Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ihh, rotteballade i hønsegården  (Læst 1379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Ihh, rotteballade i hønsegården
« Dato: 11 November , 2015, 09:18 »
Ihh, så er den gal med rotter i min hønsegård.

Da jeg lukkede hønsene ud i hønsegården her til morgen, opdager jeg et dybt hul i bunden af hønsegården, sådan i runde tal på størrelse med en rotte, og når jeg hælder vand i hullet kan jeg høre det risle nede i den kloakbrønd der står en meter ved siden af..

Så der er "nogen" der lige har fundet ud af at det var smart at grave et par meter op fra et kloakrør og op i hønsegården hvor der er mad under halvtaget... Suk!
Så hjælper det sgu ikke så meget at hegnstråden er gravet en halv meter ned rundt om hønsegården, nå rotterne så bare graver sig ind gennem bunden..

Så nu har jeg nok en udfordring med at få fikset en kloak, under hønsegård og hønsehus, med lidt held skal hele den del af haven graves op og hønsehuset flyttes for at de kan komme de små 2 meter ned til kloakrøret.

Men nu må jeg lige starte med at se hvad skadedyrsbekæmperen siger når han kommer ud og kigge..
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Ihh, rotteballade i hønsegården
« Svar #1 Dato: 11 November , 2015, 10:28 »
Surt Anders  :( men nu har du jo altså også gjort alt for at ødelægge "dine" rotters rolige liv, ved at hyre et firma til at endevende hele haven og de har sikkert også ødelagt rotternes tidligere fine bosteder  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 November , 2015, 11:27 »
Derfor synes jeg nu godt rotterne måtte blive nede i kloaken i stedet for at grave sig direkte op i min hønsegård  ;)

Men "heldigvis" er det hovedkloaken i området og ikke bare min egen, så det er kommunen der får fornøjelsen af at fikse det og ikke mig selv og min forsikring :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 November , 2015, 15:05 »
Nu ved jeg ikke lige hvilken kommune du bor i, men her i Hedensted kender kommunen udmærket den regel der gør at det er lodsejer der skal vedligeholde rørledningen fra selv kommunale veje etc.

Og ja det er af erfaring jeg har opdaget at der fandtes findes sådan en "sjov" regel ...
« Senest Redigeret: 11 November , 2015, 15:49 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 11 November , 2015, 17:20 »
Her er det omvendt.  Jeg har en bæk der løber i rør igennem grunden og da der også er regnvand fra afløb i vejen,  så var det kommunen der skulle skifte røret da det faldt sammen.  Ikke mig..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 November , 2015, 18:03 »
http://www.hedensted.dk/media/339384/pdf-vedligeholdelse-af-private-vandloeb.pdf

Heldige dig Finn, vedhæftet er Hedensteds vejledning, men den er skam lovbegrundet så alle kommuner kunne gøre noget tilsvarende hvis de vil ...   :o

Vi havde ad flere omgange meldt vores drænrør (med stort hul i) til først amtet og senere kommunen, det skete der intet ved.
Så er der en kloakmester der ser det og melder det til kommunen og så sker der noget. Enden på det blev at der kom en fra kommunen og satte os og naboen (det lå i skel) til at udbedre det, ellers ville vi få et påbud og i sidste ende risikere at det bare blev lavet på vores regning. Røret dræner INTET fra hverken os eller naboen, det dræner hovedvejen, en sø og kloakken fra en samling villahuse 200 meter væk fra os :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 11 November , 2015, 19:22 »
Rørføringer på egen grund - herunder stikledninger fra offentlige rør - skal man selv vedligeholde for egen regning.
Er der feks kloakledninger, som leder ANDRES affaldsvand, vil der normalt være tinglyst en fordelingsnøgle mht udgiftsfordelingen.
Rør der føres over ens grund - og som man ikke selv benytter - skal man naturligvis ikke betale vedligeholdelsen af. Men man skal tåle, at det sker, når behov herfor er til stede.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 November , 2015, 19:53 »
Nu ved jeg ikke lige hvilken kommune du bor i, men her i Hedensted kender kommunen udmærket den regel der gør at det er lodsejer der skal vedligeholde rørledningen fra selv kommunale veje etc.

Og ja det er af erfaring jeg har opdaget at der fandtes findes sådan en "sjov" regel ...

Der er heldigvis forskel på en rørført bæk og hovedkloaken fra en villavej. I mit tilfælde er det en spildevandskloak der samles i toppen af min stikvej og løber ned gennem min grund.

Sidst der var problemer med samme kloakledning (10 meter længere nordpå, midt i min stikvej) var det også kommunen der kom og udbedrede fejlen, hvilket gav en del kaos da kloaken ligger ca 2 meter under vejen, så det blev et stort hul på 3x10 meter de måtte grave for at komme ned til den.

Frygter lidt at de skal lave noget tilsvarende hul i min have, der ellers netop er blevet sat pænt i stand med en gartner der brugte 100 timer... (Det var lidt dyrt..)  :'(
0,6 Isa Brown

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 11 November , 2015, 20:49 »
Kommunen er vel forpligtet til at føre haven tilbage, til det den var, FØR opgravningen. Husk at tage et billede af området, FØR de går i gang. Det plejer kommunerne nu selv at gøre, men alligevel. Regningen for havens istandsættelse er også god at have  ::).