 05 December , 2015, 12:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Frem og tilbage - lidt filosoferen over en hønseholder-karriere
« Svar #6 Dato: 05 December , 2015, 12:07 »
Ps. Jeg nyder bestemt også samværet med mine dyr og de forsyner mig 100 % med kød og æg også. Så de er i høj grad også nyttedyr.

Jeg er dog ikke så aktiv her på Forum, som jeg har været. Men det er nok fordi at der ikke er så mange, som interesser sig Raceavl og udstilling. Så der har jeg fundet andre steder, hvor jeg kan nørde igennem med ligesindede.
« Senest Redigeret: 05 December , 2015, 12:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #7 Dato: 06 December , 2015, 19:16 »
Jeg er dog ikke så aktiv her på Forum, som jeg har været. Men det er nok fordi at der ikke er så mange, som interesser sig Raceavl og udstilling. Så der har jeg fundet andre steder, hvor jeg kan nørde igennem med ligesindede.

Dejligt at du trods alt stadig finder tid til at hygge herinde og dele ud af dine mange erfaringer, Lene :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 06 December , 2015, 19:29 »
Dejligt at du trods alt stadig finder tid til at hygge herinde og dele ud af dine mange erfaringer, Lene :)

Ja - meget enig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 07 December , 2015, 09:36 »
Tak skal I have Mette og Helle.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 07 December , 2015, 12:01 »
Enig omkring meget erfarne avleres nødvendighed her på DFF. Det er da også godt, at der findes andre steder for avls-nørdere - det kan godt være sort snak for mig at at læse sådanne indlæg.
Til gengæld er det utrolig dejligt, at disse nørder giver feks mig, som ren amatør hjælp, når det drejer sig om feks udvælgelse af avlsdyr - for det har amatører jo også brug for.

For mit vedkommende, har jeg valgt renracede  høns, og vil gerne fortsætte med rene dyr.Derfor er valg af avlsdyr vigtig for mig.

Kvalme over høns skulle nødig komme. Men kan godt se, at det vil kunne udvikles under ugunstige forhold.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #11 Dato: 07 December , 2015, 16:34 »
Jeg har også været der, Tine og kommer der måske igen, men jeg har været "dygtig" og ikke fået skruet helt op for hønseholdet før forholdene har været til det (det kneb dog lige her i foråret med kyllinger, der skulle ud i det fri og pladsen ikke var der, men det kom den - det er bare ikke helt så sjovt at bygge, når man har pisken over nakken) men ...

Jeg er ny i udstillingsverdenen og det er en fantastisk facet - for mig i alt fald - i det med at have høns, men nu er jeg også bidt af en gal avler - det har været både heste, kaniner, fisk, fugle og ja - alt, så ...

Nu er det hønsene der står for (og ja, 1,2 er "jeres gamle" brakler) og min første udstilling er lige om hjørnet i Herning i kommende weekend - så spændende  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 December , 2015, 18:11 »
Dejligt indlæg...tak for det.

Her i huset er vi enige i og om mange ting....bl.a. "det koster at have en hobby" ... Vi er også enige om, at en hobby aldrig må komme til at ligne noget, der minder om arbejde....altså, der skal være plads og tid til andre ting, og, plads til spontanitet. 
Godt nytår i øvrigt. Dejligt du er tilbage... /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals