Det er altså lidt mærkeligt - det med om høns kommer i gang igen efter fældning. Lyset har afgørende indflydelse på æglægningen, har jeg lært.
Høns går i fældning om efteråret - normalt - men efterår, hvilken måned er det ?. For at starte æglægningen, skal fældningen være over INDEN dagene bliver for korte.
Der er sikkert flere forhold, der gør sig gældende. Men mine høns er påbegyndt æglægningen for et par uger siden. Der er tale om to, der har været skruk - meget længe. Men hvorfor begynder de så sent ??

Mine hønniker på 7 måneder (28 uger) er ikke startet, dog er den eneste dværg, der var blandt dem, i gang med æglægning.

Det er vist ikke helt, til at forudsige med sikkerhed, hvordan høns æglægnings cyklus er. Den er vist noget individuel fra dyr til dyr.

Iøvrigt får mine høns ikke æglægningspiller, de må klare sig med det de finder i haven og det korn jeg fodre med (hvede, byg, valset havre og majs) - der er heller ikke kunstlys hos dem, men alligevel kommer der æg nu - igen - efter en lang pause. Jeg forstår ingen ting