Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nysgerrigt spørgsmål om haner til salg  (Læst 19552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

• Bruger
Sv: Nysgerrigt spørgsmål om haner til salg
« Svar #15 Dato: 06 November , 2015, 21:08 »
Jamen det er mig imod, at godt kød ender i skraldespanden. Hvis dyret er håbløst at plukke, så kan man flå det. Og lige meget hvad kan man altid lave en fantastisk suppe/bouillon. Det kræver ikke meget arbejde, bare tid. Man behøver ikke iagttage gryden i de mange timer det tager at koge ind til koncentrat.
Og ja, de er søde og sjove, men først og fremmest er de haner. Og man gør flokken og dem selv en tjeneste ved ikke at lade dem gå som de sidste i flokken.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #16 Dato: 06 November , 2015, 22:43 »
Jamen det er da også ærgerligt. Men dog MIN hovedpine.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #17 Dato: 07 November , 2015, 18:38 »
Selvfølgelig. Ok.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #18 Dato: 09 November , 2015, 07:37 »
Hej Bente - det kan jo være du kan give dem væk som slagtet hane, aftager skal blot selv plukke osv... Det er så synd at lade dem gå til spilde  :-\
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 17 November , 2015, 19:37 »
At eje dyr kræver stor ansvarlighed. For mig indebærer den ansvarlighed at dyr skal dø, når der ikke er brug for dem mere. Det kan være overskydende haner eller høns, der er holdt op med at lægge æg. Eller hvis de lider eller har en skavank, som jeg ikke vil ofre penge på at reparere. Og selvfølgelig skal jeg da selv kunne gøre det. Det er jo mine dyr.

Offline LiseS

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 17 November , 2015, 21:25 »
Tak for denne fine tråd. Jeg er blevet klogere men har alligevel et dilemma. Står snart og skal gøre det af med 2 af mine smukke dværg Wyandotter, forsøger at beholde 2 haner der er vokset op sammen med 3 hunner. Jeg vil nu, efter at have læst tråden, overveje at følge dem helt til himlen.....tak for det tip. Det er jo netop mig de kender og er trygge ved, dog med hjælp fra en kollega som har tilbudt at hjælpe mig her på matriklen. Jeg har aldrig prøvet det før. Alternativt vil han tage dem hjem til sig, som de eneste fjerkræ og have dem gående i baghaven i en lille skov.... Se hvad der sker. Tager ræven dem, så gør den det. Men nu er jeg i tvivl. Skal jeg hellere tilbyde dem et måske sidste liv i en lille skov med hønsehus så længe det går inden ræven måske kommer forbi eller gøre det af med dem selv, så ved jeg hvordan de kommer af veje. I tænker nok jeg er lidt langt ude med disse overvejelser,  men sådanne er jeg altså. Jeg er vegetar og kommer aldrig til at spise dem og har det generelt svært med at slå dyr ihjel der ikke fejler noget. Men er nået til fra en begravelse i haven til, at de gerne må ende i min kollegas gryder..... Ja, nok er jeg helt ny hønse mor, men jeg vokser altså hele tiden med opgaven og er også nået dertil, at jeg selv må lære aflivningens kunst at kende, med haner i haven og måske flere på vej en dag. Har brug for lidt input i fht. mine haners sidste dage....

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 17 November , 2015, 21:54 »
Ja, det er lidt af et dilemma. For skal du selv slagte dem hjemme, ja så er du højst sandsynligt med til det. Men skal de går ude i en skov og ræven kan "lege" lidt med dem inden de bliver nakket, ja så er de jo heldigvis ude af syne og ude af sind.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #22 Dato: 17 November , 2015, 22:07 »
At sætte høns ud til ræven med fuld overlæg -  /d, det er - efter min mening - ikke ok. Hvorfor skal de dræbes under kamp med et rovdyr, når en slagtning for menneskets hånd er lige for ?.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #23 Dato: 17 November , 2015, 22:32 »
Jeg er enig med de andre. De burde aflives på nem og human måde og kan andre få glæde af dem slagtet er det det mest optimale.

Jeg er selv vegetar og har svært ved at aflive ( nu ikke derfor men fordi det aldrig har været en del af min barndom/ opvækst 😊)

Selv kæresten der ovenikøbet er jager har svært ved det men gør det trods alt.

Jeg kan også sagtens hvis det er nødvendig men det er nu nemmere at få kæresten til det især fordi jeg føler mig usikker og er bange for ikke at gøre det rigtig i første hug. Og dyret skal ikke lide fordi man er usikker.
Det sværeste for mig er at give det bedøvende gok. Men ved træning ville jeg nu nok kunne lære det.

Kan du få hjælp til aflivningen så tag i mod det. Jeg syntes ikke det vil være værdigt for dem at gå en uvis skæbne i møde hvor de måske bliver taget af en ræv eller kun skal gå sammen som en flok haner. Det vil blive et stresset og uværdigt liv i følge min mening.

Jeg sender selv hvert år mange haner og ænder til slagter og glæder mig hver gang over det gode kød bliver til glæde for andre. Har jo selv passet og plejet dem dagligt fra æg til slagt og det har jeg det super fint med. men har dog så mange at jeg ikke har lyst til at stå med dem selv og slagte.

Får hvert år slagtet 40-60 dyr og det er en stor glæde at kunne give andre godt kød. Ville faktisk ønske jeg selv kunne spise dem, men har altid været vegetar så det ligger mig nu ret fjernt at skulle spise kød.

Jeg står også med stor glæde og ordner dem og skærer ud inden tilberedning 😊

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline LiseS

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 18 November , 2015, 07:57 »
Ja, har selv tænkt det med at få en uværdig død, ved at blive jaget af en ræv. Jeg får min kollega her hjem og så klarer vi det sammen. Tak for sparring 😊

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 20 November , 2015, 17:52 »
Har selv 5 stk australorps haner gående, og de ser store ud nu de er 5 mdr. gamle, men, de får lige et par uger mere, så svinger jeg øksen......og, jeg glæder mig til at få dem i fryseren....ræven, han må vente til udtjente høner skal afsted, så får de lov at gå ud i skoven. Dem gider jeg ikke slagte.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #26 Dato: 20 November , 2015, 20:47 »
@Kaj - men dog - tak for alle de æg og kyllinger du har givet mig - ud i skoven med dig, nu er du ikke mere værd for mig, så kan du lide døden for en rævs tænder, jeg gider ikke give dig en værdig død, som tak for det du gav mig.

Ja den indstilling kan man jo have, når man har fat i den lange ende. Hønen kan jo ikke forsvare sig.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 02 December , 2015, 14:15 »
Raziel du spurgte nysgerrigt, om man kom af med sine haner, når man satte dem til "salg". Jeg havde tre silkehaner i år, og er kommet af med dem alle. I to af tilfældene har ejerne oveni købet af sig selv sendt mig mail om hvordan det går med hanen og med fotos af hanen det nye sted.
Men jeg føler mig også temmelig heldig. Der er jo overskud af de kære haner. :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #28 Dato: 02 December , 2015, 15:09 »
Tak for svar Dorthe :-)  Dejligt du har fået afsat dine haner. Ud af ca 40 haner her i år, har jeg kun solgt to. Men det er ok. Jeg har dem jo bl.a også for kødets skyld.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #29 Dato: 03 December , 2015, 12:55 »
Har selv 5 stk australorps haner gående, og de ser store ud nu de er 5 mdr. gamle, men, de får lige et par uger mere, så svinger jeg øksen......og, jeg glæder mig til at få dem i fryseren....ræven, han må vente til udtjente høner skal afsted, så får de lov at gå ud i skoven. Dem gider jeg ikke slagte.

Det er jo også en mulighed at slå dem ihjel og så lægge dem til ræven - hvis det er lovligt. Den skal jo også leve.