Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Aktivering af høns i november  (Læst 1716 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Aktivering af høns i november
« Dato: 11 November , 2015, 20:13 »
gråvejr - støvregn - få timer med lys - kun lidt grønt at finde - blæst - kulde - vådt og sjasket alle vegne -
Hvad gør I for Jeres høns i denne tid, for at de kan have nogle gode dage, på trods af vejret på denne årstid. ?

Jeg så mine søge ly under traileren, og under et havebord, der endnu ikke er sat i laden, da det regnede. Men flere blev våde og gik og lignede jeg ved ikke hvad. Nogle stod faktisk ude i regnen og krøb sammen - de stod bare der i regnen. På et tidspunkt var flere inde i det tørre hønsehus og spise, men gik ud igen - i regnen  <J

Det er sørme ikke særlig hyggeligt for dem, med det vejer.
Det kan jo fortsætte helt frem til slut januar, hvis ikke der kommer en periode med frost og sne. Men kan man gøre noget, for at lette dagen for dem??

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Aktivering af høns i november
« Svar #1 Dato: 12 November , 2015, 08:05 »
Aktivering er et godt ord, også til høns ;D De skal have et godt liv for at give os glæde ved at have dem.
Prøv om du kan give dem lidt udfordring med at finde deres føde. Jo mere plads de har des bedre. Hvis de bevæger sig i deres fødesøgning, så bliver de stærke dyr. Hvis hønsene får et godt vinterfoder og et tørt og trækfrit hønsehus at sove i, så kan de tåle ret meget af det dårlige vejr.
Man kan lave små læsteder til dem udenfor, feks. et gammelt havebord med en tagplade over og meget andet.
Det kolde og våde vejr kan slide på det overskud som hønsene skal bruge for at lægge æg.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 November , 2015, 08:38 »
Jeg har p.t. lavet en slags "forsats" til min hønsegård, bestående af et lavt hegn på 90 cm, som sammen med plankeværket laver en indhegning. Det gør så også at hønsene nu har et (tomt) brændeskur at søge ind i.
Dertil har jeg spredt et tykt lag halm inde i selve hønsegården, da bunden ellers bliver for mudret (lerjord). Og så hver morgen spreder jeg en lille spandfuld korn rundt på gele arealet, så de kommer rundt over det hele :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 November , 2015, 09:20 »
Mine søger ind under de stedsegrønne træer - gran, cypres og taks især. Her bruger de meget tid både sommer og vinter. Det er meget sjældent de går ind i hønsehuset for at få ly. Hønsene der går tættest på huset har adgang til halvtag og hushjørner og her søger de hen i regn og rusk.

Sne og storm kan få dem til at blive indendørs i længere tid.

Jeg har lukket op til køkkenhave og miniskoven i baghaven så Australorperne kan få noget mere at søge føde i her i efteråret/vinteren. Sidste vinter måtte jeg lave stribeafgræsning af græsplænen for at få det grønne til at række vinteren ud. Håber det bliver bedre i år med et større og mere spændende areal.

Offline Gok

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 November , 2015, 11:11 »
For at regnen ikke skal blæse ind i hønsegården, som er overdækket, har jeg monteret en presenning 2x3m. Den er gennemsigtig og armeret. Hønsene bruger næsten ikke hønsegården, men hvis det begynder at regne, kommer de i løb op under presenningen. Her kan de hygge sig i lang tid, og da jeg har lagt spagnum på arealet, støvbader de også.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 November , 2015, 14:33 »
Her hygger de i den overdækkede forgård, hvor der også står noget havemøbler, store krukker og en gammel poolstige, alt sammen noget man kan tage en lur på. Aktivering får de ved at rode i blade og nogle ekstra tørv de har fået ind. Et græskar holder en dags tid.
Ellers virker de til at have mægtig travlt, med alt muligt jeg ikke lige kan se med mine menneskeøjne hvad er. De løber frem og tilbage, som om de leger noget. Også i regnen.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Alice

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 November , 2015, 17:08 »
En grønkålsstok (med blade!) er fin underholdning, men desværre går selve stokken til spilde, for den kan de kun spise, hvis man hakker den.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 12 November , 2015, 21:34 »
Det var mange gode indspark til aktivering, tak for det  /o

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 November , 2015, 20:47 »
Min hønsegård ligger under et stort pæretræ. Da det sjældent giver nogle pærer, lod jeg for en del år siden en efeu vokse op ad stammen. Den danner nu et kraftigt tag over hønsegården, og det betyder at hønsene kan opholde sig under dette uden at blive særlig våde. En gang imellem ryster de lige fjerdragten, men de vælger alligevel at blive ude. Om efteråret importerer jeg en masse store nedfaldsblade fundet i naturen til hønsegården, så de har masser at skrabe i. Det tykke lag blade trækker regnorm til, og når hønsene skraber huller i det, kan de finde mange regnorm, selvom der nu har været hønsegård på arealet i halvandet år. En gang imellem strør jeg majs rundt i hønsegården og jeg plukker mælkebøtteblade, hyben og andre bær til dem på mine spadsereture.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 November , 2015, 23:14 »
Græskar, squash - det tager lidt tid at pilel dem fra hinanden - og så kommer man ind til kernenrne, så bliver det ekstra hyggeligt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 November , 2015, 13:23 »
Jeg har totalt opgivet enhver form for aktivering i hønsegården, for det eneste jeg kunne lave for dem der, var svømmeundervisning. Derfor lod jeg lågen til hønsegården stå åben igår. Til at starte med, stod de bare og gloede på den åbne låge, men her idag, trisser de ind og ud som det passer dem. Tykben og Tyndben går ud selvom det regner, men Muks, den handicappede Sumatrahane, er ikke til at drive ud hvis det regner.

Han foretrækker at stå under nathuset, til det holder op med at regne. Hønerne ligner et par halvpillede kyletter lige for øjeblikket, men de lægger stadig æg, og det til min store tilfredshed, i deres rede i hønsegården.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline rkn

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 November , 2015, 19:03 »
Jeg lukker hønse hunden ud,  også vælter de meget aktivt rundt
Nej spøg til side.  Jeg går ud til dem hver aften med lidt valset hvede og knust majs.  Så snakker de lystigt,  og hygger sig med de godbidder som jeg medbringer.
Vil faktisk købe lidt flis og spagnum til gården i morgen.  Så kan det vel suge lidt af alt det satans vand. 
Mener selv at de har det rigtigt godt,  og hyggeligt,  da de stadig ligger en heftig mængde af æg.  Også fik de jo nye naboer i sommer,  i form af en flok dejlig vagtler.
« Senest Redigeret: 17 November , 2015, 19:05 Fra rkn »
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter