Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Søger race, der kan gå frit i haven  (Læst 11563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ursula

• Passiv bruger
Sv: Søger race, der kan gå frit i haven
« Svar #15 Dato: 08 November , 2015, 13:25 »
Nåja, man kan jo lade dem være i en hønsegård om sommeren, selvfølgelig. Det har jeg ikke tænkt over.

Var I bare uheldige, eller har I hørt fra andre, at racen larmer en del?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #16 Dato: 08 November , 2015, 15:19 »
Jeg synes ikke min venindes faverolles larmer mere end de andre. Måske det bare er en af de forskelle der er på individerne. Jeg har fx en silkehøne der larmer meget, mens de andre ikke gør. Hun går rundt og siger som en ara papegøje når hun er på vej til at lægge æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #17 Dato: 08 November , 2015, 16:48 »
Orpington er en fin race hvis haven skal være intakt. De laver sig et par støvbadesteder, men ellers ses det næsten ikke at de er der. De er meget stille, rolige og tillidsfulde af natur og flyver ingen steder. Nogle stammer skrukker, men ikke alle. Af de sidste jeg har haft har ingen skrukket - spørg evt. opdrætter.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #18 Dato: 09 November , 2015, 07:47 »
Jeg har farverolles og synes bestemt ikke de larmer. De tuller meste roligt rundt og søger føde og Indtil de gik i fældning her til efteråret, så fik vi ca 1-3 æg om dagen fra tre høns, hvoraf den ene er 2 år nu. Så det synes jeg er ret godt. De flyver ikke og de skrukker heller ikke. Så dem vil jeg godt anbefale dig.

Eneste ulempe er de store ulækre klatter i græsplænen :-\ jeg vil nok anbefale at man giver dem et mindre areal om sommeren hvis man skal kunne gå barfodet. Resten af året har man alligevel sko på og regnen er hurtigt til at vaske klatterne væk. Og plænen bliver så fint grøn af dem  /o vores høns foretrækker at gå i vores krat, ved komposten og de steder vi ikke selv kommer så meget. Det er ikke så tit de fouragere direkte i plænen, så den slider de heller ikke så meget på.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #19 Dato: 09 November , 2015, 21:07 »
Prøv også at læse mit indlæg om "hjælp til racevalg". Det er vist nogenlunde de samme egenskaber vi søger  ;D Og der er link til hvor mange æg en race lægger.
Da jeg startede, havde jeg også en idyllisk tanke om fritgående høns i haven 8) Ganske vist er min have væsentlig mindre, og jeg har lagt ud med aktive hybrider. Men tanken om fritgående havehøns blev droppet meget hurtigt. en stor rabarberplante blev ædt op af fire høner på ingen tid, og alle rødder på stauder og buske er fritlagt af deres skraben.
Så mit råd er: Byg en stor hønsegård de kan trives i - og luk så hønsene ud i resten af haven ind imellem - de bliver så glade  <P <P <P
Jeg går op i at min høns skal trives, og jeg har gjort den erfaring, at en hønsegård absolut ikke kan være mindre end 5 m2 pr. individ. Og det synes jeg i virkeligheden også er for lidt - jeg kan ind imellem få lidt ondt i maven, af at se hvilken rastløshed, hønsene kan vade frem og tilbage med.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #20 Dato: 09 November , 2015, 22:57 »
Grunden til at høns går frem og tilbage langs nettet i en hønsegård, er, at de har smagt frihedens sødme - bare et par gange - og de glemmer det aldrig. Det er lige som os mennesker, har vi først prøvet at spise ved en stor velassorteret tagselv bord, er det svært at kikke ind i eget køleskab og se, at der er til en leverpostejmad og måske en med spegepølse, hvis skiverne skæres meget tynde. *t

Offline AMette

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 14 November , 2015, 21:24 »
Dværgkoichin kan jeg varmt anbefale :-) Jeg startede med en flok på 5 og nu har jeg 3 + 2 dværgwyandotter. Også jeg bor i villakvarter, med kat og ind i mellem en kanin på weekend. Putlingerne er tamme og tillidsfulde. Dværgkoichinerne lægger dog ikke det store.... derfor supplerede jeg med dværgwyandotterne.
Men når min datter kommer hjem om sommeren spises der is mens man ligger med en høne på maven. Og begge hygger sig :-)
De får lov til at gå frit i hele haven og har ikke ødelagt noget. De holder ukrudt væk omkring træer og buske, hvor jeg har sørget for at der ikke er græs. Mine krydderurter + grøntsager er hegnet ind. Der er ca 400 kvm have og ja- der er hønselort overalt. Om sommeren løser jeg det ved at gå græsplænen igennem og samle op. Det tager vel 1/2 time hv 3. dag. Når haven ikke er i brug, så gør jeg intet. Det betyder glade høns - flotte æg, og også et enormt bærudbytte pga hønselort.