Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Automatisk lukning for de kære høns  (Læst 5330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anton Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
    • Bed and breakfast Billund
Automatisk lukning for de kære høns
« Dato: 03 November , 2015, 23:40 »
Hej Fjerkræ forum!

Tak for diverse indlæg og mest vedrørende automatisk lukning for de kære høns.  To gange hentede ræven natmaden hos os fordi jeg ikke fik lukket.  Derefter satte jeg et højere og bedre hegn op som ræven ikke kunne komme igennem. Jeg fortsatte dog med at lukke for dem. Pludselig en dag smuttede rutinen, og morgenen efter lå tre høns døde uden tegn på vold fra en ræv. Det var så måren der åbenbart kunne presse sig gennem hegnet. Hver gang er jeg blevet led ved mig selv, og nu skulle der laves noget mekanisk hjælp til mig og min til tider manglende rutine. I Gul og gratis fandt jeg en 24 volt jævnstrøms kædemotor  (sådan en som lukker vinduet op og i oppe i taget f.eks. på en fabrik) til 250 kr. I Den Blå Avis fandt jeg så en omformer til 100 kr. der kunne trække kædemotoren. I forvejen havde jeg et dobbeltvirkende relæ, tror jeg det kaldes, liggende fra en vaskemaskine. Jeg har forbundet det hele med mit skumringsrelæ, og det virker ret godt. Når det er sommer har de sat sig på pinden en times tid før lyset bliver tændt på gårdspladsen, og om vinteren en lille halv times tid før. Skumringsrelæet kan godt justeres til at tænde endnu senere, men åbner så også det før.
Nu mens jeg har ordet er jeg på jagt efter 3 guld/sort randede Wyandotter høns i stor, og en tilsvarende hane (fra forskellige avl).

https://youtu.be/_ywRqj45KcI



[url=https://youtu.be/_ywRqj45KcI]https://youtu.be/_ywRqj45KcI
« Senest Redigeret: 04 November , 2015, 01:38 Fra Anton Madsen »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 941
Sv: Automatisk lukning for de kære høns
« Svar #1 Dato: 04 November , 2015, 00:22 »
Det bliver du glad for - ikke mere at skulle huske at lukke og lukke op. Du skal så bare have tjek på, om der er strøm på systemet. Ellers går det galt.  :'(


Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Automatisk lukning for de kære høns
« Svar #2 Dato: 06 November , 2015, 09:06 »
Den er bare godt lavet.  Det er helt top klasse.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Anton Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
    • Bed and breakfast Billund
Sv: Automatisk lukning for de kære høns
« Svar #3 Dato: 18 November , 2015, 23:17 »
Ja Hans-Kurt, det er rigtig rar med sådan noget mekanik, og ja, så snart noget løber rundt, går det i stykker på et tidspunkt. Det er så her "gevinstmulighederne" forhåbentlig bliver til min fordel, forstået sådan at ræven ikke kommer forbi lige nøjagtig på havari natten.
Vi skal jo også tænke lidt på naboerne når de er så flinke og passe de kære kræ når man er væk i længere tid.

Tak rkn, lidt finurligheder ind i mellem er jo ikke værst :-)

Venlig hilsen
Anton

Offline Horn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Marans
Sv: Automatisk lukning for de kære høns
« Svar #4 Dato: 17 December , 2015, 17:54 »
Det ser da super godt ud. Er det en avanceret øvelse at tilslutte strøm fra skumringsrelæ til relæ til motor ? (Jeg er ikke elektronik ekspert, men har da prøvet en del selvbyg :-)

Vh
Thorbjørn
www.marans.dk

Medlem af maranklub DK,
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl,
Den franske maranklub (MCF)

Offline Anton Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
    • Bed and breakfast Billund
Sv: Automatisk lukning for de kære høns
« Svar #5 Dato: 25 December , 2015, 22:12 »
Hej Thorbjørn.

Amatør ekspert ?, så kan du helt sikkert finde ud af det, jeg er kun amatør.
Jeg sender lige lidt billeder og tekst til dig.

Venlig hilsen
Anton

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Automatisk lukning for de kære høns
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2016, 15:38 »
Har du tænkt på el-hegn omkring hønsegården. Måske kunne det holde ræv og måren væk...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals